logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Lidl zverejnil svoju štvrtú Správu o trvalej udržateľnosti Slovo „zodpovednosť“ má viacero...
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Do CTPark-u Košice presunul svoju výrobu britský producent plastových výliskov Hi-Technology...
  • Evolution Time Critical expanduje do strednej Európy Globálny špecialista na expresnú urgentnú...

Nulové emisie z presvedčenia

10. januára 2022
Doprava 0
737
Nulové emisie z presvedčenia

Nulové emisie z presvedčenia

Andre Kranke ako vedúci oddelenia trendov a technologického výskumu, podnikového výskumu a vývoja v spoločnosti Dachser vedie inovačný projekt Ochrana klímy. Aké skúsenosti už jeho spoločnosť získala s novými technológiami pohonu s nulovými emisiami v praxi?

Aby sa zabezpečilo splnenie zákonných noriem pre vozidlá s nulovými emisiami, t. j. aby sa vo výfukových plynoch nevypúšťal CO2 ani látky znečisťujúce ovzdušie, budú sa na vybraných trasách používať nákladné vozidlá na batériový pohon a vodíkové palivové články alebo na vybraných trasách nákladné vozidlá s trolejovým vedením. „Úplný prechod na vozidlá s nulovými emisiami príde. Priemysel úžitkových vozidiel bol do tejto pozície prinútený nastavením právnych rámcových podmienok. Vzhľadom na to nie je prekvapením, že už v roku 2019 poprední výrobcovia automobilov, ako napríklad Daimler Trucks, oznámili, že od roku 2039 budú predávať vozidlá s nulovými emisiami nielen v Európe, ale aj v USA a Ázii,“ hovorí Andre Kranke.

Elektrické vozidlá na batérie a nákladné vozidlá na vodíkové palivové články, hoci v súčasnosti sa názory na scenáre ich nasadenia stále rozchádzajú. Niektorí výrobcovia vozidiel uprednostňujú podľa odborníka batériové elektrické vozidlá na mestské dodávky a miestnu a regionálnu dopravu s dojazdom do 500 km. Na dlhšie vzdialenosti predpokladajú použitie nákladných vozidiel s vodíkovými palivovými článkami.

Iní výrobcovia OEM však veria, že v budúcnosti budú elektrické nákladné vozidlá na batérie schopné efektívne zvládnuť prepravu na vzdialenosť viac ako 500 kilometrov. V spoločnosti Dachser sa intenzívne pracuje na oboch technológiách. Kranke je presvedčený, že potrebujú obe formy technológie. Nakoniec to bude závisieť od jednotlivých scenárov v závislosti od faktorov vrátane zaťaženia a času prevádzky, ktoré ovplyvnia rozhodnutie, ktoré riešenie je lepšie a kedy.

„Potrebujeme rozširovať naše skúsenosti s týmito vozidlami a chceme byť priekopníkmi v tejto oblasti. Napokon, v Dachser pevne veríme, že prispievame k cieľom Parížskej dohody udržať globálne otepľovanie pod 2 °C. Túto výzvu vnímame ako súčasť našej integrovanej zodpovednosti, ktorá vyplýva z jasne definovaného poslania našej rodinnej spoločnosti. V súlade s tým prevádzkujeme od roku 2018 v Stuttgarte zónu dodávok úplne bez emisií,“ tvrdí Kranke s tým, že základný princíp spočíva v tom, že všetky ich dodávky do centra mesta a na pešie zóny sa štandardne vykonávajú s nulovými emisiami, pričom sa používajú elektrické nákladné vozidlá na batérie v kombinácii s nákladnými elektrickými bicyklami. „S našou koncepciou sme dokonca vyhrali národnú súťaž nemeckého ministerstva životného prostredia o udržateľnú mestskú logistiku.“

Skúsenosti, ktoré získali v spoločnosti Dachser, z pilotného projektu v Stuttgarte, umožnili stanoviť základné normy. Je však nesmierne dôležité, aby sa pokračovalo v nadobúdaní a rozširovaní odborných znalostí – napríklad, aby sa prehĺbili skúsenosti s technológiou manipulácie s nákladom a získali tak relevantné poznatky potrebné pre zmeny v plánovaní dopravy. „To všetko sú dôležité kroky k dosiahnutiu cieľa nulových emisií. Do konca roka 2022 tak plánujeme rozšíriť dodávky s nulovými emisiami do najmenej jedenástich európskych metropol v rôznych krajinách vrátane Nemecka a Francúzska,“ dodáva Kranke.

Akú úlohu zohrávajú nákladné vozidlá na palivové články poháňané kvapalným vodíkom vo vašej vízii bezemisnej diaľkovej dopravy „Rozhodne ide o technologický vývoj, ktorý chceme podporovať a povzbudzovať. V súčasnosti však trh ponúka len prototypy alebo malosériovú výrobu. Keďže je ešte veľa vecí, ktoré treba objasniť, stanovili sme si v Dachser cieľ podporovať výskum a poskytovať stimuly pre inovácie. V rámci toho sme sa od roku 2020 zapojili do rôznych štúdií vrátane spolupráce s Univerzitou aplikovaných vied v Kemptene, výskumného projektu na Univerzite RWTH Aachen a európskeho študijného projektu, ktorý skúma štruktúru nákladov rôznych typov vozidiel.“

Okrem toho vstúpil Dachser v januári tohto roku do Nemeckého združenia pre vodíkové a palivové články. Vďaka tomu sú jeho profesionáli v kontakte s odbornými technologickými zdrojmi a majú prístup k odborným znalostiam v celoeurópskych sieťach, ktoré sa podrobne zaoberajú otázkami udržateľných dodávok energie.

Budú mať dieselové nákladné vozidlá v tomto novom vývoji stále svoju úlohu? „Aj keď je isté, že v dlhodobom horizonte budú postupne vyradené, budú zohrávať kľúčovú úlohu v logistike minimálne do konca tohto desaťročia. Dieselové nákladné vozidlá Euro 6 sú dnes jediným druhom cestnej dopravy, ktorý sa môže používať na všetky dopravné účely v celej Európe. Napriek nášmu nadšeniu pre vozidlá s nulovými emisiami budeme môcť túto efektívnu a teda ekologickú technológiu používať na našich cestách až po tom, ako nájdeme praktické odpovede na technologické, právne a ekonomické otázky, ktoré ešte treba vyriešiť,“ zdôrazňuje Kranke.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ktorý retrak je ten správny pre vašu prevádzku?

Ktorý retrak je ten správny pre vašu prevádzku? Retraky boli vyvinuté pre vysoko intenzívnu manipuláciu pri stohovaní vo veľkých výškach a pre dlhú vodorovnú prepravu. Sú to univerzálne vozíky určené hlavne pre interiérovú manipuláciu a dokážu narábať so všetkými typmi paliet a aj s inými druhmi nosičov nákladov. Tieto vysokozdvižné vozíky sa často používajú vo viaczmenných prevádzkach, ktoré kladú […]

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce Plne automatizované skladové prevádzky sa na Slovensku ešte len začínajú realizovať. Za západnými európskymi krajinami v tom zaostávame. Za hlavné faktory, prečo je to tak, odborníci na intralogistiku označujú opatrnosť pri nepoznanom a nevyhnutnú vyššiu prvotnú investíciu. Pritom automatizácia skladu je skvelé riešenie […]

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko Podobne ako v iných odvetviach, aj v logistike sa čoraz väčší dôraz kladie na udržateľnosť a ekológiu. Klimatická zmena, energetická kríza, enormne vysoká inflácia, to všetko núti spoločnosti nielen šetriť, ale aj byť ekologickejším. Výnimkou nie je ani svet dopravy. Firmy pôsobiace v oblasti logistiky kladú stále […]

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023 7. ročník konferencie NEWMATEC, ktorú organizuje Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky, sa bude opäť konať v hoteli Partizán na Táloch. Konferencia NEWMATEC 2023: Termín: 25. – 26. apríl Miesto podujatia: Hotel Partizán, Tále Témy: Aktuálna ekonomická a geopolitická situácia a jej vplyv na automobilový priemysel […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required