logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Tématické prílohy
  • Na východ Slovenska prichádza čoraz menej nových investorov, no existujúce firmy sa neustále...
  • Ceremónia v duchu japonských tradícií, na ktorej sa zúčastnili aj významní partneri a hostia z...
  • Kým počas minulých rokov bojoval maloobchod o každú prepravnú kapacitu z Ázie, tento rok sú...
  • CTP Slovakia s hrdosťou oznamuje príchod nového významného klienta do svojho portfólia –...

Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

25. októbra 2023
Doprava 0
1090
Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

Medzinárodná letecká a námorná preprava: ako je na tom a koľko stojí?

Kríza v medzinárodnej leteckej a námornej preprave, ktorá sa začala koronavírusovou pandémiou, doteraz úplne neodznela. Objemy prepráv stále nedosiahli hodnoty z roku 2019, dodávateľské reťazce sa plne neobnovili a dopyt po väčšine komodít je menší. Vyhliadky pre medzinárodnú prepravu však nie sú také čierne, pretože na trhu už sledujeme aj pozitívne záblesky.

Už viac ako tri roky sa medzinárodná preprava stretáva s problémami, ktoré spôsobil rad po sebe idúcich negatívnych vplyvov. Najskôr sa svet dlhé mesiace stretával s dôsledkami pandémie covid-19 a v minulom roku prišla ďalšia zásadná rana – vojna na Ukrajine. Tieto a mnohé ďalšie vplyvy spôsobili vo svetovom obchode značné turbulencie.

Extrémne ceny a inflácia

Počas covidu sa trh výrazne prehrial. Služby boli obmedzené a ľudia online objednávali extrémne množstvo tovaru. A keďže na taký veľký tok tovaru neboli pripravené, kapacity neboli dostatočné a ceny za prepravu extrémne vzrástli. Napríklad v roku 2021 sa sadzba za prepravu 40′ kontejnera v relácii Shanghai – Hamburg vyšplhala až na 15.000 USD, čo bol oproti predpandemickému stavu rádovo 1000% nárast. Navyše sa trh nárazovo mohol stretnúť dokonca s umelým znižovaním kapacity lodí, čo ešte viac zvyšovalo cenu prepravy.

Pred začiatkom vojny na Ukrajine sa situácia začínala pomaly stabilizovať, bohužiaľ však nie na dlho. Situáciu opisuje Martin Tokič, riaditeľ pobočky Geis CZ Air+Sea: „Vojnový konflikt na Ukrajine priniesol do už aj tak nestabilného prostredia ďalšiu nervozitu, ktorá sa odrazila do situácie, keď v zásade nebolo možné reálne plánovať tak výrobu, ako aj odbyt. Spoločnosti stáli pred skokovo sa zvyšujúcimi nákladmi na energie, zároveň bolo zložité tieto náklady premietnuť obratom do koncových cien pre spotrebiteľov. Spotrebitelia tiež začali byť pri míňaní finančných prostriedkov obozretnejší než v období pandémie, keď nefungovali služby, a míňalo sa prakticky iba za tovar. A ďalší nárast inflácie toto uvažovanie ešte podporil.“

Ceny prepravy klesli

S poklesom dopytu, respektíve spotreby, teda tiež klesol dopyt po prepravných kapacitách. Import z ázijských krajín do USA výrazne poklesol, a tiež import z Ázie do Európy čelí extrémnemu poklesu. Logicky teda došlo k zníženiu prepravných cien v porovnaní s rokmi 2021 a 2022. Súčasné sadzby v reláciách medzi Čínou a hlavnými európskymi prístavmi sa pohybujú okolo 1.000 USD za prepravu 40′ kontajnera.

Situácia je veľmi podobná ako v leteckej, tak aj v námornej preprave zo vzdialených trhov. Dostatočne nevyťažené nákladné lode podľa plavebného poriadku lodiari čas od času nevypravia, ale naopak väčšou mierou vyťažujú následné spoje. A lietadlá? Po uvoľnení pandemických reštrikcií a obnove osobnej leteckej dopravy sa opäť viac nákladu pridáva do pasažierskych letov, globálny objem však nestúpa.

Tempo rastu spotrebiteľských cien však pozvoľna spomalilo a inflácia už postupne klesá. Kedy sa to však premietne do dopytu a do akej miery a kedy to ovplyvní medzinárodnú prepravu, je otázkou. Tokič dopĺňa: „Veľkú úlohu v tejto situácii hrá psychické rozpoloženie spotrebiteľa. Pokiaľ bude každý deň jeho prvá myšlienka taká, že hlavne nesmie minúť žiadne peniaze, bude sa trend otáčať veľmi pomaly. Na druhú stranu sa tomuto nemožno diviť. Aj vzhľadom na pokles reálnej mzdy, celkovej geopolitickej situácie a nejasnej budúcnosti, pristupujú ľudia k svojim financiám opatrnejšie.“

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota MH spája špičkové regály s inteligentnou automatizáciou

Toyota Material Handling prináša komplexné riešenia pre modernú logistiku, ktoré spájajú špičkové regálové systémy s inteligentnou automatizáciou založenou na AGV technológii. Naším cieľom je pomáhať firmám budovať efektívne, bezpečné a udržateľné skladové prevádzky pripravené na výzvy budúcnosti. V oblasti regálových riešení ponúkame široké portfólio produktov – od klasických paletových regálov a drive-in systémov, cez spádové […]

Prípadová štúdia FM Logistic: Personalizácia v logistike e-commerce Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Zväz logistiky a zasielateľstva SR pozýva na odbornú konferenciu

V priestoroch hotela NH Bratislava Gate One sa 6. novembra 2025 uskutoční odborná konferencia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Podujatie ponúkne bohatý program zameraný na aktuálne trendy a výzvy. Program konferencie je rozdelený do niekoľkých blokov, ktoré pokrývajú širokú škálu tém. Účastníci sa môžu tešiť na prednášky o stratégii rozvoja colníctva na Slovensku, aktuálnych trendoch […]

Slovenský industriálny trh vstupuje do druhej polovice 2025 so stabilnými cenami a rastúcou ponukou

Slovenský industriálny trh čaká v druhej polovici 2025 zvýšený dopyt oproti slabšiemu prvému polroku avšak stále pod úrovňami predošlých rokoch. S tým súvisí aj očakávaný nárast voľných priestorov a zvýšený tlak na ceny nájomného. Napriek tomu záujem investorov o logistické projekty pretrváva. Industriálny trh v prvej polovici roka ochladol. Prenájom priestorov dosiahol len 117-tisíc m², […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Systémy Logistiky 104 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera časopisu Systémy logistiky, ktorý vám každú stredu doručí do e-mailovej schránky informácie o aktuálnom dianí v logistike.





Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.