Tri štvrtiny európskeho tovaru sú prepravované po ceste, pretože je to rýchle, flexibilné a ekonomické. Druhou stranou tej istej mince sú vyššie náklady na výstavbu a údržbu cestnej a diaľničnej siete, negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a plynulosť dopravy. Štáty sa snažia tento fenomén súčasnosti riešiť čoraz masívnejším zavádzaním mýta.
„V rozmedzí rokov 2012 až 2016 sa ročný výber mýtneho v Európe zvýši z 25,1 mld. eur na 32,4 mld. eur,“ hovorí Jürgen Steinmeyer, riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Euro Service. Pre prevádzkovateľa ťažkej nákladnej dopravy, ktorá sa na výbere mýta podieľa približne dvoma tretinami, to bude znamenať ďalšie zásadné zvýšenie nákladov.
Od roku 2015 bude takmer vo všetkých krajinách EÚ zavedené mýto. „Štáty, ktoré mýto ešte nezaviedli, sa na to chystajú, tie, ktoré ho už majú, ho buď budú zvyšovať, alebo rozširovať na ďalšie úseky diaľnic a ciest vyšších tried,“ hovorí Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenské pobočky DKV Euro Service.
Rôzne postupy, rovnaký cieľ: Väčšie príjmy
Nárast mýta sa prejavuje v rôznych európskych štátoch inak. Vo Francúzsku bude napríklad zavedená Ecotaxe, ekologická daň spoplatňujúca prevádzku nákladných áut po štátnych cestách, od ktorej si vláda sľubuje príjem až 1,2 mld. eur. Maďarsko zase nedávno prešlo na výkonové spoplatnenie kamiónov a nový mýtny systém bol zavedený aj v Belgicku, Veľkej Británii či Bielorusku. Francúzsko tiež popri Ecotaxe plánuje k existujúcim 9000 km spoplatniť ďalších 15 000 km komunikácií.
Prepojenie európskych mýtnych systémov je už technologicky na dosah, pretože sú vzájomne kompatibilné. Problém je ale v právnych a obchodných zmluvách, ktoré by definovali jednotnú podobu výberu mýta na území celej EÚ. Regulačný rámec tejto budúcej interoperability mýtnych systémov rieši smernica EÚ zriadením Európskej služby elektronického mýta. Jej hlavnými zásadami sú jedna zmluva na jedného užívateľa, jedna palubná jednotka vo vozidle a jedna zmluva na všetky mýtne systémy v Európe.