logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

V FM Logistic preskúmali prístup logistického sektora k otázkam ESG

9. júna 2025
Spravodajstvo 0
154
V FM Logistic preskúmali prístup logistického sektora k otázkam ESG

Vzhľadom na rastúce očakávania spoločnosti a regulačné požiadavky stále viac firiem deklaruje svoje aktivity v oblasti udržateľného rozvoja. Zo správy FM Logistic „Paradox výkonnosti a udržateľnosti v dodávateľských reťazcoch“ však vyplýva, že v praxi mnoho firiem pristupuje k takýmto iniciatívam veľmi opatrne. Najviac ich znepokojuje možný negatívny dopad na ziskovosť – až 60 % opýtaných uvádza, že počiatočné investície sú príliš vysoké.

Stále väčšiu obľubu si získavajú stratégie, ktoré dokážu pružne prepájať environmentálne a sociálne ciele s efektívnym fungovaním prevádzky, pričom berú do úvahy očakávania zainteresovaných strán aj skutočné podmienky podnikania. Najvýraznejšie sa to prejavuje v oblasti riadenia dodávateľských reťazcov, kde vysoké investície často nie sú v súlade s požiadavkami na krátkodobú ziskovosť.

Obmedzenie nákladov ako hlavná motivácia zmien

Koberce z uniforiem alebo ovce medzi solárnymi panelmi – aj tak môže vyzerať udržateľnosť v praxi

Vyše polovica podnikateľov (56 %) uvádza, že hlavným dôvodom pre zavedenie opatrení v oblasti udržateľnosti sú úspory a zvyšovanie efektivity, nie požiadavky vyplývajúce z ESG politík. To naznačuje, že aj keď význam udržateľného rozvoja rastie, pre väčšinu firiem je kľúčovým motívom pre zmenu práve očakávaný finančný prínos.

Vzťah medzi produktivitou a udržateľnosťou je pritom do istej miery paradoxný. Hoci ekologické a sociálne iniciatívy môžu priniesť dlhodobé benefity, v praxi o ich zavedení rozhoduje predovšetkým vízia rýchleho zníženia nákladov. Pre mnohé firmy je teda udržateľný rozvoj skôr nástrojom bežnej optimalizácie ako dlhodobou odpoveďou na regulačné alebo etické záväzky.

Skratky vedú do slepej uličky

Uchádzači o prácu v logistike uprednostňujú flexibilitu a stabilitu, ukázal prieskum

Správa FM Logistic ukazuje, že zameranie na rýchle výsledky brzdí firmy v dlhodobom strategickom plánovaní a odrádza ich od investícií, ktoré sa vrátia až o niekoľko rokov. Preto sa udržateľný rozvoj, ktorý vyžaduje vízie do budúcnosti, často odsúva bokom. Takýto prístup však môže spôsobiť, že firmy prídu o nové príležitosti, najmä v kontexte rastúcich očakávaní spotrebiteľov a environmentálnych regulácií.

Investičné náklady vs. zisky

Podnikatelia sa často obávajú počiatočných výdavkov na zavedenie ekologických riešení. Až 60 % opýtaných firiem uvádza náklady ako hlavnú prekážku. Na druhej strane, medzi odborníkmi v oblasti dodávateľského reťazca začína byť populárny úplne opačný názor. Všimli si totiž reálne výhody integrácie udržateľných postupov do obchodných cieľov. Až 94 % z nich sa domnieva, že oba faktory môžu ísť ruka v ruke – ekologické opatrenia neobmedzujú efektívnosť, ale naopak podporujú inováciu, posilňujú konkurenčnú výhodu a uľahčujú budovanie trvalých vzťahov so zákazníkmi a partnermi.

Spolupráca je kľúčom k udržateľným cieľom

Až 86 % firiem oslovených FM Logistic si myslí, že spolupráca je základom pre dosiahnutie požadovaných výsledkov. To potvrdzuje, že väčšina spoločností dnes vníma spoločné úsilie v dodávateľskom reťazci ako nevyhnutné pre zavedenie nových postupov. Úspech takýchto opatrení však závisí od dobrého vedenia, jasne stanovených cieľov a zrozumiteľnej komunikácie medzi jednotlivými oddeleniami.

Pre efektívnu spoluprácu v zložitých dodávateľských reťazcoch je dôležité mať spoločné ciele a zosúladené priority všetkých zúčastnených. Kľúčové je tiež jasne určiť zodpovednosti, nastaviť riadenie a procesy, aby celé fungovanie prebiehalo hladko. Dobrá komunikácia a koordinácia naprieč reťazcom pomáhajú prekonávať prekážky a zabezpečujú, že všetci pracujú na dosiahnutí rovnakého cieľa v oblasti udržateľnosti.

Externá podpora ako faktor uľahčujúci transformáciu

Správa FM Logistic upozorňuje, že mnohým firmám chýbajú odborné a technologické znalosti. To im sťažuje využitie moderných nástrojov na zvýšenie transparentnosti, efektivity a udržateľnosti v dodávateľskom reťazci. Vzniká tak priepasť medzi tým, čo firmy plánujú, a tým, čo skutočne dosahujú. Riešením môže byť pomoc zvonku, napríklad formou poradenstva, technologických partnerstiev alebo špecializovaných odborníkov, ktorá firmám pomôže pretaviť strategické ciele do konkrétnych krokov. Preto mnohé podniky zvažujú externú podporu najmä v oblastiach digitalizácie a riadenia zmien.

Súvisiace články:

Koberce z uniforiem alebo ovce medzi solárnymi panelmi – aj tak môže vyzerať udržateľnosť v praxi Uchádzači o prácu v logistike uprednostňujú flexibilitu a stabilitu, ukázal prieskum Prologis vydáva analytickú správu o dodávateľskom reťazci Objem investícií v regióne CEE medziročne výrazne vzrástol
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok