logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Spoločnosť Packeta Slovakia rozvíja spoluprácu so slovenskými maloobchodníkmi. Najnovšie stavia...
  • Takmer 700 registrovaných účastníkov, 75 partnerov a napĺňajúca sa kapacita. Kongres EASTLOG...
  • S rastúcimi nákladmi na zabezpečenie a prevádzku cestnej nákladnej flotily rastie potreba...
  • Nevyspytateľné počasie a geopolitická situácia sťažujú predikciu prepravných časov. Ani...

Slovenský priemysel bol najviac postihnutý pandémiou spomedzi krajín EÚ

23. júla 2020
Spravodajstvo 0
959

Vysoko kvalifikovaná a lacná pracovná sila v strednej a východnej Európe, jej osvedčené výsledky a konkurencieschopnosť v priemyselnej výrobe spolu so skutočnosťou, že región umožnil výrobcom vytvárať vyššiu úroveň ekonomickej produkcie pri nepomerne nižších prevádzkových nákladoch, je presvedčivým dôvodom pre pokračujúce priame zahraničné investície do regiónu.

Trhy práce v krajinách SVE-6

Platy v regióne strednej a východnej Európy sú niekoľkokrát nižšie ako v západnej Európe a v posledných rokoch sú prekvapivo porovnateľné s trhmi, ako je Čína. Silviu Pop, vedúci prieskumov v Rumunsku vysvetľuje: „Pokiaľ ide o úroveň mzdových nákladov vo výrobe, Rumunsko možno teraz porovnať s Čínou. Poľsko a Maďarsko nie sú o moc vyššie, zatiaľ čo Bulharsko zostáva výrazne pod touto úrovňou. To však neznamená, že tieto trhy možno porovnať z hľadiska kritického množstva, rozmanitosti výrobkov a komplexnosti špičkových produktov. Avšak z hľadiska nákladov a geografického hľadiska (blízko pobrežia) možno v regióne strednej a východnej Európy nájsť určité pozitívne faktory.“

Kevin Turpin, regionálny riaditeľ prieskumu pre strednú a východnú Európu dodáva: „Aby sme to uviedli do iného kontextu, mzdové náklady na výrobu v Nemecku sú približne 3-krát vyššie ako v Českej republike a na Slovensku, približne 4-krát vyššie ako v Maďarsku a Poľsku, takmer 6-krát vyššie ako v Rumunsku a takmer 8-krát vyššie ako v Bulharsku.“

Produktivita práce pritom rástla rýchlejšie ako platy. Vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy sa v rokoch 2004 až 2018 výrazne zvýšil rozdiel medzi pridanou hodnotou na zamestnanca a nákladmi na pracovnú silu. Treba poznamenať, že rozpätie medzi pridanou hodnotou na zamestnanca a nákladmi na prácu je v Rumunsku iba o zlomok nižšie ako v Číne, pričom ostatné trhy strednej a východnej Európy príliš nezaostávajú.

Pridaná hodnota výroby

Z pohľadu objemu produkcie predbehol región Španielsko a Spojené kráľovstvo a blíži sa k Francúzsku. Zatiaľ čo továrne v strednej a východnej Európe spočiatku chrlili tovar s nízkou náročnosťou, postupom času sa ich výrobný program menil: podiel tovaru s vyššou a vysokou technologickou hodnotou má dnes v celej strednej a východnej Európe oveľa vyšší podiel ako pred desiatimi rokmi.

Podľa ukazovateľov konkurencieschopnosti Svetového ekonomického fóra za roky 2010 a 2019 dosahovalo priemerné skóre infraštruktúry strednej a východnej Európy v roku 2010 – 63% z nemeckého skóre. V minulom roku dosiahol región skóre 86% prostredníctvom neustálych zlepšení a rozsiahlych investícií štátov strednej a východnej Európy. Podobne sa zlepšilo skóre inštitucionálnej sily zo 68% úrovne Nemecka v roku 2010 na 79% v minulom roku. Keď sa pozrieme na priemer krajín s vysokými príjmami (od ktorých je región CEE ako celok dosť ďaleko), ukazovatele jeho konkurencieschopnosti vyzerajú ešte lepšie.

Napriek pozitívnemu vývoju, ktorý sa v regióne deje, zostáva, podľa Svetového ekonomického fóra, achillovou pätou strednej a východnej Európy – inovácia, kde región dosahuje sotva polovicu nemeckého skóre, hoci to patrí predsa len medzi popredných svetových inovátorov.

Tomáš Horváth, riaditeľ divízie prenájmu priemyselných a logistických nehnuteľností Colliers International hodnotí aktuálnu situáciu na slovenskom trhu: „Je síce pravda, že slovenský priemysel bol najviac postihnutý pandémiou spomedzi všetkých krajín EÚ. Hlavným dôvodom je naša závislosť od automobilového sektora. Môžeme však vidieť aj pozitívny trend – záujem je o nové veľké distribučné centrá od poskytovateľov e-commerce v našom regióne. Tu však musí Slovensko presvedčiť nielen svojou výhodnou polohou a vhodným riešením v oblasti nehnuteľností, ale aj nákladmi na pracovnú silu, kde naopak zaostávame. Výrazne zvýšiť konkurencieschopnosť pri získavaní nových investícii nielen z oblasti priemyslu by pomohlo vyriešenie zdĺhavého procesu získania územného rozhodnutia, zrušenie developerských poplatkov za rozvoj a zníženie odvodového zaťaženia na Slovensku.“

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok