logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • S rastúcimi nákladmi na zabezpečenie a prevádzku cestnej nákladnej flotily rastie potreba...
  • Nevyspytateľné počasie a geopolitická situácia sťažujú predikciu prepravných časov. Ani...
  • Dunajská Streda sa stáva jedným z najvýznamnejších logistických uzlov strednej Európy. Nová...
  • Bratislavské letisko zaznamenáva najlepšie hospodárske výsledky za 16 rokov. Letisková...

Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

25. októbra 2023
Doprava 0
929
Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

Kríza v medzinárodnej leteckej a námornej preprave, ktorá sa začala koronavírusovou pandémiou, doteraz úplne neodznela. Objemy prepráv stále nedosiahli hodnoty z roku 2019, dodávateľské reťazce sa plne neobnovili a dopyt po väčšine komodít je menší. Vyhliadky pre medzinárodnú prepravu však nie sú také čierne, pretože na trhu už sledujeme aj pozitívne záblesky.

Už viac ako tri roky sa medzinárodná preprava stretáva s problémami, ktoré spôsobil rad po sebe idúcich negatívnych vplyvov. Najskôr sa svet dlhé mesiace stretával s dôsledkami pandémie covid-19 a v minulom roku prišla ďalšia zásadná rana – vojna na Ukrajine. Tieto a mnohé ďalšie vplyvy spôsobili vo svetovom obchode značné turbulencie.

Extrémne ceny a inflácia

Počas covidu sa trh výrazne prehrial. Služby boli obmedzené a ľudia online objednávali extrémne množstvo tovaru. A keďže na taký veľký tok tovaru neboli pripravené, kapacity neboli dostatočné a ceny za prepravu extrémne vzrástli. Napríklad v roku 2021 sa sadzba za prepravu 40′ kontejnera v relácii Shanghai – Hamburg vyšplhala až na 15.000 USD, čo bol oproti predpandemickému stavu rádovo 1000% nárast. Navyše sa trh nárazovo mohol stretnúť dokonca s umelým znižovaním kapacity lodí, čo ešte viac zvyšovalo cenu prepravy.

Pred začiatkom vojny na Ukrajine sa situácia začínala pomaly stabilizovať, bohužiaľ však nie na dlho. Situáciu opisuje Martin Tokič, riaditeľ pobočky Geis CZ Air+Sea: „Vojnový konflikt na Ukrajine priniesol do už aj tak nestabilného prostredia ďalšiu nervozitu, ktorá sa odrazila do situácie, keď v zásade nebolo možné reálne plánovať tak výrobu, ako aj odbyt. Spoločnosti stáli pred skokovo sa zvyšujúcimi nákladmi na energie, zároveň bolo zložité tieto náklady premietnuť obratom do koncových cien pre spotrebiteľov. Spotrebitelia tiež začali byť pri míňaní finančných prostriedkov obozretnejší než v období pandémie, keď nefungovali služby, a míňalo sa prakticky iba za tovar. A ďalší nárast inflácie toto uvažovanie ešte podporil.“

Ceny prepravy klesli

S poklesom dopytu, respektíve spotreby, teda tiež klesol dopyt po prepravných kapacitách. Import z ázijských krajín do USA výrazne poklesol, a tiež import z Ázie do Európy čelí extrémnemu poklesu. Logicky teda došlo k zníženiu prepravných cien v porovnaní s rokmi 2021 a 2022. Súčasné sadzby v reláciách medzi Čínou a hlavnými európskymi prístavmi sa pohybujú okolo 1.000 USD za prepravu 40′ kontajnera.

Situácia je veľmi podobná ako v leteckej, tak aj v námornej preprave zo vzdialených trhov. Dostatočne nevyťažené nákladné lode podľa plavebného poriadku lodiari čas od času nevypravia, ale naopak väčšou mierou vyťažujú následné spoje. A lietadlá? Po uvoľnení pandemických reštrikcií a obnove osobnej leteckej dopravy sa opäť viac nákladu pridáva do pasažierskych letov, globálny objem však nestúpa.

Tempo rastu spotrebiteľských cien však pozvoľna spomalilo a inflácia už postupne klesá. Kedy sa to však premietne do dopytu a do akej miery a kedy to ovplyvní medzinárodnú prepravu, je otázkou. Tokič dopĺňa: „Veľkú úlohu v tejto situácii hrá psychické rozpoloženie spotrebiteľa. Pokiaľ bude každý deň jeho prvá myšlienka taká, že hlavne nesmie minúť žiadne peniaze, bude sa trend otáčať veľmi pomaly. Na druhú stranu sa tomuto nemožno diviť. Aj vzhľadom na pokles reálnej mzdy, celkovej geopolitickej situácie a nejasnej budúcnosti, pristupujú ľudia k svojim financiám opatrnejšie.“

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok