Ak zovšeobecníme tento pojem, môže ísť o dva hlavné smery facility manažmentu – interný a dodávateľský. Medzi nimi nie je markantný rozdiel v technickej stránke, ale predovšetkým v rozdelení zodpovedností. Interný Facility Manager má zodpovednosť za prevádzky jednej (svojej kmeňovej) spoločnosti, podieľa sa na plánovaní, budgetingu, reportovaní a býva súčasťou riadiacej jednotky spoločnosti. Naproti tomu manažér, ktorý má v kompetencii dodávateľskú správu prevádzky, nebýva oboznámený s faktami tak detailne, a môže sa zaoberať iba určitými oblasťami vymedzenými klientom. Reporting prebieha smerom k zodpovednej osobe na klientskej strane. Väčšinou komunikuje so zákazníkom na báze krátkodobého, maximálne strednodobého plánovania a stratégií. Obaja títo manažéri však musia dokázať skĺbiť technické, ekonomické a organizačné schopnosti a zručnosti tak, aby boli schopní podporiť naplnenie všeobecných strategických cieľov spoločností.
Firma, ktorá uvažuje o prijatí Facility Managera, by mala vedieť, že táto pozícia nemôže byť zamieňaná s rolou technického správcu alebo technika, aj keď menšie spoločnosti často tieto pozície spájajú do jednej predovšetkým z dôvodu mzdových úspor.
Medzi hlavné oblasti pôsobnosti odborného Facility Managera môžeme zaradiť širokú škálu zodpovedností. „Okrem iného to je aj riadenie upratovacích činností v objektoch, príprava plánu a zabezpečenie opráv či stavebných prác, kompletnú starostlivosť a údržbu okolitých pozemkov vrátane zelene patriacej k objektu a tiež osvetlenia,“ približuje Radka Vantuchová z personálno-poradenskej spoločnosti Hudson. Ďalej jeho pozícia predstavuje komunikáciu s externými dodávateľmi a prenajímateľmi, kontrolu, revíziu zmlúv a rokovania o nájomnom, prípadne spoluprácu so zákonnými technickými kontrolnými orgánmi (BOZP, PO) a aj prípravu a výkon výberových konaní na subdodávateľov. A nesmieme zabudnúť ani na oblasť energetiky, životného prostredia (environmentálna politika), elektrotechnickú správu objektov, vzduchotechniku a klimatizáciu, vykurovacie sústavy či vodohospodárstvo. Často sa stáva, že spoločnosť prenecháva Facility Managerovi v správe aj vozový park spoločnosti.
Po zhrnutí najbežnejších činností takéhoto odborníka je očividné, že sa jedná o pozíciu, ktorá si vyžaduje vysoké nasadenie, profesionalitu a strategické uvažovanie, odborné skúsenosti vrátane technických znalostí a aj výborný people management (schopnosť viesť ľudí). Tím Facility Managera totiž predstavuje vo väčších spoločnostiach niekoľko technikov, energetika, elektrotechnika a pod., ktorí zabezpečujú chod objektov podľa pokynov manažéra, ale samozrejme sa podieľajú na kontrolách, príprave jednotlivých reportov a plánovaní aktivít.
Dobrý Facility Manager môže byť súčasťou top managementu spoločnosti, analyticky a strategicky uvažujúcou osobou, ktorá musí vnímať firemnú kultúru, cítenie, víziu a predstavu do budúcnosti a v súlade s nimi byť schopný pripraviť a presadiť stratégiu, ktorá je pre spoločnosť najvýhodnejšia v stredno- až dlhodobom horizonte. Primárnym cieľom je zvýšenie kvality a zavádzanie inovatívnych riešení, ideálne za predpokladu dlhodobého znižovania nákladov.
Od skúseností, rozsahu kompetencií a veľkosti spoločnosti sa samozrejme odvíja aj hodnotenie odborníka v tejto pozícii. V menších spoločnostiach, v ktorých dochádza ku kumulácii povinností do úlohy technika a technického správcu bez manažérskych skúseností a s obmedzeným záberom činností, mzda predstavuje cca 20 000–25 000 Sk. „Môže to byť aj viac, pretože dôležitú rolu hrá nielen veľkosť spoločnosti, ale napríklad aj lokalita,“ vysvetľuje Radka Vantuchová. U kvalifikovaného manažéra vo väčšej spoločnosti, ktorý už spĺňa požiadavky v širšom meradle a je schopný viesť menší tím, sa mzda rádovo pohybuje od 35 000 Sk a viac podľa seniority. Vo veľkých spoločnostiach, kde je už samozrejmosťou veľmi dobrá komunikácia v cudzom jazyku, sa potom tento odborník stáva členom manažmentu a nie je výnimkou ani mnohonásobné presiahnutie uvedených položiek – jeho odbornosť je však podložená dlhoročnou praxou a skúsenosťami.
Ku mzde patrí Facility Managerovi vo veľkých spoločnostiach aj potrebné technické vybavenie. Samozrejmosťou je služobný mobil a notebook s mobilným internetovým pripojením. Aby bol schopný riešiť akútne problémy či požiadavky klientov, máva k dispozícii aj služobný automobil.