
Združenie ČESMAD Slovakia upozorňuje, že od 1. júla 2025 sa nielen zvyšujú sadzby mýta, ale vozidlá prevádzkovateľ mýta zaradí do nových emisných tried podľa vyprodukovaných emisií CO2. Združenie v tejto súvislosti dopravcom odporúča preniesť nové náklady do cien za prepravy a tiež, aby si overili, či z hľadiska emisií CO2 nepatria do triedy s nižšími sadzbami mýta.
Pre všetkých je dôležitý dátum prvej evidencie vozidla. Každé nákladné auto a autobus nad 3,5 t prvýkrát prihlásené do evidencie do 1. júla 2019 bude automaticky a nemenne zaradené do triedy 1 CO2, ktorá je z hľadiska ekológie najhoršia a má aj najvyššie sadzby. „Do tried 2, 3, 4 a 5 CO2 bude dopravca vozidlá musieť prihlásiť sám, nestane sa tak automaticky. Toto umožní prevádzkovateľ mýta už od pondelka 23. júna 2025. Ak tak dopravca neurobí, ostanú mu v triede 1 CO2,“ uvádza Pavol Piešťanský, prezident združenia ČESMAD Slovakia.
Lepšie sadzby sa budú týkať vozidiel prvýkrát prihlásených do evidencie od 1. júla 2019 (vrátane) a neskôr, ktoré však musia spĺňať požadované technické parametre uvedené v technickom preukaze a dokumentoch COC a CIF od výrobcu vozidla. Pre autobusy bude možnosť zaradiť sa do lepšej emisnej triedy len v prípade elektrického alebo vodíkového pohonu, a to do triedy 5 CO2. „Návod na určenie triedy CO2 a ktoré údaje je potrebné zdokladovať prevádzkovateľovi mýta nájde dopravca priamo na stránke www.emyto.sk/sk/vyhladavac-co2,“ dopĺňa Pavol Piešťanský.
Nové sadzby mýta od 1. júla 2025 spôsobia výrazný nárast prevádzkových nákladov cestných dopravcov. Zvýšené sadzby sa dotknú všetkých kategórií úžitkových vozidiel nad 3,5 tony. Menšie nákladné auto do 12 t s normou Euro 6 napríklad v triede 1 CO2 zaplatí na ceste I. triedy paralelnej s diaľnicou sadzbu o 22 % vyššiu, z 0,085 eura mu stúpne na 0,1039 eura bez DPH na kilometer, čo dopravcovi zdvihne náklady na mýto priemerne asi o 3 000 eur mesačne. Pri využití autobusu nad 12 t sa dopravcovi zvýšia náklady na mýto o 25 %. Na diaľniciach mu stúpne sadzba z 0,064 na 0,080 eur bez DPH na kilometer. Náklady na mýto napríklad na jednu cestu Bratislava – Banská Bystrica sa mu zdvihnú zo 16 eur na 20 eur s DPH. Pri návesových súpravách s normou Euro 6 je percentuálny nárast najvyšší, predstavuje približne až 40 %, dopravca na diaľnici namiesto 0,19 eura zaplatí až 0,2677 eura bez DPH na kilometer.
„Cestná doprava zabezpečuje viac než 70 % tovarových tokov v rámci Slovenska a medzištátneho obchodu. Ak má byť zachovaná kvalita a dostupnosť dopravných služieb, a vôbec prežitie dopravcu, je nevyhnutné, aby sa zvýšené náklady objektívne premietli do cien za prepravu,“ apeluje prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Združenie ČESMAD Slovakia preto vyzýva nielen dopravcov, ale tiež obchodných partnerov a odberateľov dopravných služieb, aby rešpektovali objektívnu potrebu úpravy cien prepravy, ktorá zohľadní nové nákladové zaťaženie firiem zo zvýšeného slovenského mýta.