logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • SL SK 96: Zelená logistika prináša prestíž aj konkurenčnú výhodu Znižovanie emisií je...
  • Smurfit Kappa sa dohodla na spojení s americkým konkurentom WestRock Spojenie dvoch nadnárodných...
  • Rudolf Nemec je vedúcim tímu kapitálových trhov v Cushman & Wakefield Cushman &...
  • Maersk predstavil prvú kontajnerovú loď na ekologický metanol Prvá kontajnerová loď na svete s...

SL SK 95: Digitalizácia riadenia dopravy chýba najmä v menších firmách

7. septembra 2023
Doprava 0
207
SL SK 95: Digitalizácia riadenia dopravy chýba najmä v menších firmách

SL SK 95: Digitalizácia riadenia dopravy chýba najmä v menších firmách

Logistika a doprava sú nezriedka vo vzťahu k zavádzaniu digitalizácie ako konzervatívne odvetvia. Vplyv na celkovú efektívnosť procesov a znižovanie nákladov však robia z využívania moderných softvérových nástrojov nevyhnutnosť v zmysle zachovania konkurencieschopnosti na trhu. Zjednodušovanie užívateľského rozhrania a lepšia dostupnosť zároveň priblížili tieto nástroje širšiemu spektru užívateľov, malé a stredné firmy nevynímajúc.

Systém riadenia dopravy (TMS) je nástroj, ktorý umožňuje efektívne sledovať a riadiť prepravy. Aj keď jeho primárnymi užívateľmi sú dopravcovia, jeho benefity dokážu využiť firmy prakticky zo všetkých odvetví. Je preto možné predpokladať, že nástup tejto technológie sa bude v nadchádzajúcich rokoch zrýchľovať. Nedávna analýza prieskumnej spoločnosti Emergen Research hovorí, že kým v roku 2021 dosahoval globálny trh TMS systémov 9,26 miliardy amerických dolárov, do roku 2030 narastie viac než štvornásobne na bezmála 45 miliárd. Experti sa zhodujú, že miera využívania TMS systémov je zatiaľ na Slovensku relatívne nízka. Častou brzdou ich rozvoja býva najmä slabé povedomie o poskytovaných benefitoch.

Ušetrený čas aj peniaze

Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku

Hlavným benefitom implementácie TMS systému je udržiavanie aktuálneho prehľadu o stave realizovaných prepráv, zlepšenie komunikácie medzi zúčastnenými stranami a v dôsledku toho zefektívnenie procesov. „Všeobecne môžem povedať, že TMS ako taký zlepšuje prehľad o celkovom dianí v logistickej firme. Mať všetky potrebné informácie zjednotené v jednom systéme urýchľuje viaceré procesy, od komunikácie so šoférom a klientom, až po proces fakturácie a kontroly úhrad. Takisto je dôležité mať poriadok v historických dátach. Napríklad v Transportly TMS sa k akýmkoľvek informáciám viete dostať v priebehu niekoľkých kliknutí myšou,“ hovorí Samuel Sás z dopravnej platformy Transportly. „V konečnom dôsledku tak TMS systém zefektívňuje fungovanie firmy, odstraňuje zbytočnú operatívu a vytvára tak priestor na znižovanie nákladov, alebo hľadanie nových a lepších zdrojov príjmu,“ dodáva.

Využívanie benefitov systému riadenia dopravy v plnej miere je úzko späté s jeho efektívnym začlenením do celkového digitálneho prostredia firmy. „Dnes sa pomaly presúvame ku generovaniu pridanej hodnoty, zjednodušovaniu procesov a taktiež zvyšovaniu transparentnosti voči zákazníkom. Dôležité je si uvedomiť, že to nie je jeden systém, ktorý vyrieši všetko. Je lepšie vytvoriť architektúru, ktorá umožní jednotlivé systémy zapájať a odpájať bez výrazných dopadov na váš biznis,“ vysvetľuje Kamil Ďuračka, riaditeľ spoločnosti PTV Logistics.

Lodná doprava nemá alternatívu. Musí však čeliť výzvam

Systémy TMS tak umožňujú dosiahnuť časovú efektivitu vďaka lepšiemu prístupu k dopravným dátam, vrátane polohy vozidla v reálnom čase. Vodič má všetky potrebné informácie dostupné v prehľadnej podobe na jednom mieste. Informácie o stave realizovanej prepravy je možné jednoducho zdieľať so zákazníkom a to aj bez nutnosti kontaktovať samotného dopravcu. Tým zároveň odľahčuje dispečerov. Historický prehľad umožňuje zefektívniť plánovanie budúcich prepráva.

Systém zavádzali postupne

Ťahúňmi digitalizácie sú aj v prípade systémov na riadenie dopravy prevažne nadnárodné spoločnosti. Z povahy softwaru je prirodzené, že snaha o efektívny elektronický manažment je dôležitým míľnikom digitalizácie predovšetkým pre dopravné a špedičné spoločnosti, ktoré si potrebujú udržiavať detailný prehľad o stave rozsiahleho vozového parku. Príkladom je aj spoločnosť cargo-partner, ktorá k plnému zavedeniu TMS dospela v roku 2020.

„Rozhodli sme sa globálne implementovať CargoWise vo všetkých 40 krajinách našej spoločnosti. CargoWise je integrovaný, cloudový softvér na realizáciu logistiky, ktorý vytvoril austrálsky vývojár softvéru WiseTech Global,“ vysvetľuje Barbora Ďaďová, regionálna marketingová manažérka spoločnosti cargo-partner pre Česko, Poľsko a Slovensko.

Aj veľkí hráči na poli medzinárodnej dopravy však implementujú toto riešenie postupne. „Rozhodli sme sa nový softvér zavádzať postupne v Ázii, Oceánii, Európe a USA, pričom spustenie sa začalo začiatkom roka 2022. V súčasnosti je CargoWise už v prevádzke v našich kanceláriách na Taiwane, v Číne, Hongkongu, USA, Mexiku a v mnohých našich pobočkách v Európe, pričom ďalšie krajiny sa na pravidelnej báze pripájajú,“ dodáva B. Ďaďová.

Dôraz na zosúladenie štandardov

Výber vhodného riešenia bol pre spoločnosť cargo-partner komplexným procesom. Jedným z kľúčových parametrov voľby dodávateľa bola flexibilita nového systému v zmysle kompatibility s už zavedenými nástrojmi. „CargoWise dopĺňa našu vlastnú SPOT Visibility & Collaboration platformu, bol jasným lídrom v tom, že nám dokáže poskytnúť rozsiahlu funkcionalitu, konfigurovateľnosť a flexibilitu, ktoré podporia a povedú naše budúce rastové iniciatívy,“ vysvetľuje B. Ďaďová.

Vzhľadom na medzinárodnú pôsobnosť spoločnosti cargo-partner prebiehal proces zavádzania systému riadenia dopravy postupne. Bol zároveň príležitosťou ešte viac zosúladiť vnútorné procesy jednotlivých regionálnych vetiev skupiny. „Integrácia softvéru s našimi ďalšími softvérovými modulmi, ako je cestná doprava, skladové hospodárstvo, účtovníctvo, controlling atď., si vyžadovala veľa starostlivého plánovania. Predpokladali sme, že úspech jeho zavedenia bude do veľkej miery závisieť od podpory našich lokálnych organizácií pri definovaní a prispôsobovaní špedičných procesov a ich štandardizácii v rámci celej skupiny, ako aj pri testovaní a vykonávaní organizačných zmien. S potešením môžeme konštatovať, že zavádzanie zatiaľ prebehlo hladko a od našich organizácií v jednotlivých krajinách sme dostali veľmi pozitívnu spätnú väzbu,“ hovorí B. Ďaďová. Vývoj vlastného systému riadenia dopravy na mieru je mimoriadne nákladný a zložitý proces, a investícia, na ktorú sa odhodlajú zväčša len najväčšie dopravné firmy.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 95/2023.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 95/2023, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Lodná doprava nemá alternatívu. Musí však čeliť výzvam SL SK 95: IT: Éru papierových dokladov ukončila digitalizácia Dachser a Fercam posilňujú zbernú a zmluvnú logistiku v Taliansku
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA Zákazníci si môžu vybrať vozík do veľmi úzkych uličiek, ktorý vyhovuje ich prevádzke – širšiu alebo užšiu verziu, s pevným alebo kĺbovým podvozkom. Koncept pokročilých vozíkov do veľmi úzkych uličiek (VNA) je založený na modeloch Toyota BT Vector série A. Nové modely vozíkov Toyota BT Vector […]

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO V roku 2023 prinášame podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chceme poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia […]
René Stranz, riaditeľ spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku V centre pozornosti oslavy pôsobivej cesty a budovania digitalizácie a udržateľnosti lídra v oblasti logistiky. Firma Gebrüder Weiss, medzinárodná dopravná a logistická spoločnosť, rekapituluje tri úspešné desaťročia na Slovensku. Od založenia pobočky na Slovensku pred 30 rokmi sa spoločnosť s obratom 47,9 milióna eur v roku 2022 […]

Nová priemyselná a logistická hala v Martine

Nová priemyselná a logistická hala v Martine Vďaka svojej výhodnej polohe je ideálnym distribučným uzlom pre domácich a medzinárodných klientov. Logistické centrum Sučany ponúka priestory na výrobu alebo logistiku od 6 000 m2 do 40 000 m2. „Hala má územné rozhodnutie a je pripravená na sťahovanie pre klienta do deväť mesiacov od podpisu nájomnej zmluvy“ hovorí Tomáš […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 95: Hlavná téma: Lodná doprava; Doprava: Systémy riadenia dopravy; Development: Obnoviteľné zdroje v logistických parkoch; Interview: Ľuboš Paulíni o logistike pre Corner SK; Prípadová štúdia: Automatizované skladové veže; b: Elektronické zdieľanie dokladov; Sklad a manipulácia: Manipulačná technika v chladnom prostredí; Obaly: Turbulencie na paletovom trhu; Žena v logistike: Gabriela Sokolová; Agenda: Kongres EASTLOG s rekordnou účasťou

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required