logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • SL SK 97: Hlavná téma: Digitalizácia skladu; Interview: Karol Kvak z Dexis Slovakia; Výrobná...
  • Slovensko je logistickým srdcom Európy. Ako si stojíme v dopravnej infraštruktúre? Strategické...
  • DKV Mobility sprístupňuje 10 000 nabíjacích staníc Tesla Supercharger Zákazníci poprednej...
  • Karol Kvak: Logistika mi dáva priestor využiť moje strategické a analytické myslenie Tradičná...

SL SK 96: Sieť výdajných boxov stále má kam rásť

2. novembra 2023
Spravodajstvo 0
238
SL SK 96: Sieť výdajných boxov stále má kam rásť

SL SK 96: Sieť výdajných boxov stále má kam rásť

Doručovanie zásielok do samoobslužných výdajných boxov šetrí čas, peniaze, ale aj životné prostredie. Obľubujú ich obchodníci, dopravcovia aj zákazníci. Technológia však aj po rokoch od zavedenia má svoje rezervy. Rastúci dopyt tak vytvára tlak na prevádzkovateľov prinášať na trh stále nové riešenia.

Éra výdajných boxov sa na Slovensku začala približne pred šiestimi rokmi a za ten čas sa stali štandardom doručovania balíkových zásielok. Ich počet prudko narástol, a kým na začiatku šlo o rádovo desiatky miest vo väčších mestách, dnes sa lokality počítajú na tisícky. „Doručovanie do samoobslužných boxov je jednoznačným trendom v celom e-commerce. Výrazne zvyšujú pohodlie zákazníkov, ktorí si zásielku môžu vybrať, kedykoľvek im to vyhovuje, a nemusia na kuriéra čakať doma,“ hodnotí Ivan Zizič, riaditeľ predaja spoločnosti Packeta.

Ján Franek: Logistiku zálohovacieho systému s pomocou dát rozvíjame k udržateľnosti

Rozvoju prialo viacero faktorov. S rozvojom predaja cez internet objem zásielok dramaticky narástol, čo prevádzkovateľov výdajných boxov motivovalo rozširovať sieť. A práve internetový predaj a s ním spojené doručovanie zásielok sa ocitli aj v úzkom kruhu víťazov pandémie. V čase prísnych preventívnych opatrení a obmedzených možností vybrať sa na poštu sa práve výdajné boxy stali samozrejmou súčasťou doručovacieho procesu.

Slovensko je však pomerne malá krajina a pri dynamickom rozvoji siete výdajných boxov sa preto naskytá otázka, kde sú limity jej zahusťovania. „Na uliciach vidíme, že celkový počet, resp. hustota výdajných boxov rastie. V porovnaní napríklad s Českou republikou je ich tu však stále oveľa menej. Myslíme si teda, že ďalší priestor na rozširovanie rozhodne je,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Direct4me.

Rozširovanie siete je hlavolam

Lodná doprava nemá alternatívu. Musí však čeliť výzvam

Prevádzkovatelia výdajných boxov sú opatrní v odhadoch, koľko lokalít so samoobslužnými boxmi slovenský trh ešte unesie. Rozhodovanie o ich umiestnení je však komplexný proces podporený dôkladnými analýzami. Dôležitým parametrom je spádová oblasť, teda hustota obyvateľstva v okolí výdajného boxu a ich aktivita. „Vyhľadávame miesta, kde zákazníci pravidelne nakupujú online a ocenia pohodlné, rýchle a lacné doručenie svojej zásielky,“ dodáva Eliška Čeřovská zo spoločnosti Alza. Dodáva tiež, že podnet na osadenie výdajného boxu môžu dať prevádzkovateľom aj samotní obyvatelia prostredníctvom online formulára.

Aj už osadené výdajné boxy sú dôležitým zdrojom dát pre plánovanie rozširovania siete. „Používame veľmi presné algoritmy a takzvané heatmapy, vďaka ktorým monitorujeme vyťaženosť a počet zásielok smerujúcich do konkrétneho boxu. Dokážeme veľmi presne stanoviť potrebnú kapacitu, čo je mimoriadne dôležité najmä v predvianočnom období, keď počet zásielok výrazne rastie,“ vysvetľuje I. Zizič.

Rozširovanie siete pritom neznamená len budovanie nových boxov, ale aj optimalizáciu kapacity už existujúcich miest, teda rozšírenie ich kapacity. Dôležitým parametrom je aj to, aby bola daná lokalita dobre dostupná a umožňovala pristavenie kuriérskej dodávky. V závislosti od použitej technológie zohráva rolu aj možnosť napojenia na inžinierske siete. Mnohé v súčasnosti využívané typy výdajných boxov totiž vyžadujú elektrické napájanie alebo internetovú prípojku.

Limitom je teplota aj rozmery

Rastúca popularita výdajných boxov poháňa vývoj technológie. Aj keď súčasné samoobslužné boxy dokážu obsiahnuť väčšinu zásielok z e-shopov, aj v tomto smere existujú limity. Napríklad potraviny alebo farmaceutické výrobky môžu byť citlivé na teplotu počas prepravy. Niektorí predajcovia týchto tovarov preto zasielanie do boxov neumožňujú. Iní sa im naučili dôverovať, ale aj ich preverovať. „Robíme si pravidelný monitoring tak, že pošleme skúšobnú zásielku, ktorá obsahuje teplotný merač. Testovali sme dokonca aj konkrétne lokality, lebo výsledok môže byť iný na západnom Slovensku a napríklad na Orave. Prihliadame na to, či je box otočený na sever alebo na juh a či stojí v tieni. Na naše prekvapenie si dokážu zásielky udržať požadovanú teplotu,“ opisuje Ľuboš Paulíni z predajne liehovín a pochutín Corner SK.

Väčšina súčasných výdajných boxov nedisponuje vlastnou teplotnou reguláciou. „Keďže ide o exteriérový box, ktorý je neustále pod vplyvom počasia, zásielky obsahujúce lieky alebo jedlo sa môžu znehodnotiť,“ priznáva E. Čeřovská. Ani v tomto prípade nejde o neriešiteľný problém, avšak jeho odstránenie je tiež otázkou dopytu, a teda rentability. „Riešení je viacero, ale majú svoje nevýhody. Či už sú to oveľa vyššie náklady na obstaranie a prevádzku pri temperovaných boxoch, prípadne drahé obaly či presne načasovaná logistika. Toto sú podľa nás výzvy, ktoré sa zatiaľ úplne nepodarilo vyriešiť,“ hodnotí I. Salopek.

Ďalším typickým obmedzením výdajných boxov sú ich rozmery. Tie sú prispôsobené najbežnejším veľkostiam zásielok. „Štandardný box má sto úložných schránok rôznych veľkostí. Počet schránok a jednotlivé veľkosti sme cielene vybrali tak, aby sme pokryli 80 percent veľkostí zásielok celej e-commerce,“ vysvetľuje E. Čeřovská. „Obmedzenia sa týkajú napríklad rozmerov alebo hmotnosti zásielok – väčšia elektronika a domáce spotrebiče ako chladničky či rúry, alebo záhradný nábytok či náradie sa do výdajných boxov nezmestia,“ dopĺňa I. Zizič. Experti sa však zhodujú, že v prípade rozmerných zásielok a zásielok s vyššou hodnotou zákazníci vo väčšine prípadov uprednostňujú doručovanie priamo na adresu.

Dopravu sťažuje nejednotný trh

Z pohľadu kuriérskych spoločností, ktoré sa o doručovanie zásielok starajú, sú samoobslužné výdajné boxy výhodným riešením. Jedným z aspektov je ekológia, keďže v porovnaní s doručovaním na adresu vyžadujú nižší počet jázd. „Doručovanie do odberných miest je časovo flexibilnou voľbou aj pre kuriéra, pretože vo väčšine prípadov dochádza k tomu, že kuriér do jedného výdajného boxu vloží niekoľko zásielok naraz, a to bez toho, aby musel kontaktovať príjemcu,“ dodáva Ján Ťurek, konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service.

„Z nášho pohľadu by sme videli priestor na zlepšenie a zefektívnenie doručovania práve z pohľadu rôznorodosti technických riešení. Variácia softvérového riešenia je náročná na integráciu, zároveň si vyžaduje aj častý zásah do samotného procesu kuriérov,“ hovorí J. Ťurek. Komunikácie boxov sú často štandardizované podľa potrieb výrobcu, prípadne priamo upravené pre danú kuriérsku spoločnosť. Ovplyvňuje to teda priamo samotnú efektivitu práce kuriéra s odlišnými typmi boxov.

V súčasnosti na trhu pôsobí viacero prevádzkovateľov samoobslužných výdajných boxov, čo spôsobuje, že infraštruktúra nie je jednotná. Zjednotenie technológií v samoobslužných výdajných boxoch by uľahčilo prácu doručovateľom a mohlo by byť vhodným kľúčom aj pri úvahách o ich ďalšom rozširovaní. „Mnohé lokality v mestách majú niekoľko boxov rôznych operátorov hneď vedľa seba, prípadne pár desiatok metrov od seba. To z nášho pohľadu neprispieva k čo najväčšej dostupnosti pre samotných zákazníkov. Z dlhodobého hľadiska si myslíme, že správna a efektívna cesta je otvorený prístup pre viacerých doručovateľov,“ hodnotí I. Salopek.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 96/2023.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 96/2023, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Ján Franek: Logistiku zálohovacieho systému s pomocou dát rozvíjame k udržateľnosti Lodná doprava nemá alternatívu. Musí však čeliť výzvam SL SK 95: Digitalizácia riadenia dopravy chýba najmä v menších firmách SL SK 96: Zelená logistika prináša prestíž aj konkurenčnú výhodu
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Tím spoločnosti Deufol Slovensko poskytuje služby priemyselnej logistiky najvyššej úrovne už 20 rokov

Tím spoločnosti Deufol Slovensko poskytuje služby priemyselnej logistiky najvyššej úrovne už 20 rokov Popredný poskytovateľ služieb priemyselnej logistiky zahájil svoju činnosť v roku 2003. Okamžite aplikoval nové najmodernejšie trendy služieb balenia pre námornú, leteckú i kontinentálnu prepravu. Novinkou na trhu balenia bolo externé balenie u zákazníkov mobilným tímom špecializovaných pracovníkov Deufol. Aj po dvadsiatich rokoch je […]

Riešenie pre zvýšenie bezpečnosti v neprehľadnom tuneli spoločnosti Danfoss

Riešenie pre zvýšenie bezpečnosti v neprehľadnom tuneli spoločnosti Danfoss Bezpečnosť by mala byť v intralogistike prioritou. V každej výrobnej a skladovej prevádzke majú byť také bezpečnostné riešenia, ktoré ochránia zamestnancov, tovar, vybavenie aj manipulačnú techniku. Odborníci STILL Slovensko odporúčajú, aby čo najvhodnejšie bezpečnostné riešenia pre konkrétnu prevádzku navrhoval a realizoval na mieru jeden dodávateľ. Vďaka […]

Toyota ukázala automatizáciu intralogistiky v praxi

Toyota ukázala automatizáciu intralogistiky v praxi Spoločnosť Toyota Material Handling koncom septembra privítala svojich zákazníkov na seminári s názvom Autopilot naživo. Hlavným poslaním seminára bolo predstavenie bestselleru spomedzi automatických vozíkov, vysokozdvižného AGV vozíka SAE160. Automatický vysokozdvižný vozík SAE160 predstavuje univerzálne riešenie automatizácie horizontálnej a vertikálnej prepravy materiálu. Je určený na zakladanie do výšky viac ako […]

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA Zákazníci si môžu vybrať vozík do veľmi úzkych uličiek, ktorý vyhovuje ich prevádzke – širšiu alebo užšiu verziu, s pevným alebo kĺbovým podvozkom. Koncept pokročilých vozíkov do veľmi úzkych uličiek (VNA) je založený na modeloch Toyota BT Vector série A. Nové modely vozíkov Toyota BT Vector […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 96: Hlavná téma: Zelená logistika; Doprava: Celovozové zásielky; Development: Hľadanie zamestnancov; Interview: Ján Franek o logistike Správcu zálohového systému; Prípadová štúdia: Rozšírenie mraziarenského skladu; IT: Nástup 2D kódov; Sklad a manipulácia: Zvyšovanie efektivity v intralogistike; E-commerce: Reverzná logistika; Žena v logistike: Erika Kraková; Agenda: Kongres SLOVLOG v znamení AI

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required