
Nielen rastúce objemy prepráv, ale aj rastúca konkurencia núti prevádzkovateľov terminálov hľadať nové cesty, ako získať konkurenčnú výhodu a ako vyhovieť rastúcim požiadavkám zákazníkov predovšetkým na rýchlosť a spoľahlivosť poskytovaných služieb. Toho už dnes samozrejme nie je možné dosiahnuť bez podpory informačných a komunikačných technológií (ICT). Dôležitá je predovšetkým systémová integrácia, ktorá zaručuje previazanosť technických prostriedkov a dopravne logistických systémov a prináša tak synergický efekt. Tento efekt sa potom prejavuje v znižovaní nákladov, v kratších dodacích lehotách, väčšom objeme zmanipulovaného tovaru, vo väčšej flexibilite poskytovaných služieb, jednoducho vo všetkých oblastiach, ktoré rozhodujú o spokojnosti zákazníka s poskytovanými službami.
Softvérové riešenie
Plniť úlohu systémového integrátora sa rozhodla aj česká spoločnosť OLTIS Slovakia, člen skupiny OLTIS Group, ktorá je sama aj dodávateľom komplexných IT riešení pre jednotlivé články logistického reťazca. Práve software riešenie pre intermodálne terminály patrí k najnovším produktom. Táto spoločnosť pochopila, že už nestačí iba dodávať sofistikované desktop riešenia s celým radom optimalizácií a automatizácií, ale že musí reagovať na nové trendy vo vývoji nových ICT technológií a integrovať ich do svojich riešení.
Nové riešenia sú zamerané predovšetkým na automatický zber a prenos dát do centrálneho systému s cieľom mať on-line informácie o stave daného obchodného prípadu. Medzi tieto technológie patria technológie RFID, vyťažovanie dát z kamerových systémov prostredníctvom OCR, alebo sledovanie jednotiek cez GPS. Prax ukázala, že iba ich vhodnou kombináciou pokrytia jednotlivých procesov je možné docieliť maximálneho efektu.
Technológia RFID už dlho slúži rovnako ako čiarové kódy k bezkontaktnej komunikácii na krátku vzdialenosť. Našla už uplatnenie v mnohých odvetviach a oblastiach, kde je nutné presné a veľmi rýchle spracovanie identifikačných informácií. V elektronickej podobe ukladané informácie v čipoch umožňujú hromadné čítanie z viac čipov súčasne bez nutnosti priamej viditeľnosti tak, ako je tomu u technológie čiarových kódov. Objektom sledovania pomocou RFID v podmienkach intermodálneho terminálu môže byť intermodálna jednotka, reachstacker, auto s vodičom, alebo poprípade zamestnanec. Je možné tak efektívne riadiť prácu na termináli, kedy dispečer na zmene má stály prehľad o pohyboch, bez nutnosti manuálneho získavania dát. Výsledkom je celkové zrýchlenie a zefektívnenie materiálových tokov, zníženie chybovosti a zníženie celkových nákladov na prevádzku.
Automatické vyťažovanie dát
Nie menej zaujímavé riešenie ponúka automatické vyťažovanie dát z kamerových systémov, kedy systém najprv detekuje v zornom poli kamery RZ vozidla, číslo vozňa alebo kontajnera a následne ju prečíta a odovzdá riadiacemu systému k ďalšiemu spracovaniu. To všetko prebieha v reálnom čase bez nutnosti zastavenia dopravného prostriedku. Týmto spôsobom je tak možné do systému zaevidovať na železničnej a cestnej bráne všetky vstupy a výstupy intermodálnych jednotiek do areálu terminálu. Ďalšia možnosť využitia je priamo na pracovisku strojníka reachstackeru, ktorý tak nemusí manuálne získavať dáta na mobilnom termináli. Pri zbere dát sa vykonáva automatická kontrola a tým sa minimalizuje percento možných chýb. Zároveň potom dochádza k zrýchleniu jednotlivých procesov.
Pre sledovanie polohy intermodálnych jednotiek, vozidiel, áut poprípade reachstackerov v termináli aj mimo neho, je možné využiť GPS jednotiek. Tieto GPS jednotky sú špecifické tým, že musia mať vlastnú batériu s výnimkou sledovacích jednotiek, ktoré sú trvalo umiestnené na reachstackeroch alebo autách. Pri výbere takej jednotky je potrebné klásť veľký dôraz na výdrž batérie. Jednotka by mala byť schopná po nabití spoľahlivo vydržať vysielať informácie o svojej polohe aspoň po dobu jedného roka v pravidelných 5 minútových intervaloch. Nie je možné opomenúť ani kvalitu GPS prijímačov, ktoré by mali byť schopné fungovať v prípade umiestnenia napríklad aj pod železničným vozňom. Problém pre širšie využitie v rámci intermodálneho terminálu je dnes v presnosti určenia polohy, ktorá by mala byť do 1 metra. Tento nedostatok súčasných GPS prijímačov by v Európe mohol odstrániť systém Galileo, ktorého spustenie sa pripravuje.
Ponúkané komplexné sofistikované IT riešenie, za pomoci využitia najnovších ICT technológií, sa stáva podnikateľskou výzvou. Spoločnosť OLTIS Slovakia sa domnieva, že len s takouto IT podporou je možné zvýšiť kvalitu poskytovaných logistických služieb, ponúknuť nové služby s pridanou hodnotou, prilákať k sebe viac dodávateľov a zvýšiť tak svoje tržby.