Zodpovednosť v podnikaní už pre európske firmy nie je len vecou prestíže, ale tiež legislatívnou požiadavkou. Povinnosť vyčísľovať spoločenský dosah podnikania a vykazovať kroky vedúce k trvalej udržateľnosti dopadá na čoraz širšie spektrum podnikov. Dodávateľský reťazec je významným zdrojom emisií, práve firmy z oblasti logistiky preto hrajú dôležitú úlohu pri ich znižovaní. Proaktívnym prístupom je možné premeniť administratívnu záťaž na konkurenčnú výhodu.
Začiatkom tohto roka nadobudla platnosť nová európska smernica Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD, ktorá niektorým spoločnostiam káže reportovať svoje ESG ukazovatele v správe o udržateľnosti. Nariadenie sa zameriava na najväčšie súčasné celospoločenské výzvy – klimatickú zmenu a ďalšie aspekty ochrany životného prostredia, ľudské a sociálne práva a dobrú správu spoločností. ESG politika sa teda snaží viesť firmy k tomu, aby sa k životnému prostrediu, sociálnym aspektom a spôsobu vedenia preukázateľne správali čím ďalej, tým lepšie.
Povinnosť s dosahom na každého
Už dnes by mali povinne monitorovať relevantné aktivity a sledovať nefinančné ukazovatele týkajúce sa vplyvu na životné prostredie, svojich zamestnancov aj spoločnosť ako celok všetky veľké firmy a subjekty verejného záujmu. Tie by totiž mali v roku 2025 vykázať dáta za rok 2024. Táto povinnosť sa však bude v ďalších rokoch postupne vzťahovať aj na stredné a malé podniky. V roku 2026 by sa mala rozšíriť na firmy, ktoré budú spĺňať dve z troch nasledujúcich kritérií: počet zamestnancov nad 250, hodnota aktív nad 20 mil. eur, čistý obrat nad 40 mil. eur.
Dosahy tejto povinnosti sú však ďalekosiahlejšie a v skutočnosti sa s touto agendou tento rok stretne väčšina podnikov. „Menšie firmy, aj keď nespadajú priamo pod povinnosť ESG reportingu, môžu byť nepriamo ovplyvnené požiadavkami svojich obchodných partnerov,“ pripomína Peter Szabó, riaditeľ a audítor v spoločnosti LeitnerLeitner Slovakia. „Väčšie spoločnosti totiž musia vykazovať údaje aj o svojom hodnotovom reťazci, čo zahŕňa aj informácie od ich dodávateľov. Preto môžu od menších firiem vyžadovať napríklad údaje o udržateľnosti, spotrebe energií či dodržiavaní sociálnych a environmentálnych štandardov,“ dodáva. Takéto požiadavky prichádzajú najčastejšie vo forme rôznych dotazníkov, ktoré je potrebné pre obchodného partnera vyplniť.
Zber dát je komplexné zadanie
Viaceré spoločnosti by teda mali už dnes uvažovať o tom, ako nastavia procesy na zber dát v oblasti udržateľnosti nielen pri svojich vlastných aktivitách, ale aj vo svojom dodávateľskom reťazci. Správy pritom budú musieť byť zostavené podľa špecifických štandardov a overené nezávislým audítorom.
„Takýto audit by mal byť zárukou relevantnosti a dôveryhodnosti uvedených informácií. Mal by teda zabrániť zavádzaniu a tzv. greenwashingu, čo je upravovanie alebo prikrášľovanie informácií o tom, ako firmy pristupujú k udržateľnosti,“ upozorňuje Jana Vávrová, projektová manažérka zo spoločnosti Grafton.
Zber a príprava dát na ESG reporting je časovo náročný proces, ktorý môže trvať aj niekoľko mesiacov. „Klientom preto odporúčame, aby si nastavili systémy a dáta začali zaznamenávať priebežne. Je podstatne náročnejšie začať zbierať dáta spätne,“ dodáva Peter Szabó. Mnohé spoločnosti zvládnu zber dát samostatne, avšak kvôli komplexnosti ESG reportingu je často potrebné zapojenie externých poradcov alebo audítorov, ktorí majú skúsenosti s ESG štandardmi.
Takíto odborníci pomáhajú nielen so zberom dát, ale práve so správnym nastavením procesov v spoločnosti. Vzhľadom na očakávané rozšírenie povinnosti zberu a reportovania dát je dopyt po službách audítorov vysoký a je možné očakávať, že bude ďalej rásť. Nájsť toho svojho preto môže byť problém. „Tým, že ide o novú oblasť, aj poradcovia si budujú know-how postupne. Audítori musia napríklad absolvovať špeciálne školenia, aby mohli overovať ESG správy. Na trhu sa objavujú tiež nové poradenské firmy a startupy, ktoré sa špecializujú na ESG reporting a ponúkajú softvérové riešenia na zber dát,“ konštatuje Peter Szabó.
Digitalizáciou k zelenšej firme
Práve otvorený prístup k digitálnym riešeniam a vôľa implementovať moderné softvérové nástroje môžu firmám pomôcť podnikať zodpovednejšie. „Digitalizácia má obrovský pozitívny vplyv na životné prostredie a je kľúčom k udržateľnejšej budúcnosti,“ pripomína Martin Jančo, odborník na logistiku a generálny riaditeľ spoločnosti M2M Solutions. Mnohé firmy vrátane tých slovenských už moderné technológie aktívne zavádzajú.
Menšie spoločnosti však často zápasia s obmedzeným rozpočtom, čo im investície do digitalizácie sťažuje. Digitalizácia pritom patrí medzi hlavné trendy v logistike a investície do tejto oblasti sú dnes nevyhnutné. „Na to, aby sme vedeli logistické procesy riadiť a náklady optimalizovať, potrebujeme ich čo najpresnejšie merať. Každé jedno meranie sa začína dátami, ktorých spracovanie nám zrýchľuje a uľahčuje práve digitalizácia. Tá mení procesy na cenné informácie, ktoré sú pre správne rozhodovanie zásadné,“ dodáva Martin Jančo.
Konkrétnym príkladom, ako možno pomocou digitálneho nástroja zvýšiť mieru udržateľnosti, je oblasť riadenia dopravy. „Na miestach, kde sa vytvárajú dopravné zápchy, je koncentrácia CO2, ktorú spôsobujú automobily pohybujúce sa zápchou extrémne pomaly priemernou rýchlosťou 10 kilometrov za hodinu, až štyrikrát vyššia ako pri plynulej jazde rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu,“ vyčíslil Martin Jančo.
Softvér, ktorý riadi príchody kamiónov v čase, dokáže výrazne znížiť počet kamiónov prichádzajúcich v čase zápchy, a tým výrazne vplýva na tvorbu CO2 v okolí závodu. Ďalej dokáže plánovať vykládku prichádzajúcich vozidiel tak, aby sa znížil čas, ktorý vozidlá strávia čakaním pred vstupom do závodu. „Dlhé čakanie s bežiacim motorom takisto produkuje zbytočné emisie CO2. Ak sú vozidlá plánované na konkrétny čas a systém zabezpečí plynulý vstup a odchod, môže to emisie výrazne znížiť,“ uvádza.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 101/2024.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Manažment, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 101/2024, alebo aj na našej webovej stránke.