logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Konferenčný program kongresu OBALKO 11: návod, ako jazdiť na obalovej cunami Jazda na vlne. To...
  • Kuehne+Nagel prepravuje vybavenie pre veterné turbíny v projekte NEOM Spoločnosť Kuehne+Nagel...
  • Skupina P3 uzavrela prvý polrok s rastúcim ziskom aj vďaka zvýšeniu nájmov Skupina P3 zverejnila...
  • P3 Bratislava Airport privítal najväčšiu zbierku československých veteránov v Európe V mestskom...

Pavol Jančovič: Digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie sú bežnou súčasťou moderných procesov

25. januára 2023
Doprava 0
616
Pavol Jančovič: Digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie sú bežnou súčasťou moderných procesov

Pavol Jančovič: Digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie sú bežnou súčasťou moderných procesov

„Masívnejší nábeh autonómnych nákladných vozidiel bude znamenať zásadnú pozitívnu zmenu v logistických procesoch. Je na to niekoľko významných dôvodov, a tým číslo jedna je samotná podstata autonómneho vozidla – nepotrebuje vodiča,“ hovorí v rozhovore pri káve Pavol Jančovič, generálny riaditeľ spoločnosti Topnad, podľa ktorého autonómne vozíky, ale aj nákladné autá ušetria nielen čas, ale aj značné finančné prostriedky.

Prečo sú dôležité pre logistiku autonómne nákladné vozidlá aj vozíky?

Členovia slovenského Klubu logistických manažérov navštívili koncom septembra ČESMAD a DPD

Nevyhnutnou súčasťou každého výrobného alebo obchodného procesu s akýmkoľvek tovarom je logistika. Plní niekoľko nezastupiteľných úloh a preto musí byť efektívna, presná, rýchla, ale najmä cenovo priaznivá. Tomuto významne napomáhajú autonómne vozíky nielen vo výrobe, logistických centrách, ale i v nemocniciach. Masívnejší nábeh autonómnych nákladných vozidiel bude znamenať zásadnú pozitívnu zmenu v týchto procesoch.

V čom a akým spôsobom môžu zvýšiť efektivitu logistických aj výrobných procesov?

Na kafe s… Marošom Ovčarikom, generálnym riaditeľom spoločnosti Partners Investments

Je na to niekoľko významných dôvodov, a tým číslo jedna je samotná podstata autonómneho vozidla – nepotrebuje vodiča. Vodičov je absolútny nedostatok a ich “ušetrením” znížime nie len náklady na mzdy, ale aj tie ostatné súvisiace s ochrannými pomôckami, školeniami a podobne. Autonómne vozidlo nemá žiadne bezpečnostné prestávky, nemusí sa podľa nariadení EK pravidelne presúvať do materskej krajiny (kvôli vodičovi), alebo napríklad prevádzkovateľ nebude musieť platiť povinné poistenie liečebných nákladov vodičov v zahraničí.

Ako vidíte súčasnosť a stav vývoja v oblasti autonómnych vozidiel aj vozíkov? Kde sa vlastne nachádzame?

Vývoj je mimoriadne rýchly. Asociácie automobilového priemyslu SAE International v roku 2014 definovala stupne automatizácie 0 až 5. V niektorých štátoch USA testujú technologické firmy v prevádzke vozidlá so stupňom vysokej, resp. plnej automatizácie, to znamená 4 alebo 5. Lídrami sú najmä Uber, Google a Tesla. Keďže autonómne vozidlá medzi sebou intenzívne komunikujú, ideálnym prostredím pre ich nasadenie do plnej prevádzky je stav, keď by boli v prevádzke v absolútnej väčšine najlepšie úplne všetky autonómne, resp. vybavené potrebnými systémami.

Základné faktory pre vývoj a používanie autonomných vozidiel by sa zjednodušene dali rozdeliť na technologické a legislatívne. Kým tie prvé sú relatívne zvládnuté, problém vidím práve v tých legislatívnych. Krajiny, ktoré to zvládnu najlepšie a najrýchlejšie, budú prvé v reálnej premávke používať autonómne vozidlá. Myslím, že v USA sú k tomuto veľmi blízko.

Aké sú najväčšie prekážky čo sa týka nasadenia autonómnych vozidiel a autonómnej manipulačnej techniky v logistike a vo výrobe?

Ako najzásadnejším sa javí legislatíva. Je to pomerne rozsiahly problém, nakoľko je veľmi zoširoka pozväzovaný so všetkými možnými nariadeniami v súvislosti s prevádzkou vozidla, poistením, možným zneužitím cez vzdialený prístup až po etické otázky súvisiacich napríklad s dopravnou nehodou. V Nemecku prijali smernicu, že v prípade nehody algoritmus uprednostní ľudský život pred majetkom. Je potrebné tiež podotknúť, že o prácu postupne prídu najmä vodiči nákladných vozidiel, autobusov, taxikári…

Kam smeruje budúcnosť? Aký vývoj a smerovanie v danej oblasti očakávate?

Ťažko to presne definovať. Vo všeobecnosti očakávam rýchly a pozitívny vývoj. Autonómne vozidlá okrem už spomínaných výhod prinesú množstvo iných. I v nákladnej doprave môžeme teda očakávať niečo podobné čo priniesol UBER v osobnej preprave osôb.

Do akej miery je – čo sa týka rozvoja autonómnych vozidiel aj vozíkov – dôležitá digitalizácia, ekológia a využitie alternatívnych zdrojov energie?

Dnes už je absolútnym štandardom, že digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie, a nie len vplyvom súčasnej energetickej krízy, sú bežnou súčasťou moderných procesov. Vo vývoji a zdokonaľovaní autonómnych procesov treba zvýšenú pozornosť venovať kapacite batérií nakoľko elektronický systém, detektory, kamery vozidiel i vozíkov sú extrémne náročné spotrebiče. Kľúčové inovácie sú nevyhnutné pre bezpečnostné kritické aplikácie. Tieto procesy bežia bleskurýchle a na ich výkon sú potrebné špičkové procesory a dokonalé prepojenie.

Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky

Súvisiace články:

Členovia slovenského Klubu logistických manažérov navštívili koncom septembra ČESMAD a DPD Na kafe s… Marošom Ovčarikom, generálnym riaditeľom spoločnosti Partners Investments
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA Zákazníci si môžu vybrať vozík do veľmi úzkych uličiek, ktorý vyhovuje ich prevádzke – širšiu alebo užšiu verziu, s pevným alebo kĺbovým podvozkom. Koncept pokročilých vozíkov do veľmi úzkych uličiek (VNA) je založený na modeloch Toyota BT Vector série A. Nové modely vozíkov Toyota BT Vector […]

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO V roku 2023 prinášame podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chceme poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia […]
René Stranz, riaditeľ spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku V centre pozornosti oslavy pôsobivej cesty a budovania digitalizácie a udržateľnosti lídra v oblasti logistiky. Firma Gebrüder Weiss, medzinárodná dopravná a logistická spoločnosť, rekapituluje tri úspešné desaťročia na Slovensku. Od založenia pobočky na Slovensku pred 30 rokmi sa spoločnosť s obratom 47,9 milióna eur v roku 2022 […]

Nová priemyselná a logistická hala v Martine

Nová priemyselná a logistická hala v Martine Vďaka svojej výhodnej polohe je ideálnym distribučným uzlom pre domácich a medzinárodných klientov. Logistické centrum Sučany ponúka priestory na výrobu alebo logistiku od 6 000 m2 do 40 000 m2. „Hala má územné rozhodnutie a je pripravená na sťahovanie pre klienta do deväť mesiacov od podpisu nájomnej zmluvy“ hovorí Tomáš […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 95: Hlavná téma: Lodná doprava; Doprava: Systémy riadenia dopravy; Development: Obnoviteľné zdroje v logistických parkoch; Interview: Ľuboš Paulíni o logistike pre Corner SK; Prípadová štúdia: Automatizované skladové veže; b: Elektronické zdieľanie dokladov; Sklad a manipulácia: Manipulačná technika v chladnom prostredí; Obaly: Turbulencie na paletovom trhu; Žena v logistike: Gabriela Sokolová; Agenda: Kongres EASTLOG s rekordnou účasťou

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required