logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Aramco a DHL Supply Chain oznamujú nový spoločný podnik na prevádzkovanie dodávateľského a...
  • Spoločnosť Dachser zaznamenala ďalší masívny rast Medzi hospodárskym rozmachom a normalizáciou...
  • Volkswagen Slovakia si vlani udržal solídne finančné výsledky Spoločnosť Volkswagen Slovakia...
  • cargo-partner zabezpečil prepravu vzácneho samurajského meča z Japonska na Slovensko...

Posuvné regálové systémy: Základom je dôkladná projekcia

5. novembra 2010
Benchmarking 0
4109

V priemyslových prevádzkach sa posuvné regály používajú najčastejšie pre ukladanie menších dielov, ale v skladoch sa inštalujú aj pojazdné paletové regály. Princíp podvozku zostáva rovnaký, rozdielom v účele skladovania zodpovedá typ nadstavby. Posuvné regálové systémy sa všeobecne vzaté, používajú najmä tam, kde je treba ušetriť miesto – vhodné pôdorysné riešenie môže úložnú kapacitu zvýšiť až na dvojnásobok, posunom regálov po koľajniciach v podlahe je možné vytvoriť uličku práve tam, kde ju práve potrebujeme.

Koľajnice sa dodávajú v dvoch prevedeniach. Tie masívnejšie pre regály s väčšou nosnosťou v archívoch alebo priemyslových prevádzkach bývajú zaliate v podlahe. Pre kancelárie, kde stačí menšia nosnosť regálov a ľudia sa tam trvalo pohybujú, sú bežné ľahšie hliníkové koľajnice s falošnou podlahou napríklad z drevotriesky. Regály môžu byť otvorené, ale v ponuke dodávateľov sú aj regály opláštené alebo utesnené proti prachu, pričom materiál plášťov si zákazník môže vybrať podľa ponuky sám tak, aby ich vzhľad korešpondoval napríklad s nábytkom v kancelárii. Pre vybavenie archívov a kancelárií sa najčastejšie dodávajú regály lakované, pre priemyslové prevádzky sa používajú pozinkované.

Najčastejšie bývajú systémy policové, ale nie bez výnimiek – v prvom rade záleží na tom, čo zákazník potrebuje skladovať. V poslednej dobe sa pracuje napríklad na zdokonalení regálových systémov pre inštitúcie typu múzeí, ktoré potrebujú výsuvné rámy pre obrazy, špeciálne police na minerály, na porcelán, zásuvkové skrine uchovávajúce v regáloch napríklad i nábytok. Aj policové systémy sú však variabilné, ich súčasťou môžu byť deliče z rôznych materiálov alebo rôzne konfigurácie (priečne i pozdĺžne) opäť s ohľadom na potreby zákazníka. Výnimkou nie sú ani systémy závesné.

Posun regálov môže prebiehať v manuálnom režime, alebo na elektrický pohon. Manuálne ovládanie je založené na reťazovom systéme spojenom s ovládacou ružicou, ale celý pohon je možné sprevodovať tak, že nie je žiadny problém ručne posúvať regál s celkovou hmotnosťou 30 alebo aj 40 ton. Pri posune pritom nedochádza k preklzávaniu, pretože reťaze sú pevne zafixované do podlahy vedľa vodiacich koľajníc. Elektrický pohon už ponúka väčší komfort. Je možné ho cez počítač napojiť na bezpečnostný či požiarny systém budovy alebo naprogramovať posuvy napríklad na nočnú dobu s ohľadom na vetranie archiválií a pod., nehovoriac o tom, že si užívateľ môže zadať otvorenie určitej uličky v predstihu tak, aby potom nemusel čakať. Oba systémy majú zabezpečenú fixáciu v požadovanej polohe regálu. Pri mechanickom pohone je riešená ovládačom v strede mechanického ovládacieho kolesa, pri elektrickom brzdiacim systémom so spojkou.

Pred zahájením projektovej prípravy dodávateľ najprv zmeria priestor, v ktorom chce zákazník regálový systém prevádzkovať, a to s ohľadom na pôdorysnú a výškovú dispozíciu, a zistí nosnosť podlahy. Ďalej musí presne vedieť, čo sa do regálov bude zakladať a v akom systéme. Ide napríklad o to, koľko ľudí bude mať k regálom prístup, či si želá prevádzkovateľ zabezpečovací systém napríklad formou elektronických kartičiek, spojenie určitých regálov uzamykacím zariadením a pod. Až potom sa môže pristúpiť k rozhodovaniu o najvhodnejšom pôdorysnom riešení.

Je samozrejme rozdiel, či sa projektuje regálový systém pre umiestnenie v už existujúcej staršej budove alebo sa navrhuje kompletné riešenie vrátane stavebnej časti. Zatiaľ čo v poslednom menovanom prípade je možné ľahko prispôsobiť budovu požadovaným parametrom regálového systému, u starších budov často vznikajú problémy predovšetkým v dvoch aspektoch. Napríklad stĺpy uprostred miestnosti môžu obmedziť možnosti ideálneho pôdorysného riešenia a musí sa použiť kombinácia posuvných regálov so stacionárnymi, čo úsporu miesta limituje. A druhým problémom niekedy býva nosnosť podlahy, s ktorou súvisí aj jej prehyb. Ak totiž prehyb podlahy prekročí stanovenú normu (1 mm na 1 m), hrozí, že sa regály začnú posúvať k sebe. Pre zamedzenie tohto rizika existujú dve riešenia – buď sa projektujú regály s menšou nosnosťou, alebo sa podlaha dodatočne vystuží železobetónovou doskou. Ďalšou možnosťou je oceľová konštrukcia na strope.

Nosnosť podlahy je jedným z kritérií pre projektovanú výšku regálov, ďalším je potom pomer šírky k výške, a to predovšetkým s ohľadom na stabilitu. Napríklad pre archívy sa bežne používajú obojstranné regály so šírkou 600 mm, čomu zodpovedá výška 2500 mm bez zvláštneho zabezpečenia proti preklopeniu. Pri vyšších regáloch okolo troch metrov sa už zabezpečenie musí urobiť. Ide buď o špeciálne háčiky v koľajniciach, alebo o ďalšiu koľajnicu v strope, do ktorej je regál ukotvený.

Ak by zákazník požadoval ešte väčšiu výšku regálov, už aj v Slovenskej republike sa začína používať systém dvojpodlažných regálov, ktorý zaručuje výšku do 4,5 m so schodmi a medzipodlahou, ktorá je pripevnená k regálu a posúva sa zároveň s ním. Zariadenie ovládajúce posun regálu je pritom umiestnené na oboch podlažiach.

Posuvné regálové systémy sa väčšinou dodávajú v dopredu daných rozmerových moduloch, niektorí dodávatelia však vychádzajú v ústrety aj individuálnym požiadavkám zákazníkov, pretože disponujú vybavením, ktoré umožňuje vyrobiť limitované série regálov atypických rozmerov napríklad pre špeciálne druhy archiválií.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce Plne automatizované skladové prevádzky sa na Slovensku ešte len začínajú realizovať. Za západnými európskymi krajinami v tom zaostávame. Za hlavné faktory, prečo je to tak, odborníci na intralogistiku označujú opatrnosť pri nepoznanom a nevyhnutnú vyššiu prvotnú investíciu. Pritom automatizácia skladu je skvelé riešenie […]

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko Podobne ako v iných odvetviach, aj v logistike sa čoraz väčší dôraz kladie na udržateľnosť a ekológiu. Klimatická zmena, energetická kríza, enormne vysoká inflácia, to všetko núti spoločnosti nielen šetriť, ale aj byť ekologickejším. Výnimkou nie je ani svet dopravy. Firmy pôsobiace v oblasti logistiky kladú stále […]

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023 7. ročník konferencie NEWMATEC, ktorú organizuje Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky, sa bude opäť konať v hoteli Partizán na Táloch. Konferencia NEWMATEC 2023: Termín: 25. – 26. apríl Miesto podujatia: Hotel Partizán, Tále Témy: Aktuálna ekonomická a geopolitická situácia a jej vplyv na automobilový priemysel […]

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti Spoločnosť Garbe Industrial Real Estate Slovakia zintenzívnila v poslednom období svoje developerské aktivity. Momentálne stavia v Piešťanoch, pričom svoju pozornosť zameriava najmä na efektívne a udržateľné riešenia, ktoré prinášajú rôzne typy benefitov nielen pre nových nájomcov, ale aj pre spoločnosť z hľadiska ekológie. Čo všetko […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required