Na realizáciu modernizácie záznamového systému LPS SR bola vyhlásená verejná súťaž v podobe elektronickej aukcie, z ktorej víťazne vyšla spoločnosť RETIA. „Český digitálny záznamový systém ReDat nahradil doteraz využívanú pomerne zastaranú technológiu. LPS SR tak získali moderné riešenie manažmentu záznamu, ktoré je porovnateľné s technológiami na ostatných veľkých svetových letiskách,“ prezrádza Jiří Kristek, člen predstavenstva RETIA zodpovedný za vývoj ReDat. Pardubická spoločnosť RETIA úspešne dodala svoj záznamový systém na mnoho medzinárodných letísk v juhovýchodnej Ázii. V minulom roku to bola napríklad séria inštalácií na 40 indických letiskách.
Spoločnosť LPS SR zabezpečuje poskytovanie leteckých navigačných služieb aj na bratislavskom letisku. Jej hlavnou úlohou je zabezpečiť bezpečnosť cestujúcich a personálu, usmerňovať letovú prevádzku, poskytovať komfortné prostredie pre realizáciu letov v určenom vzdušnom priestore a na určených letiskách.
Komunikácia pri riadení letovej prevádzky je veľmi dôležitá. V jednej minúte môže byť vo vzduchu viac lietadiel, ktoré sa môžu dostať do kolíznej situácie. „Tomu predchádza systém riadenia letovej prevádzky, ktorý povoľuje lietadlám jednotlivé manévre a riadi prevádzku vo vzduchu aj na zemi. V prípade, že je prioritou bezpečnosť, je dôležité mať systém, ktorý je spoľahlivý a dokáže zaznamenávať hlasovú komunikáciu tak, aby sa mohla analyzovať alebo použiť pri vyšetrovaní mimoriadnych udalostí, ktoré môžu vzniknúť pri riadení letovej prevádzky,“ upozorňuje Jiří Kristek.
Princíp riešenia ReDat pre riadenie letovej prevádzky
Systém ReDat prešiel veľmi náročnými testami akceptačného procesu LPS. „Potvrdila sa jeho kompatibilita s požiadavkami LPS i s normami, ktoré sa v odbore ATM/ATC (letová prevádzka) striktne dodržiavajú. Podmienkou inštalácie systému ReDat bolo zriadenie troch nezávislých, ale navzájom komunikujúcich lokácií: Bratislava ACC, APP/TWR Štefánik v priestore riadiacej veže a jedno testovacie stredisko,“ upresňuje Jiří Kristek. Úlohou ReDat je nahrávanie rádiovej a telefonickej komunikácie stredísk ACC Bratislava a APP/TWR Štefánik, v ktorých sa používa ako analógové, tak aj digitálne rozhranie komunikačných ústrední spoločnosti Frequentis a telefónne pobočkové ústredne Alcatel – Lucent. Samozrejmosťou nového systému je následná archivácia a možnosť prehrania hovorov. K dlhodobej archivácii slúži robustná diskové pole.
V rámci projektu pre LPS SR bolo dodaných 10 nahrávacích jednotiek a jeden databázový server, ktorý v prehľadnom grafickom prostredí pracuje sa záznamami zo všetkých lokalít. Záznamy možno následne sofistikovane filtrovať a vykonávať spätné analýzy vrátane identifikácie pôvodnej príčiny. Server ReDat obsahuje celý rad nadstavbových aplikácií, ako je možnosť práce so záznamami Catalog, overenie pravosti záznamov Verificator a ďalšie. Dôležitou súčasťou systému je prehrávanie viacerých kanálov naraz vrátane prehrávania histórie z ReDate Xperience servera. Užívatelia môžu tiež využiť funkciu SpokenTime, čo sú „hlasové časové značky“ pri počúvaní záznamu. „V praxi to znamená, že pri prehrávaní záznamu pípne a ženský hlas v anglickom jazyku oznámi čas záznamu. Funkcia sa využíva pri analýze krízovej situácie, užitočná je pri prezentáciách alebo hromadných inštruktáží,“ dopĺňa Jiří Kristek.