
Vladimír Čoček: Logistika sa za posledných 10 rokov zmenila úplne zásadne
„Pri všetkých procesoch a prípadných zmenách v nich musíme pozerať na ekonomiku a nákladovosť, ktorá je s nimi spojená. Pre logistiku je tento prístup v súčasnosti ešte dôležitejší vzhľadom na zvyšujúcu sa cenu práce, cenu pohonných hmôt a energií. Preto je veľmi dôležité dobré plánovanie dopravy, ako aj rovnomerné rozloženie distribuovaného objemu tovaru,“ hovorí pri káve pre časopis Systémy Logistiky Vladimír Čoček, Supply Chain Director spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko.
Opísali by ste podstatu logistiky poslednej míle? Čo ju najmä charakterizuje?
Logistika sa za posledných 10 rokov zmenila úplne zásadne. Zákazníci si nerobia zásoby vopred, ale chcú dopĺňať zásoby do centrálnych skladov alebo priamo do predajní priebežne, čím presunuli zodpovednosť za dostatok tovaru na pultoch na dodávateľov. Sami si teda musíme dobre naplánovať nielen logistiku, ale aj výrobu a vlastné skladovacie priestory, aby sme boli schopní plniť aktuálne potreby obchodných partnerov.
Na Slovensku navyše do logistiky vlani vstúpil značnou mierou aj zálohový systém. Výrobcovia, ktorí uvádzajú jeden produkt aj na iné trhy ako Slovensko, musia mať samostatné zásoby pre jednotlivé regióny. Výrobky, ktorých sa za posledný rok predalo viac ako 500 000 kusov v PETe, totiž musia mať pre slovenský zálohový systém samostatné ID.
Čo najviac dokáže zefektívniť logistiku poslednej míle z vášho uhľa pohľadu?
Pri všetkých procesoch a prípadných zmenách v nich musíme pozerať na ekonomiku a nákladovosť, ktorá je s nimi spojená. Pre logistiku je tento prístup v súčasnosti ešte dôležitejší vzhľadom na zvyšujúcu sa cenu práce, cenu pohonných hmôt a energií. Preto je veľmi dôležité dobré plánovanie dopravy, rovnomerné rozloženie distribuovaného objemu tovaru v rámci pracovného týždňa, zabezpečenie spätného odvozu obalov od zákazníkov a dodržiavanie minimálnej výšky objednávky. Obchodní partneri si u nás objednávajú tovar v režime 48 hodín, v ktorom dokážeme pokryť obe aktivity – závoz tovaru aj odber prázdnych obalov. V okamihu, kedy vieme, že nemáme prepravnú kapacitu, SANTA-TRANS dopĺňa potrebný vozový park z trhu alebo od našich zákazníkov. Externý vozový park väčšinou využívame jednosmerne.
Aké typy doručovania tovaru vlastne môžu aktuálne využiť vaši zákazníci?
Kofola využíva v logistike dva spôsoby doručovania tovaru. O primárnu distribúciu na veľké siete sa stará dopravca SANTA-TRANS na základe zmluvných podmienok. Sekundárnu distribúciu, priamo na prevádzky, retail aj gastro, zabezpečujú traja partneri zo šiestich stredísk rovnomerne rozmiestnených v rámci Slovenska. Zákazníci sú už pri prvom kontakte s naším obchodným zástupcom pridelení do jedného alebo druhého systému distribúcie na základe predpokladaného objednaného množstva.
Pre zákazníkov v sekundárnej distribúcii máme individuálne nastavené 2 závozové dni, v rámci ktorých ich musíme obslúžiť. V primárnej distribúcii máme u zákazníkov dohodnuté závozové okná, v ktorých nám zákazník vyhradzuje čas na prevzatie objednaného tovaru. S niektorými zákazníkmi v SR aj ČR máme dohodnutý systém samoodvozu z našich distribučných skladov. V distribučných skladoch Kofoly sú určené nakladacie okná, ktoré si musí partner rezervovať na naloženie tovaru.
Do akej miery je dôležitý čas, presnosť a proces balenia v rámci logistiky poslednej míle?
V sekundárnej distribúcii je mix produktov na jednej palete väčší. Tovar ukladáme na paletu od najťažšieho po najľahší, aby nedošlo k ohrozeniu stability tovaru pri preprave. V rámci Slovenska máme 6 cross-dockov, pre 5 z nich sa objednávky mixujú priamo v centrálnom sklade výrobného závodu v Rajeckej Lesnej, pre partnerov na východnom Slovensku sa tovar mixuje priamo v cross-docku v Prešove.
Čo považujete za najväčšiu výzvu v rámci logistiky poslednej míle?
Robiť ju ekonomicky. Naučili sme sa tovar vyrábať, forecastovať, aby sme ho mali dostatok, dohodli sme si so zákazníkmi pravidlá. Výzva je mať prejazdených čo najmenej hluchých (prejazdových) kilometrov a čo najmenej nevyťažených vozidiel. Naším záväzkom je udržiavať si 97,5 % servis level, t.z. dodanie tovaru načas, v zložení podľa objednávky a rovnako aj správne vyfakturovaný podľa dodávky. Tento cieľ sa nám darí dodržiavať.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky