logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zberná služba predstavuje moderný spôsob expresnej prepravy kusových a paletových zásielok....
  • V srdci oravskej prírody vyrástol jeden z najkrajších parkov v rámci siete CTP – CTPark...
  • Skupina Geis k 1. júlu 2025 preberá všetky podiely v spoločnosti agotrans Logistik GmbH so...
  • Spoločnosť MH Invest postupne realizuje nevyhnutné kroky k premene časti územia bývalej bane v...

Zaostrené: Pandémia dostala automobilový priemysel do recesie

22. júla 2020
Spravodajstvo 0
2080
Zaostrené: Pandémia dostala automobilový priemysel do recesie

Zaostrené: Pandémia dostala automobilový priemysel do recesie

Slovenské automobilky vyrobili minulý rok vyše 1‚1 milióna áut, čím sme obhájili post svetového lídra v produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. Tento rok sa však úspech nezopakuje. Automobilový priemysel tvrdo zasiahol „neviditeľný nepriateľ“, ktorý dal stopku výrobe vo všetkých fabrikách na Slovensku. Narušené dodávateľské a logistické reťazce navyše bránia, aby si automotive rýchlo nabral druhý dych.

Automobilový priemysel má pred sebou ťažké obdobie, čo pocíti aj slovenská ekonomika. Kľúčové odvetvie nášho priemyslu v minulom roku malo podiel na priemyselnej výrobe takmer 50%, pričom generovalo 13‚9% hrubej produkcie Slovenska. V tomto roku budú tieto čísla horšie. Pandémia koronavírusu nestopla len výrobu, ale ohrozila aj tisíce pracovných miest. Významné odvetvie nášho hospodárstva zabezpečuje 177 tisíc pracovných miest a priamo i nepriamo generuje ďalších 275 tisíc pracovných miest. Ba čo viac, následky krízy pocítili nielen subdodávatelia, ale aj logistické spoločnosti a prenajímatelia skladov.

VOLKSWAGENU POMOHOL AJ ČÍNSKY TRH

Vzhľadom na čoraz nižší počet nakazených ľudí sa ožíva slovenská ekonomika vrátane jej hlavného motora – automobilový priemysel. Všetky štyri slovenské automobilky postupne ohlásili obnovenie výroby vo svojich závodoch. Samozrejme, za prísnych hygienických a bezpečnostných opatrení. Ani v jednej fabrike už nestretnúť zamestnanca bez rúška. Do závodov nevstúpia pracovníci, ktorým pri
vstupe namerajú zvýšenú teplotu. Narušené dodávateľské reťazce, ako aj oslabený trh neumožnili automobilkám, aby vyrábali vozidlá okamžite tempom, ako tomu bolo pred vypuknutím pandémie. Volkswagen Slovakia od konca mája obnovila výrobu, pričom istý čas bude musieť strpieť znížený dopyt na trhoch. K obnoveniu výroby v troch smenách sa dostala až prekonaním kritického obdobia, kedy bolo
najdôležitejšie zachovať zamestnanosť. Aj preto sa spoločnosť pripojila k výzve adresovanej vláde, aby pomohla automobilkám krízu prekonať tzv. kurzarbeitom. Volkswagenu s obnovou výroby pomohol čínsky trh, keďže práve tam zvýšil predaj svojich áut. Horšou správou už je, že prepadol domáci trh – nemecký, a to medziročne až o 60%.

Nemala to ľahké s obnovou výroby ani trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia, ktorá je závislá najmä od európskeho trhu, hlavne v južných štátoch EÚ. V Španielsku a Taliansku okrem dlhodobo zatvorených showroomov sa pretrhli aj dodávateľské siete. Aj preto sa dopyt znížil o viac ako 90%. PSA naštartovala postupne výrobu, aj keď na počiatku v jednej pracovnej smene. Výrobný proces naštartovala aj automobilka Kia Motors Slovensko v Žiline, hoci musela kvôli chýbajúcim súčiastkam aj prerušiť prevádzku. Do konca mája fungovala fabrika v dvoch pracovných smenách. Zamestnanci sa vrátili aj do nitrianskej automobilky Jaguar Land Rover, ktorá bola dlhodobo odstavená. „Veľký deň D nastal pre nás 18. mája, kedy sa pustili všetky jednotlivé technológie a začala výroba naplno bežať,“ podotkla Miroslava Remenárová z Jaguar Land Rover.

PRERUŠENÉ LOGISTICKÉ SIETE

Automobilky ukázali veľký apetít znova vyrábať, aj keď ich plány sa môžu zmeniť kvôli prerušeným dodávateľským sieťam. „Treba si uvedomiť, že pominutím výnimočnej situácie nezmizne aj kríza v ekonomike, v automobilovom priemysle nevynímajúc. Zastavenie produkcie automobiliek na Slovensku bolo spôsobené okrem zníženia objednávok, ktoré vyvolalo zatvorenie predajní prakticky na celom svete, výpadkom zamestnancov – spôsobeným karanténami a OČR, a predovšetkým zastavením výroby u dodávateľov a nefunkčnosťou logistických procesov v celej Európe. Všetky štyri automobilky museli zastaviť výrobu, lebo chýbali dodávky zo Španielska, Francúzska, Portugalska, Talianska a podobne. Preto opätovný rozbeh výroby bude závisieť od rýchlosti revitalizácie celého reťazca od dodávateľov dielov až po trh s vozidlami. Z pohľadu Slovenska musíme hovoriť o globálnych sieťach a globálnych trhoch,“ hovorí generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

Podľa neho na Slovensku máme špecifický problém v tom, ako budú schopné firmy naštartovať výrobu v prípade, že budú nútené hromadne prepúšťať. Na Slovensku totiž na rozdiel od iných európskych krajín politika pomoci udržania pracovných miest la neskoro a je komplikovaná. Výška pomoci je pre automobilový priemysel nedostatočná a prostriedky do firiem stále nepritekajú. „Slovensko nemá ani systémový nástroj na riešenie takýchto situácií, ktorý ale budú mnohé firmy potrebovať v čase, keď skončí výnimočná situácia. Objemy výroby sa budú dvíhať len pomaly,“ podotýka Ján Pribula.

PREPAD SLOVENSKÉHO EXPORTU

Zdrvujúce čísla o prepade slovenského exportu, ktorý je vo veľkej miere závislý od vývozu automobilov do zahraničia, hovoria jasnou rečou. Pandémia koronavírusu už v marci zasiahla zahraničný obchod. Podľa Ľubomíra Koršňáka, analytika UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, koronavírus zmenil návyky domácností viac ako finančná kríza. „Vo väčšej miere sa negatívne prejavili na číslach slovenských
exportérov, a tak sa bilancia slovenského zahraničného obchodu prepadla do výrazného deficitu, najväčšieho od decembra 2008.“ Zhoršenie zaznamenal aj obrat v zahraničnom obchode. Ide o pokles o viac ako 20%. Vývozy sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížili o 22‚6% a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka boli nižšie o 19‚2%. Pokles bol najmä v kľúčovej kategórii slovenských
vývozov – pri strojoch a dopravných zariadeniach. Ich vývozy medziročne klesli o 22‚8%.

Prinášame vám úryvok z rubriky Automotive z časopisu Systémy Logistiky SK 83/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.

Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie

Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok