logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Vzhľadom na rastúce očakávania spoločnosti a regulačné požiadavky stále viac firiem deklaruje...
  • Zálohovanie na Slovensku píše mimoriadne úspešný príbeh, podľa prieskumu agentúry 2muse ho...
  • Aktuálne číslo časopisu Systémy Logistiky 103 vyšlo v tlačenom náklade 5000 výtlačkov a bolo...
  • Spoločnosť Packeta sa tento rok po prvýkrát stala logistickým partnerom podujatia Naše Mesto,...

Mestská logistika je kompromisom nárokov a očakávaní

27. novembra 2024
Spravodajstvo 0
469
Mestská logistika je kompromisom nárokov a očakávaní

Bez ohľadu na to, či tovar putuje k adresátovi cez pol sveta, ten najťažší a v neposlednom rade najdrahší úsek je vždy na konci cesty. Takzvaná posledná míľa je v logistike obávanou disciplínou, ktorú najmä v spleti mestských uličiek komplikuje množstvo prekážok. Umenie obsluhy mesta sa stáva čoraz významnejším, avšak zvládnuť ho znamená nájsť kompromis medzi často protichodnými požiadavkami zúčastnených strán.

Život v meste má nepochybne množstvo výhod. Koncentruje sa v ňom ekonomická sila, za vyššie platy je na dosah bohatý výber tovarov a služieb, ktoré umožňujú komfortnejší život. Niet divu, že mestá odnepamäti ľudí lákajú. Mestá pritom nikdy neboli sebestačné, efektívny dovoz a rozvoz tovarov sú podmienkou ich udržania. Sčítanie v roku 2021 ukázalo, že aj viac ako 53 percent obyvateľov Slovenska žije v mestách.

SL SK 99: Hlavná téma: Roboty posúvajú ľudskú prácu na vyššiu úroveň

Na druhej strane, Slovensko je pomerne malá a neveľmi početná krajina. Ani najväčšie slovenské mestá svojou rozlohou a hustotou aglomerácie nemôžu konkurovať zahraničným metropolám. Má teda v kontexte Slovenska význam uvažovať a rozprávať sa o mestskej logistike?

„V rámci Bratislavy to z môjho pohľadu význam má, dôkazom sú už dnes fungujúce mestské logistické centrá, aj keď väčšina logistiky pre maloobchod je situovaná na periférii mesta. Myslím si, že rastom e-commerce dopytu hlavne v sektoroch potravín a farmaceutík začne vznikať potreba výstavby nových mestských logistických hubov,“ uvažuje Jakub Randa, manažér lízingu v spoločnosti Prologis Slovakia.

SL SK 101: Hlavná téma: Výzvy mestskej logistiky; Interview: Alexander Szalai z GymBeam a ďalšie zaujímavé témy

Pri plánovaní mestskej logistiky je podľa neho dôležité brať do úvahy spádovú oblasť daného mesta z hľadiska hustoty obyvateľstva, veľkosti populácie, ale aj z hľadiska ekonomickej aktivity a maloobchodného dopytu. „V závislosti od veľkosti a počtu projektov mestskej logistiky sa môžeme baviť o spádových oblastiach od 100-tisíc obyvateľov vyššie,“ hovorí. Geografický klaster tvorený viacerými menšími a strednými mestami je naopak možné obsluhovať aj z jedného logistického centra mimo konkrétneho intravilánu.

Nastal čas, aby aj v meste rástli HUBy

V súčasnosti je aj Bratislava, ako najväčšie slovenské mesto, obsluhovaná predovšetkým z logistických centier na jej periférii. Niektoré z nich však vykazujú znaky, ktoré sú typické práve pre potreby mestskej logistiky. Príkladom je iLogistics centrum, ktoré v Petržalke prevádzkuje spoločnosť cargo-partner. „Nároky mestskej logistiky kladú dôraz na multifunkčnosť priestoru a flexibilitu poskytovaných služieb. Náš bratislavský sklad je navrhnutý s ohľadom na tieto špecifiká a disponuje vonkajšími rampami a dokmi, ako aj vnútornou drive-in bránou, čo nám umožňuje rýchlu a efektívnu realizáciu cross-dockových operácií,“ opisuje Tibor Majzún, generálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner na Slovensku.

K ďalším špecifikám patrí širšia škála manipulačnej techniky, od nízkozdvižných a vysokozdvižných vozíkov cez špeciálne nízke paletovacie vozíky až po vozíky s predĺženými vidlicami s nosnosťou od 1 do 5 ton. Vďaka nim je možné manipulovať aj s atypickými a ťažkými zásielkami za použitia žeriavu. „Toto vybavenie nám umožňuje pružne reagovať na potreby zákazníkov a optimalizovať logistické procesy v rámci mestského prostredia,“ vysvetľuje Tibor Majzún.

Dynamika trhu, rastúci trend nákupu cez internet a tlak na skracovanie doručovacích lehôt, v rámci mesta aj na menej ako deň, však nevyhnutne povedú k vzniku špecializovaných priestorov aj hlbšie v intraviláne. „Je potrebné si uvedomiť, že máme stále vyššiu spotrebu a tovar objednávame do mesta. Preto buď bude tovar okolo miest, ale sa do mesta bude dodávať nákladnou dopravou, čo zažívame a tá intenzita dopravy sa nám nepáči. Alebo urobíme mestské huby a depá, kam sa ten tovar dostane povedzme v noci a cez deň sa ekologicky bez záťaže na dopravu dostane tú poslednú míľu k zákazníkovi,“ argumentuje Martin Polák, riaditeľ spoločnosti Garbe pre strednú a východnú Európu.

Priestor v mestskom centre je drahým nedostatkom. Ani logistické huby preto nemôžu mať podobu štandardných hál, pripomína Jakub Velko, vedúci lízingu v spoločnosti 108 Real Estate. „Mali by ponúkať menšie nájomné jednotky do 1 000 m2, ktoré sa ale potenciálne dajú spojiť do väčšieho celku. Nie je vždy úplne nutné dosahovať logistický štandard triedy A. Mestskí klienti vedia fungovať aj v prípade nižších hál s priamymi vjazdmi do haly. Ideálne by mali byť nízkoenergetické, aby sa eliminovali nadbytočné náklady na energie a údržbu,“ charakterizuje.

Riešením sa preto ukazuje byť vdýchnutie nového života priemyselným brownfieldom. Industriálny developer sa ale musí vysporiadať s viacerými problémami. „Kúpna cena za brownfieldové pozemky, ktorá má následne výrazný vplyv na celú ekonomiku projektu. Navyše čelia tlaku od rezidenčných developerov, pre ktorých sú brownfieldy a ich premena na rezidenciu veľmi lukratívnou príležitosťou,“ konštatuje Jakub Velko. Náklady na projekt v brownfieldovej lokalite nezriedka navyšuje aj zdedená environmentálna záťaž.

Trend vzniku mestských hubov sa však už vo väčších mestách osvedčil a pravdepodobne príde aj na Slovensko. „Bratislava so svojou novšou infraštruktúrou má výhodu v tom, že môže jednoduchšie implementovať riešenia ako mestské huby a distribučné centrá priamo v intraviláne. Na rozdiel od miest ako Paríž alebo Londýn, ktoré často čelia komplikáciám kvôli ochrane historických budov,“ myslí si Julien Lalande, riaditeľ platformy FM Logistic v Seredi. Bratislava tak môže rýchlejšie zavádzať inovácie a lepšie prispôsobiť infraštruktúru potrebám modernej logistiky.

Zásobovanie centra je problém

Ďalšou fázou mestskej logistiky je doručenie tovaru zo skladových priestorov do predajní v centre, alebo priamo ku koncovému zákazníkovi. „Hoci slovenské mestá nie sú veľkosťou porovnateľné s Londýnom alebo Parížom, komplexnosť zásobovania môže byť pre menších lokálnych dodávateľov podobná. Dôležitú úlohu zohrávajú sezónne výkyvy v dopyte a takisto potreba pružne reagovať na zmeny preferencií spotrebiteľov,“ pripomína Tibor Majzún.

So zásobovaním predajní v meste má pestré skúsenosti napríklad sieť potravín Delia. Väčšina jej kamenných predajní sa nachádza priamo v centre Bratislavy, nezriedka za hranicami pešej zóny. Dopĺňanie tovaru vo filiálkach preto musí rešpektovať početné dopravné obmedzenia. „Delia potraviny nemá vlastnú distribučnú spoločnosť, predajne sú zásobované priamo dodávateľmi. Zásobovanie je na dennej úrovni, máme vytvorený harmonogram dodávok, ale do silných obchodov sa doručuje denne,“ opisuje režim logistiky konateľ spoločnosti Delia potraviny Jozef Berko.

Súčasťou siete je v súčasnosti 30 predajní v Bratislave a širšom okolí. „Keďže mnohí dodávatelia nechcú platiť drahé vstupy, aby nám doviezli tovar, museli sme improvizovať a časť tovaru nahradiť iným sortimentom, alebo ho zohnať od iných dodávateľov,“ dodáva Jozef Berko.

Spoločnosť Delia potraviny prevádzkuje okrem kamennej siete aj internetový predaj a dovoz potravín. Táto forma doručovania je v praxi ešte komplikovanejšia. „Tovar koncovým zákazníkom vozíme vlastnými autami. Tovar vozíme do celej Bratislavy a priľahlých oblastí, avšak zatiaľ ho nevozíme do centra na pešiu zónu kvôli aktuálnym obmedzeniam a finančnej náročnosti takýchto závozov,“ spresnil Jozef Berko a dodáva, že kuriéri často za „minútové“ dovezenie a vyloženie tovaru dostávajú pokuty. „Preto pri kuriéroch mala byť možnosť kúpenia paušálnej parkovacej karty vrátane Starého Mesta, kde táto možnosť aktuálne neexistuje,“ navrhuje.

Magistrát hľadá systémové riešenia

Problémom mestskej logistiky v slovenských podmienkach je, že pre vozidlá, ktoré obsluhujú obyvateľov mesta a pomáhajú udržať vysoký komfort dostupnosti tovarov, platia prakticky rovnaké pravidlá ako pre bežnú osobnú dopravu. Magistrát hlavného mesta vníma logistiku ako komplexnú tému a pripravuje v rámci nej zaviesť viaceré zmeny.

„Na Metropolitnom inštitúte aktuálne pripravujeme koncepčný dokument týkajúci sa dizajnu balíkomatov a ich umiestnenia. Zároveň vytvárame v spolupráci s mestom a mestskými časťami tzv. drop-off zóny na dočasné zastavenie, ktoré môžu slúžiť aj na vyloženie tovaru,“ vymenúva Kristína Trnovská, vedúca oddelenia komunikácie na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.

Zakladanie takýchto zón, ktoré by uľahčili zásobovanie prevádzok v centre mesta a peších zónach, avizuje aj samotný bratislavský magistrát. „Pri realizácii zón pre regulované parkovanie sa počíta s umiestnením vyhradených státí pre logistiku, pričom vytvorené parkovacie miesta pokrývajú celý priestor riešenej zóny,“ priblížil Peter Bubla, hovorca Magistrátu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy. V prípadoch zásobovania tovarom vo vnútri mesta je podľa neho okrem určenia ideálnej zásobovacej trasy žiaduca aj optimalizácia časov jednotlivých rozvozov.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 101/2024.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Hlavná téma, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 101/2024, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

SL SK 99: Hlavná téma: Roboty posúvajú ľudskú prácu na vyššiu úroveň SL SK 101: Hlavná téma: Výzvy mestskej logistiky; Interview: Alexander Szalai z GymBeam a ďalšie zaujímavé témy Alexander Szalai z Gymbeam: Do zdravého rastu objednávok bola zapriahnutá robotická flotila
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok