logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Obsadenosť priemyselných a logistických nehnuteľností na Slovensku vzrástla Slovenský trh s...
  • Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Nadnárodná skupina akvizíciou...
  • Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo...
  • Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú...

Nákupné správanie online sa zmenilo

7. apríla 2021
Spravodajstvo 0
1128
Nákupné správanie online sa zmenilo

Nákupné správanie online sa zmenilo

Uplynul viac ako rok, odkedy sa na Slovensku potvrdil prvý prípad koronavírusu a svoje brány musela zavrieť väčšina prevádzok. V odpovedi na bezpečnostné a hygienické opatrenia sa nakupujúci aj predajcovia presunuli na internet, a to znamenalo najsilnejší rok pre e-commerce v histórii. Kto sú najväčší víťazi uplynulého roku? Aké zmeny nastali v e-commerce? Zmenila pandémia nenávratne spôsob, akým nakupujeme? Pokračuje e-commerce v raste aj naďalej?

Uplynulý rok prial e-commerce. Rástol počet e-shopov, ktorých každý mesiac len na Slovensku pribudlo viac ako sto, čo je najviac v porovnaní s poslednými štyrmi rokmi. Pribudli najmä drogérie, obchody so zdravotníckymi pomôckami či so zariadením do domu a na záhradu. Tento vývoj pokračuje aj v roku 2021 – prvé tri mesiace tohto roka zaznamenali ďalší výrazný rast, vo februári to bolo medziročne dokonca viac ako 50%.

Rástol aj obrat v e-commerce

Slováci počas roku 2020 minuli v online obchodoch až 1,75 miliardy eur, čo je v porovnaní s rokom 2019 nárast až o 29%. Pre mnohých ľudí bolo nakupovanie online novou skúsenosťou. Až 25% ľudí prvýkrát v živote nakupovalo knihy, lieky či oblečenie online.

Rast e-commerce do značnej miery kopíroval obdobia najväčších bezpečnostných obmedzení. „Efekt „hokejky“, teda strmý nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím aj minulým rokom, sme zaznamenali v marci a apríli. Obdobná situácia potom nastala s príchodom jesene a počas predvianočných nákupov. E-shopom sa veľmi darí aj dnes, stále je totiž väčšina obchodov zatvorená, a tak sa vo veľkom nakupuje v e-shopoch,“ hovorí Tomáš Braverman, riaditeľ nákupného radcu Heureka.

Šport bol na koni

Uplynulý rok prial viacerým segmentom, ktoré boli v období zavretých kamenných obchodov pre Slovákov nenahraditeľné. Napríklad v segmente jedla a nápojov viedli dlhodobo drahšie alkoholické nápoje, ktoré ale v roku 2020 ustúpili a prenechali prvenstvo tým najzákladnejším trvanlivým potravinám, napríklad cestovinám. Záujem o jedlo a nápoje v e-shopoch medziročne vzrástol až o 93%.

Vzrástla aj popularita domácich spotrebičov (medziročne o 29%), hitom boli napríklad pekárničky na chlieb. A to nielen na Slovensku, ale ako ukázali štatistiky Heureky, bolo to tak v celom stredoeurópskom regióne. Darilo sa aj tovaru do domu a na záhradu alebo erotickým pomôckam.

Jednoznačným víťazom uplynulého roka bol ale športový segment. Ľudia po celom svete, nielen na Slovensku, nahradili cestovanie športom. Celoročne sa vysokej popularite tešili pomôcky na cvičenie do domácnosti, napríklad bežecké pásy či činky. Darilo sa aj bicyklom, kolieskovým korčuliam alebo elektro bicyklom.

Trendy ovplyvňovali aj politici

E-commerce v roku 2020 bol dejiskom zrodu viacerých nečakaných trendov a krátkodobých rastov popularity netypických produktov. Príkladom bola napríklad takzvaná „paralenová panika“, kedy sa začali médiami šíriť správy o nedostupnosti analgetík v lekárňach. V odpovedi na tieto správy zaznamenala Heureka až niekoľkonásobne zvýšený záujem o lieky na tíšenie bolesti v e-shopoch.

Na popularitu rôznych typov tovaru mali vplyv aj politici. Nariadenia o povinnosti nosiť rúška či respirátory v interiéroch, doprave a dokonca aj na verejnosti mali tiež priamy vplyv na záujem o tento druh tovaru v internetových obchodoch.

Čo môžeme čakať do budúcnosti?

Vysoká popularita online nakupovania tu s nami ešte nejaký čas bude. Návštevnosť e-shopov sa určite bude držať vysoko, kým tu s nami bude pandémia. Dá sa očakávať, že veľa ľudí pri online nákupoch ostane tak či tak – aspoň tak sa vyjadrilo až 59% ľudí v prieskume organizovanom Heurekou. E-shopy totiž ponúkajú zvýšený komfort či širší výber, ktoré mnohým zákazníkom učarovali.

Čo sa však môže zmeniť, je objem peňazí, ktoré Slováci minú v e-shopoch. Rast e-commerce až o 29% v uplynulom roku ostane pravdepodobne neprekonaný. „Nedá sa predpokladať, že tento trend bude udržateľný – skôr naopak. Akonáhle si zákazníci navyknú na online nákupy, budú skôr šetriť a každý výdavok domácnosti budú zvažovať, a tak bude veľkou výzvou uplynulý rok aspoň vyrovnať,“ hodnotí očakávania do budúcnosti Tomáš Braverman.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú malé, obratné a inteligentné – autonómne mobilné roboty, nazývané aj podbehové AGV pre horizontálnu prepravu, už dnes dokážu plniť aj náročné úlohy. Nie je potrebné tvoriť zložitú automatizovanú infraštruktúru, dajú sa efektívne integrovať do existujúcich prostredí a systémov. Roboty série […]

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska rodinná spoločnosť, ktorá je úspešná na trhu už viac ako 65 rokov, sa špecializuje na celkové intralogistické riešenia a je jedným zo svetových lídrov na trhu riešení materiálových tokov. Z hľadiska riešení predstavuje Ferag kombináciu svojho „Skyfall“ a inteligentného napojenia na dopravnú […]

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti?

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti? Zvážite výhody paletového poolingu v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) v Českej republike, na Slovensku či v Maďarsku. „Paletový pooling stojí na štyroch základných pilieroch, prvým je znižovanie nákladov na obalové materiály, v tomto prípade palety. Druhým pilierom je ušetrený čas, ktorý by musel byť venovaný správe vlastných paliet. […]
TBA Plastové obaly

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek V tomto roku bol zahájený program výroby novej generácie skladacích euro prepraviek, pri ktorých vývoji boli brané do úvahy iba najnovšie trendy. Skladacie euro boxy od spoločnosti TBA Plastové obaly nájdu využitie vo všetkých odvetviach. Ich jasnou prednosťou je úspora miesta, stabilné stohovanie […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required