logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • CTP menuje Patricka Zehetmayra z rakúskej Erste Bank za finančného riaditeľa CTP N.V., najväčší...
  • Nedostatok skladových kapacít nahráva outsourcingu S ohľadom na narušenie dodávateľských...
  • Spoločnosť UPS kúpi skupinu Bomi Group Spoločnosť UPS oznámila plán zameraný na akvizíciu...
  • Investície do realít lákajú kvôli svojej stabilite aj ako ochrana proti inflácii Nehnuteľnosti...

Podniky po covide potrebujú reštart

24. júna 2022
Spravodajstvo 0
190
Podniky po covide potrebujú reštart

Podniky po covide potrebujú reštart

Po dvoch uplynulých rokoch, počas ktorých bola prevádzka podnikov výrazne obmedzená, prichádzajú pre gastro nové výzvy. Podľa dát Plzeňského Prazdroja Slovensko sa počet hostí ešte nevrátil do starých koľají, početnosť návštev klesla na raz týždenne a podniky zápasia s nedostatkom kvalifikovaného personálu. Prazdroj im preto ponúka systém unikátnych rozvojových programov založených na analýzach, poradenstve a zručnostiach.

Po odznení niekoľkých vĺn pandémie HoReCa dopláca na zmenu správania spotrebiteľov, ktorí si do určitej miery odvykli od pravidelnej návštevy podnikov. K zlepšeniu situácie neprispieva ani súčasná ekonomická neistota a odliv profesionálneho personálu, pričom aj tieto aspekty majú vplyv na to, že do reštaurácie, kaviarne či pubu chodia Slováci menej často.

Hrozbami tohto roka sú energetická kríza aj COVID-19

Kým v roku 2019 udávalo návštevu prevádzok viackrát za týždeň 44 % opýtaných, dnes je ich zhruba 29 %. Raz týždenne si dopraje gastronomický zážitok 27 %, čo je oproti štatistikám spred dvoch rokov nárast o 10 %. Podľa údajov Data-Servisu, zmena bola citeľná už v prvom kvartáli tohto roka. Až tretina klientov začala obmedzovať návštevy gastro podnikov. Hlavnými dôvodmi boli potreba šetriť a zvyk variť si doma, prípadne si jedlo a nápoje objednať formou donášky.

Cielená a adresná pomoc

V snahe prilákať ľudí späť a vrátiť sa do normálu sú medzi podnikmi žiadané aj podporné programy z dielne Prazdroja na elimináciu dopadov pandémie. Spoločnosť situáciu v gastre vníma citlivo a na tento dopyt reaguje.

Ťahúňom roku 2021 boli aj vďaka logistike najmä colné služby

„Počas prvej vlny pandémie sme na zmiernenie jej dopadov na pomoc krčmám a reštauráciám podnikli kroky v hodnote 4 miliónov eur. V čase zvoľnenia sme na podporu prevádzok spustili vôbec najväčšiu kampaň v histórii, keď sme k prvému kúpenému čapovanému pivu dali ľuďom druhé, na náš účet. Pri ďalších vlnách sme sa sústredili na pomoc s vybavením podnikom a teraz je čas na personálne zázemie a jasnú víziu. V rámci reštartu im okrem analýzy, ktorú plošne robíme ako štandard na všetkých prevádzkach,  ponúkame aj rozvojové programy zamerané na manažment a hospodárenie podniku, digitálny marketing, ale aj na školenia personálu, na ktorého profesionalite stojí a padá spokojnosť hosťa,“ uvádza Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Súčasťou rozvojových programov je 18 školení a seminárov od rýdzo ekonomických a manažérskych, cez digitálnu propagáciu až po kulinárske, kde medzi najlákavejšie patrí Pivná Gastro Akadémia alebo návštevy podnikov špičkovými kuchármi, ktorí učia svojich kolegov, ako správne vyberať a nakupovať suroviny a ako jedlá pripravovať s ohľadom na lokalitu a preferencie zákazníkov.

Veľkú časť rozvoja zručností predstavujú školenia Prazdroja pre personál, ktoré sú zamerané vyslovene na kvalitu čapovania a starostlivosť o pivo a zahŕňajú dennú rutinu výčapníka, pivné štýly, pravidlá správneho čapovania a servírovania piva, starostlivosť o pivné sklo či pivné cesty a tiež pivné sudy. Tento rok cez bezplatné školenia a semináre Prazdroja prejde na Slovensku celkovo približne 4000 ľudí vo viac ako 800 prevádzkach. 

Personálne podvyživené gastro

Zatiaľ, čo po prvej vlne nebol až taký problém vrátiť personál späť do práce, neistota pracovných miest vyhnala zo sektora 8-tisíc zamestnancov. „V máji 2020 zažívalo gastro svoj vrchol, na jednu pracovnú pozíciu reagovalo 45 záujemcov, v apríli 2022 to bolo necelých 10 uchádzačov. Momentálne je na trhu cez 1 200 inzerátov,“ konštatuje Ivana Molnárová, generálna riaditeľka Profesia.sk

Z aktuálneho prieskumu spoločnosti najväčšieho pracovného portálu medzi bývalými zamestnancami cestovného ruchu, gastra a hotelierstva, v ktorom mohli označiť viacero odpovedí, je zrejmé, že najväčšou motiváciou pre návrat do tejto brandže tvorí vyšší plat. Túto možnosť označilo až 60,3 % respondentov. Istota pracovného miesta by presvedčila 56 % opýtaných a lepšie pracovné podmienky by motivovali až 42 % respondentov.

Návrat k predchádzajúcemu zamestnávateľovi by si vybralo iba 26,5 % z nich, pričom u nového zamestnávateľa by šťastie skúsilo až 53 % respondentov, avšak 20,5 % sa priznalo k tomu, že v tomto segmente už pracovať nechce.

Kľúč je v zručnostiach a vzťahoch

Na základe kvalitatívneho prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra 2muse pre Plzeňský Prazdroj Slovensko v októbri 2021 vyplýva, že personál spravidla nerozmýšľa o odchode do inej prevádzky či celkovej zmene zamestnania, pokiaľ je spokojný s pracovnými podmienkami. Ide o súbor atribútov ako sú plat, pracovný čas, pracovné zaťaženie, komunikácia s vedúcim, vzťahy na pracovisku, s hosťami, a teda i atmosféra a charakter podniku. Dôležitú úlohu zohráva aj dostatočné množstvo stimulov pre zlepšovanie, pričom Prazdroj citlivo reaguje aj na túto požiadavku.

„Vnímame, že podniky by chceli riešiť svoju situáciu jednak kvalitou ponúkaných služieb, ale aj profesionálne vyškoleným personálom. Preto sme tento rok zintenzívnili naše početné rozvojové programy. Veríme, že pomôžu skvalitniť nielen samotný servis prevádzok, ale prispejú aj k opätovnému prilákaniu pracovnej sily do tohto segmentu,“ približuje Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre prevádzky a reštaurácie.

Úplným základom pomoci Prazdroja je analýza všetkých podnikov kam dodáva pivo, a to v štyroch základných oblastiach. Pivný líder sleduje kvalitu jedla a piva, správanie a manažment obsluhy, atraktivitu prostredia, viditeľnosť služieb prevádzky, a to aj v online svete. Prevádzkam tak urobí malý audit a nastaví im zrkadlo slabých i silných stránok a z toho prameniacich príležitostí. V druhom kroku, po dohode s majiteľom, nasleduje špeciálna diagnostika prevádzok formou mystery shoppingu, pričom tento rok ním prejde 100 slovenských podnikov.

„Odborníci v utajení ochutnajú jedlo, čapované i fľaškové pivo a následne vyplnia dotazník so 120 otázkami ohľadom kvality čapovania, kuchyne a servisu, vzhľadu a propagácie podniku, správania a rýchlosti obsluhy. Výsledkom je bezodplatná komplexná správa o hodnotení fungovania prevádzky aj s návrhmi vylepšení, ktoré pomôžu prilákať nových hostí a zvýšiť tržby,“ popisuje Jakub Zaoral, ktorý má rozvoj prevádzok v Prazdroji na starosti. Okrem toho môže Prazdroj prevádzke odporučiť aj investície do úpravy exteriéru, interiéru alebo vybavenia, na čom sa často aj finančne podieľa.

„Veľmi nás teší, že medzi slovenskými prevádzkami sa postupne vytvára komunita, ktorá navzájom komunikuje, súťaží spolu, pomáha si, a konzultuje svoje kroky tak, aby sme napokon všetci spoločne ťahali slovenské gastro dopredu. Okrem toho, z radov preškolených prevádzok vychádzajú aj mnohí účastníci prestížnej súťaže v čapovaní Pilsner Urquell Master Bartender, ktorí sa následne stávajú našimi ambasádormi v rámci celého gastra,“ dodáva Branislav Kubiš.

Výsledky nezávislého prieskumu spokojnosti realizovaného agentúrou G82 z posledného kvartálu roku 2021 medzi zákazníkmi Prazdroja v segmente čapovaného piva ukazujú, že firme sa už tretí rok po sebe darí držať na prvej pozícii a prevádzky sú so spoluprácou spokojné. Nielenže sú dodávky piva a reštaurácií plynulé, ale prevádzky oceňujú spoluprácu, ktorá zahŕňa aj to, ako Prazdroj pomáha gastru aj rôznymi rozvojovými programami zameranými na krízový manažment, stratégiu podniku, digitálny marketing, pivné gastro akadémie, školenie personálu a mnohé ďalšie.

O opodstatnenosti pomoci a školeniach hovoria ich samotní absolventi. „Aj keď je pandémia momentálne v úzadí, jej dopady pociťujeme aj dnes. V dnešnej situácii nie je úplne jednoduché nájsť kvalitných ľudí, stále tu panujú obavy, čo prinesie jeseň. Aj v tomto smere sú školenia pre personál nápomocné, pretože ľudia, ktorí chcú, cítia, že investujú do svojich zručností. Nedávno náš personál absolvoval školenia Prazdroja ohľadom správneho čapovania, pivných štýlov a servírovania a som presvedčený, že sa v tejto oblasti posunuli vpred, “ vysvetľuje svoj pohľad Henrich Lamprecht, predstaviteľ rodinného podniku Slamená Búda.

Svoje skúsenosti s prístupom k personálu zdieľa aj Ivan Kubíček, majiteľ prevádzky ŠNYT Beer & Restaurant v Bratislave: „Financie rozhodne nemôžu byť pre personál jedinou motiváciou, dôležitá je vzájomná komunikácia a prístup majiteľa. Pozitívne hodnotím Pivnú Gastro Akadémiu, ktorú nedávno absolvoval náš výčapník i kuchár a ktorej som sa zúčastnil pre manažérsky pohľad aj ja – ukázala nám cesty efektívnejšieho hospodárenia aj nové obzory.“

Súvisiace články:

Hrozbami tohto roka sú energetická kríza aj COVID-19 Ťahúňom roku 2021 boli aj vďaka logistike najmä colné služby cargo-partner zaznamenal v roku 2021 rekordný obrat vo výške 1,8 miliardy eur Skupina Raja pokračuje v raste
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako moderne zaistiť bezpečnosť zamestnancov v logistike?

Ako moderne zaistiť bezpečnosť zamestnancov v logistike? „Legislatíva hovorí, že každý zamestnávateľ je povinný zamestnancom, ktorí vykonávajú rizikovú prácu, zabezpečiť ich neustály dohľad. A to buď druhým pracovníkom alebo iným spôsobom. Dohliadajúci pracovník je ale pre zamestnávateľov príliš drahý a mohol by navyše vykonávať v rámci firmy inú prácu,“ hovorí Lukáš Převrátil, riaditeľ vzdialeného dohľadu […]

Systematické riadenie organizácie

Systematické riadenie organizácie Systematické riadenie organizácie a odbavenie prepravných kapacít je prínosom pre príjem, expedíciu aj dopravcu. Aplikácia riadenia časových okien na nakládke a vykládke Time Slot Control spolu s komplexným yard management riešením pomáha skrátiť čas potrebný na odbavenie vozidla. Situácia na dopravnom trhu je zložitá. Preto je kladený dôraz na efektívnu spoluprácu a […]

27 kamier a AI postačuje na 80 000 metrov štvorcových

27 kamier a AI postačuje na 80 000 metrov štvorcových Kontajnerový terminál Herne ušetrí 60 000 eur ročne na prevádzkových nákladoch na fyzickú bezpečnosť Kontajnerový terminál Herne (CTH) je príkladná spoločnosť z Porúria. Na ploche takmer 80 000 metrov štvorcových sa distribuuje tovar z celého sveta na miesto určenia. Predchádzajúca bezpečnostná stratégia s bezpečnostnými strážcami […]

Ak potrebujete špičkový vysokozdvižný vozík len na určité obdobie, riešením je prenájom

Ak potrebujete špičkový vysokozdvižný vozík len na určité obdobie, riešením je prenájom V dnešnej rýchlej dobe, kedy sú správne nastavené procesy v sklade základom efektivity, je mimoriadne dôležitá spoľahlivá manipulačná technika s prvotriednym servisom. To však predstavuje značné investície, ktoré majiteľ prevádzky nemusí práve mať alebo sa mu neoplatí rozširovať vozový park natrvalo. V týchto prípadoch je praktickým a výhodným […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 91: Hlavná téma: Omnichannel logistika; Doprava: Manipulačná technika v náročnom teréne; Development: Využitie IT systémov; Interview: Ľubomír Petrík, Terno; Prípadová štúdia: Skladové priestory pre dm drogerie markt Slovensko; Výrobná logistika: Železničná doprava; Konferencia: Slovlog v Bratislave; KLM: Prínos kongresov pre logistiku; Skladovanie: Dodávateľské reťazce

Prečítať elektronicky.
Zaistite si svoj výtlačok.

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required