Kongres OBALKO 11 pripraví český a slovenský obalový trh na blížiace sa cunami
V polovici októbra zaplaví Čestlice, príznačne v Aquapalace Hoteli Prague, cunami. Stovky obalových profesionálov a profesionálok sem totiž zavítajú na kongres OBALKO 11, ktorý si tento rok určil hlavnú tému so sloganom „Obalové cunami je tu, ostaňte na vlne“.
Čo sa tým myslí, objasnila Kateřina Osterrothová, programová riaditeľka kongresu: „Cunami sú spôsobené rôznymi geologickými narušeniami ako zemetrasenie, zosuvy pôdy alebo podvodné sopky. Aj na obalovom trhu sú zjavné početné narušenia – európske i lokálne regulácie, rastúce a neustále sa meniace požiadavky spotrebiteľov, raketovo sa zvyšujúce náklady, ktoré ohrozujú naše hospodárske výsledky, prevratné technické a technologické zmeny, ktoré nás nútia k neustálym inováciám, či pokračujúci nedostatok zamestnancov. Teraz sa spojilo viac narušení obalového ekosystému a vytvorilo vlnu pripomínajúcu cunami, ktorá sa rúti na obalový trh.“
Vzhľadom na zvolenú tému očakávajú usporiadatelia zo spoločnosti ATOZ Group veľkú návštevnosť. „Vlani sa konal desiaty ročník tohto najväčšieho obalového kongresu v Česku a na Slovensku. Zaznamenali sme rekordnú účasť 480 návštevníkov. Tohtoročná téma je vzhľadom na aktuálne pripravovanú legislatívu i dlhodobo pôsobiacu transformáciu odvetvia veľmi atraktívna. Dúfam, že to ľudia z brandže ocenia a kongres ich priláka opäť viac,“ povedal Jeffrey Osterroth, konateľ ATOZ Group.
Skok do neznáma
Každá novinka a zmena býva skokom do neznáma. Ak je obalový priemysel pred skokom, kto iný by mal vystúpiť ako úvodný motivačný rečník než jeden z najskúsenejších svetových skokanov? Bývalý akrobatický lyžiar, olympijský víťaz v akrobatických skokoch na lyžiach, ktorý ako prvý človek na svete skočil trojité salto s piatimi vrtmi, trojnásobný účastník zimných olympijských hier, ktorý súčasne dvanásťkrát vystúpil na stupne víťazov v pretekoch svetového pohára, skúsený moderátor, podnikateľ a motivátor Aleš Valenta. Opíše, ako sa psychicky aj fyzicky nastaviť pred veľkou zmenou, ktorá vám má obrátiť život naruby – osobný, športový, manažérsky, podnikateľský. Dá vám recept, ako byť mentálne pripravení na obrie výzvy.
Pokiaľ obalové legislatívne cunami prinesie veľké zmeny ako dodávateľom obalov, tak každej spoločnosti, ktorá svoj tovar balí, potom je potrebný dôsledný výklad od najpovolanejších odborníkov na trhu. To, ako chápať potenciálny dosah obalového cunami, budú prezentovať David Surý (Ministerstvo životného prostredia ČR) a Zbyněk Kozel (EKO-KOM).
Po tomto odbornom entrée príde čas na veľkú panelovú diskusiu s trochu provokatívnym názvom: „Zostane po obalovom cunami v priemysle kameň na kameni?“. Panel ponúkne náhľad do súčasného stavu a budúcnosti obalového priemyslu. Za jeden stôl zasadnú zástupcovia obchodníkov, výrobcov obalov, štátnej správy, profesijných organizácií či organizácií EPR, aby diskutovali o aktuálnych výzvach. Aké nariadenia mieria z Európskej únie do ČR a na Slovensko? Sú nastavené ciele realistické z pohľadu inštitucionálneho, technologického, ekonomického i spoločenského a politického? Ako do transformácie obalového priemyslu zapojiť širokú verejnosť? Ako sa očakávania regulátorov premietnu do budúcej podoby obalového trhu? Ako sa zmení vzťah medzi priemyslom, používateľmi obalových riešení a spotrebiteľmi? Dokážu sa české, slovenské a európske obalové spoločnosti vyrovnať s náporom technologických zmien a inovácií? Predefinuje nová legislatíva vzťah spotrebiteľov k obalom – z hľadiska spotreby, udržateľnosti, marketingu i zážitku z produktu? Koľko bude „obalové cunami“ stáť a kto to zaplatí? To sú len niektoré otázky, ktoré zaznejú.
Príležitosť skopírovať najlepšie obalové nápady
Popoludňajší program konferencie nesie označenie Inovácie a best practices na obalovom trhu. Budú opísané najnovšie obalové projekty a zaznejú najlepšie prípadové štúdie z českého a slovenského trhu za uplynulý rok. Usporiadatelia rokujú o celkovo dvanástich zaujímavých inováciách a prípadových štúdiách, ktoré naplnia celý popoludňajší blok až do podvečerných hodín. Jeffrey Osterroth poznamenáva: „Cieľom dopoludňajšieho i popoludňajšieho bloku je informovať a inšpirovať českých a slovenských obalových profesionálov o tom, ako môžu zlepšiť svoje riešenia a stratégie v rámci prípravy na obalové cunami, ktoré mieri na trh.“
Inovácie totiž predstavujú jednu z (mála) možností na úspešné zvládnutie cunami, ktoré sa rúti na český a slovenský obalový trh. Je potrebné nájsť spôsoby, ako zlepšiť obaly a súvisiace procesy, aby sme naplnili obrovské očakávania nielen regulačných orgánov, ale aj klientov a spotrebiteľov. Jednotlivé obalové projekty uvedú profesionálni moderátori, novinkou oproti predchádzajúcim ročníkom bude, že sa tak nestane v samostatných sekciách, ale v jednom popoludňajšom konferenčnom bloku.
Napr. generálna riaditeľka spoločnosti LEGO Production Michaela Horáková opíše, ako sa spoločnosť úplne zbavuje plastových obalov a prechádza na papier. Vedúca logistickej stratégie spoločnosti Decathlon Oliwia Guziel porozpráva o novom projekte vratných obalov spoločnosti vrátane čerstvých dát o úspechu tohto inovatívneho projektu. V programe nebudú len veľké korporácie, ale vystúpia aj malé firmy, ako je startup Alaskan Fisherman, ktorý v spolupráci so spoločnosťou Smurfit Kappa vyvinul nový transportný obal bez polystyrénu na ryby prepravované zo vzdialených vôd. Tento obalový exponát je o. i. nominovaný na tohtoročné ocenenie Obal roku. Ďalšiu obalovú inšpiráciu predstaví Budějovický Budvar, ktorý riešil problematiku malosériových a sezónnych obalov. Obrátil sa pritom na spoločnosť THIMM a využil jej digitálny technologický „park“.
V závere konferencie OBALKO uprieme pozornosť na budúci vývoj. V rámci panelovej diskusie nazvanej Skutočnosť a sny obalového priemyslu sa zameriame na to, čo bude ovplyvňovať obalovú brandžu, aké typy obalov sa uplatnia, aké technologické inovácie a materiály možno očakávať alebo či obalový trh prežije nápor nových nariadení a smerníc. Budeme debatovať o možnosti posunu odboru vďaka možnostiam, ktoré prináša umelá inteligencia. Pozrieme sa na to, ako lepšie komunikovať so širokou verejnosťou s cieľom oznamovať dôležité témy a vyvracať mýty o obaloch.
Načerpané poznatky treba prediskutovať – formálne aj neformálne. A práve networking je silnou zložkou kongresu OBALKO. Účastníci a účastníčky sa môžu tešiť na obľúbený BizPACK, speed-datingovú platformu na spoznávanie potenciálnych obchodných partnerov. Po skončení popoludňajšieho odborného programu prichádza čas aj na odovzdávanie cien Obal roku 2023, čo je krásnou spoločenskou udalosťou obalového priemyslu. A večer potom prichádza Packaging Business Mixer, ktorý bude tento rok tematicky zameraný na Havaj a surfovanie. Spoločenský, ale aj poznávací rozmer má sekcia Balenie v akcii, čo predstavuje exkurzie do atraktívnych prevádzok, ktoré sa konajú na druhý deň kongresu.
Vstup zadarmo pre výrobcov a distribútorov baleného tovaru
Kongres je výbornou príležitosťou na stretnutie dodávateľov a odberateľov obalových produktov a služieb. Práve skupina používateľov obalových riešení má vstup na celý kongres zadarmo. Vyžaduje sa len registrácia na webe www.obalko.cz/registrace/registrace-uzivatel. Dodávatelia sa registrujú na webe www.obalko.cz/registrace/registrace-poskytovatel.