logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

Bodový systém sa ľahko môže stať honbou na vodičov, upozorňuje ČESMAD

6. marca 2025
Doprava 0
291
Bodový systém sa ľahko môže stať honbou na vodičov, upozorňuje ČESMAD

Po mimoriadnom zasadnutí Prezídia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia združenie vyjadruje zásadný nesúhlas s viacerými navrhovanými zmenami v novele zákona o cestnej premávke. Návrhy, ktoré výrazne ovplyvnia sektor cestnej dopravy, môžu mať negatívne dôsledky nielen na dopravcov a vodičov, ale aj na bežného užívateľa vozidla, chodcov a v končenom dôsledku na celé hospodárstvo Slovenska.

Združenie ostro odmieta plánované zavedenie bodového systému pre vodičov. Zavádzame za jeden priestupok ďalší trest? Ide o cestu ako znižovať nehodovosť? „Nespochybňujeme potrebu zvýšenia bezpečnosti na cestách, sami ju aktívne podporujeme, avšak plánovaný bodový systém v navrhovanej podobe nerieši dôvody, prečo sa stávajú nehody, ale naopak prispeje k vyššej miere stresu všetkých účastníkov cestnej premávky,“ hovorí prezident združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský.

Cena mýta na budúci rok porastie menej, než avizovala vláda

Podľa združenia je potrebné venovať pozornosť výstavbe chýbajúcej a tak potrebnej sieti diaľnic a rýchlostných ciest, rekonštrukcii zdevastovaných ciest nižších kategórií, sústredeniu sa na opravu mostov a zavádzanie moderných bezpečnostných prvkov na cestách. „Uvedenými opatreniami dokážeme znížiť nehodovosť výrazne efektívnejšie. Poznáme množstvo bezpečnostných prvkov, pri zavadzaní ktorých zaostávame za okolitými krajinami EÚ, a na výchovu účastníkov cestnej premávky si radšej bodovým systémom vyberáme strach,“ dopĺňa Pavol Piešťanský.

Nespravodlivý systém postihu

„Bodový systém, ako je navrhnutý, neprihliada ani na špecifiká práce vodičov kamiónov a autobusov. Bežný užívateľ vozidla najazdí v priemere len 10 % z kilometrov profesionálneho vodiča, čím sa profesionáli vystavujú vyššiemu riziku najmä drobných, nie závažných priestupkov a odobratiu vodičského oprávnenia, čo považujeme za nespravodlivé,“ pokračuje v argumentácii šéf združenia dopravcov Pavol Piešťanský.

Ministerstvo dopravy predloží návrh na zníženie dane z motorových vozidiel

Zbytočne nazbierané body aj za malé porušenia, ktoré nie sú nebezpečné, ani závažné, a nedostatočná diferenciácia priestupkov môže mať pre profesionálnych vodičov existenčné dopady v podobe straty práce a ohrozenie fungovania ich domácností a rodín. „Honba za udeľovaním bodov môže byť veľmi ľahko zneužitá na časté pokutovanie vodičov namiesto riešenia skutočne nebezpečného správania na cestách,“ hovorí šéf združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský.

V profesii vodič chýba aktuálne 16 500 pracovníkov a máme približne 6 000 vodičov z tretích krajín. Ak vodič z tretej krajiny nazbiera body, kto zabezpečí, aby sme takýchto vodičov preškolili a preskúšali v jazyku, ktorému rozumejú? Združenie sa obáva, že nikto. Ak doprava tvorí viac ako 5 % HDP Slovenska, vystavujeme sa nielen výpadkom niekoľko miliárd EUR z rozpočtu Slovenska, ale aj dobrovoľnému prehĺbeniu problému s nedostatkom vodičov alebo so zastavením distribúcie tovarov a prepravy osôb na Slovensku. „Podstúpime ochotne ďalší konsolidačný balík len preto, že sme naplno nevyužili možnosti, ktoré nám pri znižovaní nehodovosti dáva legislatíva už teraz? Veď už súčasne nastavenie zákonov je veľmi prísne,“ argumentuje prezident ČESMAD Slovakia.

Negatívny dopad na bežných vodičov

Plánované zmeny v bodovom systéme môžu negatívne zasiahnuť aj bežných vodičov vozidiel osobných vozidiel a dodávok, ktorí často využívajú autá na podnikanie alebo každodennú prácu. Prísne sankcie za menej závažné priestupky môžu viesť k rýchlemu nazbieraniu bodov a následnej strate vodičského oprávnenia, čím by mohli prísť o živobytie. Navyše, neprimerané tresty za drobné chyby, ktoré neohrozujú bezpečnosť cestnej premávky, môžu vytvoriť neprimeraný tlak na vodičov a zbytočne sťažiť mobilitu mnohých občanov. Nesmieme zabúdať ani na skutočnosť, že strata vodičského oprávnenia znamená aj fatálne dôsledky pre fungovanie domácnosti, resp. každodennú bežnú logistiku rodín – rozvoz detí do školských zariadení, bežné zabezpečenie nákupov, odvoz k lekárom a pod.

Novelou zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke sa zároveň zavádza, že vlastník vozidla je jediný, kto bude potrestaný za priestupok pri použití inštitútu objektívnej zodpovednosti, s čím sa združenie absolútne nestotožňuje a požaduje, aby tak ako doteraz polícia najskôr vyzvala vlastníka, aby informoval, kto v čase spáchania priestupku riadil vozidlo. „Nie je možné prenechať vymáhanie pokuty na súkromné osoby a spoločnosti, ktoré na to nemajú také možnosti zo zákona ako štát. Kde je v tomto prípade výchovný charakter, ak netrestám vodiča, ale vlastníka?“ pýta sa Pavol Piešťanský.

Združenie zároveň nesúhlasí s rozšírením kategórie závažných priestupkov o prekročenie rýchlosti v obci o 30 km/h, či neúmyselné porušenie zákazu jazdy v dôsledku nepresných navigačných údajov. „Vodiči sa v praxi stretávajú so situáciami, kedy sa ocitnú na zakázanej trase nie vlastnou vinou, ale vinou nesprávneho navigačného systému. Trestanie takýchto prípadov neprimerane prísnymi sankciami nie je spravodlivé,“ dodáva Pavol Piešťanský.

Ohrozenie chodcov

Zároveň združenie nemôže súhlasiť s navrhovanými zmenami k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky – chodcom. Navrhovaná novela ich z nášho pohľadu robí ešte zraniteľnejšími. Zavedenie povinnosti pre každého vodiča umožniť bezpečný prechod chodcovi, ktorý nielen vstúpil na priechod pre chodcov, ale po novom aj tomu, kto sa ešte len zjavne chystá na tento priechod vstúpiť, nepovažujeme za posilnenie postavenia chodca, práve naopak, výrazne ho môžu ohroziť.

Nakoľko navrhované znenie sa spolieha na neverbálnu komunikáciu, čo vodič motorového vozidla nemusí vyhodnotiť správne alebo vôbec zachytiť, ide o aspekt nepredvídateľného. V praxi nebude možné z objektívnych dôvodov bezpečne aplikovať navrhovanú zásadu a chodec môže byť reálne ohrozený na živote. Navyše chodec môže neúmyselne vysielať nejasné signály, ktoré môžu v konečnom dôsledku viesť k ohrozeniu cestnej premávky.

Otvorme diskusiu a analýzu

Združenie na druhej strane oceňuje úpravy týkajúce sa zákazu jazdy a možnosti dojazdu domov, ktoré reflektujú reálne potreby dopravcov. „Chceme sa poďakovať za tieto zmeny, ktoré umožnia efektívnejšie fungovanie dopravy a eliminujú niektoré zbytočné komplikácie v praxi,“ uvádza prezident ČESMAD Slovakia. Za neprijateľné ale združenie považuje zrušenie možnosti podať žiadosť o individuálnu výnimku.

ČESMAD Slovakia vyzýva kompetentné orgány na otvorenú diskusiu a dôkladnú analýzu dopadov pripravovaných zmien. Združenie je pripravené spolupracovať na hľadaní riešení, ktoré zvýšia bezpečnosť na cestách, no zároveň nebudú neprimerane zaťažovať dopravcov a bežných aj profesionálnych vodičov.

Súvisiace články:

Cena mýta na budúci rok porastie menej, než avizovala vláda Ministerstvo dopravy predloží návrh na zníženie dane z motorových vozidiel ČESMAD Slovakia odporúča prechod na medzinárodné mýtne jednotky EETS
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok