
Jaroslav Kmeť vo funkcii štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky zodpovedá za železničnú a cestnú dopravu, elektronické a poštové služby a civilné letectvo. Častými cestami po Slovensku a stretávaním sa so zástupcami miest a obcí je vystavený problematike samospráv priamo v teréne. Tie najčastejšie volajú po výstavbe obchvatov, lepšej dopravnej infraštruktúre a kvalitnejšej údržbe ciest a chodníkov. Pri voľbe veľkých infraštruktúrnych projektov spolupracuje ministerstvo s Útvarom hodnoty za peniaze, cieľom je vytvoriť analyticky podloženú metodiku pre výber priorít a navrhnúť dlhodobý plán prípravy a výstavby.
„O tom, kde a čo treba prioritne postaviť, nemôžu rozhodovať emócie, alebo to, v akom meste býva predstaviteľ verejnej moci. Analýza nám jasne ukáže, kde je najnutnejšie vybudovať cestu alebo zlepšiť železničné spojenie,“ hovorí Jaroslav Kmeť s tým, že samosprávy volajú aj po vyššej bezpečnosti na cestách. „Na Slovensku máme mnoho úsekov, kde sa opakujú dopravné nehody. Netreba čakať, kým sa stane najhoršie, na takomto úseku je dôležité vyhodnotiť bezpečnostné riziká a prísť s konkrétnym riešením. Aj na základe aktivity ministerstva dopravy a výstavby sa konali testy drsnosti vozovky na moste pri obci Likavka a expertnou štúdiou sa vyhodnotí bezpečnosť križovatky vo Veľkom Krtíši.“
Bezpečnosť cestnej premávky je jednou z priorít štátneho tajomníka. Od roku 2010 klesol počet usmrtených osôb na slovenských cestách o sto, oproti iným európskym štátom máme však stále čo doháňať. „Dostatočným vzdelávaním môžeme zvyšovať mieru bezpečnosti na cestách a predchádzať smrteľným zraneniam. Túto tému beriem veľmi vážne,“ uvádza štátny tajomník. Slovensko sa vo februári 2020 pripojilo k Štokholmskej deklarácii a zaviazala sa tým znížiť počet usmrtených a počet ťažko zranených osôb pri dopravných nehodách do roku 2030 o jednu polovicu. Na tieto ciele nadväzuje pripravovaný Národný plán SR pre BECEP na roky 2021 – 2030.
Medzi ďalšie priority Jaroslava Kmeťa patrí rozvoj cyklodopravy a cykloturistiky. Podľa neho bola cyklodoprava dlhodobo zaznávaná ako štandardný spôsob prepravy. Pritom napomáha k zlepšeniu kvality ovzdušia, k šetreniu finančných prostriedkov, zlepšeniu zdravia, ale aj k celkovému odľahčeniu dopravy v mestách a obciach. Nezanedbateľná je aj cykloturistika, ktorá prispieva k rozvoju cestovného ruchu na Slovensku. „Rozhodol som sa založiť medzirezortnú pracovnú skupinu pre rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky, ktorej členmi sú všetky relevantné ministerstvá ako aj zástupcovia ZMOS, Únie miest Slovenska, SK 8 a občianskych združení zaoberajúcich s cyklistickou dopravou. Za cieľ si kladie lepšie využívanie verejných zdrojov, ako aj zdrojov z EÚ pri výstavbe bezpečnej cyklistickej infraštruktúry.“
Prvých sto dní ovplyvnila prácu Jaroslava Kmeťa najmä mimoriadna situácia spôsobená pandémiou COVID-19. V snahe zamedziť šíreniu ochorenia došlo k výraznému obmedzeniu vnútroštátnej i medzinárodnej dopravy. „Koronakríza nám opäť pripomenula hraničné kontroly, Slovensko bolo v záujme zachovania bezpečnosti od zvyšného sveta viac-menej izolované. Chcem poďakovať všetkým obyvateľom za to, že boli trpezliví a rešpektovali bezpečnostné opatrenia. Aj vďaka nim dochádza k postupnému obnoveniu medzinárodnej železničnej, autobusovej a leteckej dopravy,“ vyjadril sa štátny tajomník.
Počas epidémie koronavírusu bolo potrebné riešiť konkrétne problémy a výzvy, štátny tajomník sa aktívne stretával so zástupcami autoškôl a taxislužieb a komunikoval ich požiadavky Úradu verejného zdravotníctva SR a Ústrednému krízovému štábu SR. Rezort tiež prišiel s riešením mobilných poštových miest pre poštových doručovateľov, ktorí pracovali v lokalitách so zvýšeným rizikom šírenia koronavírusu. Štátny tajomník spolu s ministrom dopravy a výstavby SR Andrejom Doležalom osobne podporili poštových doručovateľov v Krompachoch, ktorí vyplácali sociálne dávky v miestnej osade.