
Konkrétne časové okno na doručenie zásielky? Zákazníci ho chcú naprieč strednou Európou, najviac doručenie domov v presnom čase požadujú Nemci.
Doručenie na adresu je úzko spojené s možnosťou výberu konkrétneho dňa a presného časového okna pre doručenie zásielky. Práve možnosť výberu tzv. slotového doručenia je tou inováciou, ktorú budú zákazníci najviac požadovať a zároveň tým, čím sa jednotliví dopravcovia budú najvýraznejšie odlišovať. Doručenie vo vopred vybraný deň a v časovom okne požadujú zákazníci v celom regióne strednej Európy a jeho význam spravidla rastie s vekom zákazníka. Najčastejšie pritom doručenie na adresu požadujú Nemci, ako vyplýva z unikátneho porovnania naprieč štyrmi stredoeurópskymi krajinami.
Na Slovensku a v Maďarsku si slotové doručenie vyberá polovica najmladšej generácie, no so zvyšujúcim sa vekom záujem rastie. U osôb nad 60 rokov už slotové doručenie na Slovensku či v Maďarsku preferuje 75 % ľudí. Iná situácia je v Českej republike, kde doručenie domov volí približne polovica zákazníkov naprieč všetkými vekovými kategóriami, čo je menej ako v okolitých krajinách.
„Česká republika aktuálne prechádza bezprecedentným boomom výdajných boxov, v tomto smere je oproti okolitým krajinám popredu. Boxy sú pre mnohých zákazníkov prvou voľbou, no zďaleka nie pre každého – prinášajú totiž množstvo logistických aj spoločenských výziev. Aj preto zostane doručenie domov pre veľkú časť zákazníkov hlavnou voľbou,“ hovorí prevádzkový riaditeľ skupiny DODO Peter Menky.
Doručenie zásielky domov zostáva v strednej Európe najobľúbenejším spôsobom doručovania a v regióne prekonáva alternatívy, ako sú čoraz rozšírenejšie výdajné boxy či výdajné miesta. Najviac pritom preferujú doručenie domov zákazníci v Nemecku, kde tento spôsob uprednostňujú dve tretiny ľudí. Vo vekovej skupine nad 55 rokov chce doručenie domov až 89 % Nemcov.
„Doručenie zásielky domov zostane aj do budúcnosti jedným zo základných pilierov prepravných služieb. Je totiž pre klienta najpohodlnejšie, nemusí nikam chodiť ani cestovať. Aby však bolo skutočne funkčné, zákaznícky priateľské a jednoduché, musí mať zákazník možnosť vybrať si deň a časové okno, v ktorom mu zásielka bude naozaj doručená,“ dodáva Peter Menky.
Konkrétne časové okno na doručenie zásielky? Zákazníci ho chcú
Presnosť času doručenia je u slovenských zákazníkov popri cene dopravy a šírke distribučnej siete jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere dopravcu. Podľa aktuálnych dát spoločnosti DODO (aprílový prieskum Ipsos) je dodržanie presného času a dátumu doručenia dôležité pre 85,7 % ľudí. Až 54,4 % ľudí ide ešte ďalej – za kľúčovú považujú aj možnosť výberu konkrétneho časového okna doručenia.
A práve doručenie v presnom časovom okne je to, čo by zákazníci ocenili ako najväčšiu inováciu. „Dôraz na slotové doručenie a schopnosť tieto sloty aj reálne dodržať bude tým, čím sa budú jednotliví dopravcovia odlišovať,“ uvádza Peter Menky.
Zaujímavosťou podľa neho je, že s doručením domov je menej spokojná mladšia generácia. Tento trend sa objavuje naprieč všetkými štyrmi sledovanými krajinami. „Mladí ľudia vo všeobecnosti nemajú problém zmeniť dodávateľa, ak nie sú spokojní. Slotové doručenie je pritom niečo, čo lojalitu a spokojnosť, naopak, zvyšuje – stáva sa jedným z najsilnejších rozhodovacích faktorov pri výbere dopravcu,“ hovorí Peter Menky.
Prieskumy zároveň ukazujú, že dopyt po sledovaní zásielky v reálnom čase rastie s vekom. V Maďarsku očakáva túto možnosť 59 % najmladšej generácie, 72 % ľudí vo veku 30 – 39 rokov, 75 % vo veku 40 – 49 rokov a viac ako 80 % spotrebiteľov vo veku 50 – 59 rokov, ale aj nad 60 rokov.
„Aj keď môže byť na prvý pohľad prekvapivé, že starší spotrebitelia považujú sledovanie zásielok v reálnom čase za veľmi dôležité, dáva to zmysel, ak sa zameriame na to, čo od doručenia očakávajú. Pre mnohých z nich nejde ani tak o technológiu, ako skôr o pokoj – mať jasno v tom, kedy zásielka dorazí a môcť si podľa toho naplánovať deň. Našou úlohou ako logistických partnerov je zabezpečiť, aby táto transparentnosť bola jednoducho prístupná a zrozumiteľná pre každého – bez ohľadu na vek či digitálne návyky,“ uzatvára Peter Menky.
Doručovanie tovaru v konkrétnom časovom okne, ktoré je už štandardom v oblasti potravín, začala technologicko-logistická spoločnosť DODO vlani rozširovať aj do ďalších segmentov a kladie si za cieľ postupne urobiť zo slotového doručovania trhový štandard.