
Nevyspytateľné počasie a geopolitická situácia sťažujú predikciu prepravných časov. Ani dopravením do prístavu načas sa navyše preprava nákladu nekončí, zdržania môžu vzniknúť aj na železnici.
Približne 80 % celosvetovej prepravy nákladu zabezpečuje námorná doprava. Kuehne+Nagel verí, že zmeny v námorných alianciách, ktoré sa udiali vo februári 2025, by mali mať pozitívny vplyv na námornú prepravu. Najväčšie námorné spoločnosti majú totiž ako jeden z hlavných cieľov pre tento rok zlepšiť spoľahlivosť prepravných časov až na 90%. To by v kladnom zmysle ovplyvnilo celý priebeh prepravy. Po mori .
Dopyt po námornej preprave v roku 2025 len veľmi pomaly stúpa a zatiaľ nedosiahol maximálny počet prepravných kapacít. Dopravcovia sa zároveň nechcú plaviť s poloprázdnymi loďami, teda s voľnou kapacitou, a realizujú napríklad tzv. blank sailing (zrušia plánovanú plavbu, alebo zastávku v plánovanom prístave), čím sa snažia vyrovnať voľné kapacity s dopytom.
Vplyvy na čas prepravy počas plavby
Loď s nákladom je počas celej plavby vystavená rôznym vplyvom. Nevyspytateľné je najmä počasie, stále nie bezpečný Suezský prieplav, ale zdržanie môžu spôsobiť aj hĺbkové colné kontroly alebo nestabilná geopolitická situácia. Napätá situácia v Suezskom prieplave alebo štrajky v Severnej Amerike môžu spôsobiť meškania v trvaní od dní do niekoľkých týždňov.
Každá nákladná loď prechádza množstvom bodov, terminálov a prístavov. Stačí, ak sa len jeden z údajov o prechode lode bodom záujmu nedostane na stránku lodiara, a už to vytvára nepresnosti. „Aby sme predišli nezrovnalostiam, monitorujeme lokáciu lode na základe údajov z viacerých dôveryhodných zdrojov. Každý údaj overujeme. Cieľom je, aby informácie pre našich klientov v prostredí myKN boli čo najpresnejšie a najaktuálnejšie, pričom presnosť má prioritu pred rýchlosťou zverejnenia. Dôležité pre klientov sú čo najpresnejšie predpokladané časy príchodu do cieľového prístavu,“ vysvetľuje Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (Manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku) a odporúča náklad vždy poistiť s ohľadom na jeho skutočnú hodnotu.
Pre klienta a náklad sa preprava v prístave nekončí
V prístavoch môžu vzniknúť tzv. congestion (dopravné preťaženie, zápcha, nahromadenie) a deje sa to vtedy, ak do prístavu prichádza naraz veľké množstvo kontajnerových lodí a nie je možné všetky v krátkom čase vyložiť. Za posledný štvrťrok je pod takýmto tlakom prístav Hamburg, Koper, ale aj Antverpy a Rotterdam. O niečo lepšie sú na tom prístavy Bremerhaven, Trieste a Gdansk.
Je potrebné počítať aj so zdržaniami na úsekoch medzi prístavom a Slovenskom, a to v oboch smeroch.Mnohé železničné trate naprieč Európou sú zastarané a s nedostatočnou kapacitou. Ich modernizácia je nevyhnutná, ale ako nutný sprievodný jav sú časté a dlhé výluky. Netrpezlivo sa očakáva napríklad dokončenie rozšírenia železničnej trasy Koper – Divača, ktorá je jednou z priorít EÚ pri budovaní prístupu k moru v južnej časti Európy. Kuehne+Nagel očakáva tiež náročné leto 2025, nakoľko už bola avizovaná výluka pred prístavom Hamburg. To od začiatku júla ovplyvní významnú časť železničných prepravných kapacít a časy prepravy.
Prepravné časy a najmä ceny námornej prepravy nákladu sa menia neustále. K stabilizácii zatiaľ nedochádza, a to aj z dôvodu náhleho zavádzania vysokých importných ciel do USA z viacerých významných importných oblastí.