logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Trh s priemyselnými nehnuteľnosťami v strednej a východnej Európe (CEE) vstúpil do roku 2025 so...
  • OMV Slovensko pokračuje v rozširovaní svojej siete nabíjacích staníc eMotion o nové ultrarýchle...
  • Nový klient z oblasti automotive priniesol nielen výzvy, ale aj výrazný priestor pre rast....
  • Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je podľa zástupcov Asociácie personálnych agentúr...

SL SK 97: Výrobná logistika: Dodávky JIT a JIS sú skúškou plánovania

7. februára 2024
Spravodajstvo 0
942
SL SK 97: Výrobná logistika: Dodávky JIT a JIS sú skúškou plánovania

SL SK 97: Výrobná logistika: Dodávky JIT a JIS sú skúškou plánovania

Výrobné firmy dlhé roky čerpali výhody dokonale vyladeného globálneho dodávateľského reťazca. Presné načasovanie dodávok komponentov z celého sveta tak, aby sa na výrobnom páse stretli presne včas na montáž, umožnilo minimalizovať skladové zásoby. Krehký reťazec dodávok v režime just-in-time (JIS) a just-in-sequence (JIS) však v posledných rokoch naštrbili početné krízy. Výrobné firmy sa preto začali zamýšľať nad skracovaním vzdialeností, zväčšovaním zásob a lepším predvídaním možných ohrození plynulosti svojho chodu.

V čom spočívajú hlavné predpoklady a zásady pre správne využitie JIT/JIS? „Efektívne využitie JIT/JIS kladie vysoké nároky na technológie a procesy vo firme. Na dosiahnutie optimálnych výsledkov je nevyhnutné mať dobre nastavené, organizované procesy a efektívne systémy na zber, analýzu a využitie dát,“ vysvetľuje Jan Kodada, riaditeľ obchodu a marketingu v spoločnosti Gebrüder Weiss. A dodáva, že podstatnú úlohu zohrávajú aj spoľahlivé informačné systémy, ktoré umožňujú v reálnom čase sledovať stav skladov, objednávok a výroby.

„Základným predpokladom funkčného nastavenia JIT/JIS je jednoduchá, ale zároveň robustná infraštruktúra, ktorá zaisťuje efektívny prenos a spracovanie všetkých potrebných dát,“ potvrdzuje Petr Chalupa, projektový manažér v spoločnosti Yusen Logistics. V prevažnej väčšine aplikácií JIT/JIS ide o také dodávky, kde sa medzi objednaním konkrétneho dielu a jeho dodaním na montážne miesto počíta čas na minúty. Z daného faktu pochopiteľne vyplýva potreba bezchybného spracovania prijímaných dát a ich prenosu do procesu prípravy. „Nemenej robustné je potom nastavenie komplexných núdzových stratégií a záložných riešení pre prípady, keď v akejkoľvek časti procesu JIT/JIS dôjde k chybe pri spracovaní objednávok alebo zlyhaniu informačného systému,“ dopĺňa Petr Chalupa.

Základom úspechu je detailný plán

Hlavnou úlohou logistiky pre automobilový priemysel je zaistiť včasné dodanie dielov a nenarušiť plynulosť výroby. Charakteristické prichádzajúce toky pre automobilový priemysel sú dodávky v režime JIT a JIS a takmer nulové skladové zásoby, čo implikuje extrémnu náchylnosť týchto tokov na i tie najmenšie výpadky v dodávkach. V automobilovom priemysle sa všeobecne udržuje minimálna zásoba, a preto je plánovanie dodávok extrémne dôležité.

Dodávky dielov v režime JIT/JIS sa uplatňujú predovšetkým v automobilovom priemysle. Detailne vyladený dodávateľský reťazec výrobcov sa v posledných rokoch ukázal aj ako mimoriadne krehký. „Krízy posledných rokov (Covid-19 – obmedzenia súvisiace s pandémiou, geopolitika, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, dostupnosť kritických dielov atď.) odhalili zraniteľné miesta a zviditeľnili nedostatky štíhleho globálneho dodávateľského reťazca modelu JIT/JIS a spoločnosti boli nútené pristúpiť k zmenám riadenia zásob,“ priznáva Tomáš Potoček, hovorca žilinskej automobilky Kia Slovakia.

Na nevyhnutnosť detailne naplánovaného logistického konceptu a jeho striktné dodržiavanie upozorňuje David Strnad, vedúci logistiky značky Škoda v spoločnosti Škoda Auto. Plánovanie režimu JIT/JIS podľa neho vyžaduje zohľadnenie troch kľúčových faktorov, ktorými sú stabilita procesu, výška zásob a ekonomickosť prevádzky. „Ďalšími predpokladmi využitia konceptu JIS sú komplexné procesy eliminujúce chyby a zahŕňajúce systémy kontrol vrátane núdzových stratégií,“ vymenováva David Strnad. Samozrejmosťou je okrem robustného IT systému tiež kvalitne zaškolený personál. Na dôležitosť ľudského faktora poukazuje aj Martin Lomnančik, vedúci sekcie logistiky a inovácií v spoločnosti Hyundai Motor Manufacturing. „Ak vo finále nedôjde k riadnemu informovaniu a zaškoleniu pracovníkov, tak žiadny proces nebude fungovať správne,“ podotýka.

Inovácie uľahčujú riadenie zmien

Medzi významné trendy súčasnosti patria okrem iného využitie senzorov a technológií internetu vecí (IoT), ktoré umožňujú v reálnom čase sledovať stav zásob či výroby a optimalizovať tak jednotlivé procesy. „Ďalšou významnou inováciou v oblasti JIT/JIS je využitie umelej inteligencie a strojového učenia, ktoré pomáhajú predvídať dopyt a súčasne zefektívniť procesy výroby a distribúcie,“ konštatuje Jan Kodada. V neposlednom rade je aj v tejto oblasti viditeľný trend smerom k udržateľnosti a šetrnosti voči životnému prostrediu. „Firmy sa sústredia na minimalizáciu množstva odpadu a znižovanie spotreby energie aj surovín pri výrobe a distribúcii tovaru. Zameriavajú sa pri tom napríklad na využitie obnoviteľných zdrojov energie, recyklovaných materiálov a optimalizáciu dopravných trás,“ dodáva Jan Kodada.

Zásobovanie výroby v režime JIT/JIS ovplyvňujú v poslednom čase aj z rôznych príčin narušené dodávateľské reťazce (napr. oneskorenie námorných prepráv, situácia na Ukrajine a v Rusku, pandémia Covid-19 a pod.). „Je preto dôležité vytvárať vo výrobných organizáciách a ich zásobovaní zmeny, ktoré umožnia mať nad tokom materiálu plnú kontrolu. Súčinnosť organizácie výroby, logistiky i nákupu spoločne s plnou vizibilitou a digitalizáciou dodávateľského reťazca je pre riadenie týchto zmien zásadným predpokladom,“ opisuje Petr Chalupa. Pokročilé softvérové a procesné riešenia poskytujú prehľad o všetkých častiach reťazca z jednej platformy a vďaka tomu je potom možné na prípadné neštandardné situácie reagovať s predstihom a eliminovať riziká narušenia dodávok.

Komplikácie sa prejavia veľmi rýchlo

„Vzťahy s našimi JIS partnermi sú vždy veľmi úzke vzhľadom na rizikovosť a časovú náročnosť dodávok. Akýkoľvek výpadok, či už globálny, alebo lokálny, má vplyv na výrobu takmer okamžite,“ komentuje David Strnad. Napríklad keď kompletne vyhorel výrobný závod jedného z kľúčových dodávateľov automobilky Škoda, niekoľko týždňov spoločnosť vyrábala nekompletné vozidlá modelu Octavia. Narovnanie odberateľsko-dodávateľského reťazca aj napriek všetkým vynaloženým zdrojom a úsiliu následne trvalo niekoľko mesiacov.

„Medzi významné faktory ovplyvňujúce stabilitu automobilového priemyslu patria a aj budú patriť napríklad meniace sa legislatívne a emisné normy, stabilita dodávateľského reťazca či ekonomicko-politická situácia,“ dodáva Tomáš Potoček.

Ako poznamenáva Martin Lomnančik, celý dodávateľský reťazec nemožno v dnešnej dobe ešte stále považovať za stabilný. „Keď sa ale na celú vec pozriem z pozitívneho pohľadu, tak nás posledné takmer tri roky neuveriteľne posunuli vpred. Dokázali sme mnohokrát nájsť riešenie aj vo chvíľach, keď sa to zdalo nemožné,“ vyzdvihuje. Vďaka flexibilite a dostatku objednávok dokáže firma kvalitne pracovať s výrobným plánom a v spolupráci s dodávateľmi hľadať vhodné riešenie pre aktuálny problém.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 97/2023.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Výrobná logistika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 97/2023, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok