Experti z Kuehne+Nagel zhodnotili aktuálne dianie v medzinárodnej doprave
Rok 2023 by bolo možné nazvať aj rokom nesplnených očakávaní. Cítiť medziročný pokles objednávok medziročne v rámci celej logistiky, ako aj tlak na optimalizáciu medzikontinentálnej prepravy. Kapacita námornej aj leteckej prepravy sa nachádza na predpandemickej úrovni.
„Menšie a stredné firmy sa práve počas pandémie poučili, že je výhodnejšie mať logistického partnera namiesto investovania vlastných kapacít. Dôvod je prozaický: nevedia sami rýchlo reagovať na prudké zmeny zákazníckeho správania. Kým napríklad e-shopom s bicyklami narástli počas pandémie Covid-19 objednávky niekoľkonásobne, dnes potrebujú znížiť kapacitu a optimalizovať logistiku. Viacerí naši klienti sú preto opatrní aj pri vytváraní zásob na vianočnú sezónu, nakoľko spotrebitelia v súčasnosti skôr šetria. My v Kuehne+Nagel Museli sme reagovali na zmeny včas, čo sa nám podarilo aj vďaka našej novej stratégii Roadmap 2026. Verím však, že budúci rok bude lepší,“ zhodnotil Radoslav Miko, National Manager Kuehne+Nagel Slovensko.
Cestná preprava: Black Friday nahradil vianočnú prepravnú špičku
„Veľmi náročný bol mesiac pred Black Friday, najmä na závoz centrálnych distribučných skladov. Možno povedať, že naši firemní zákazníci kladú väčší dôraz na Black Friday, ako na samotné Vianoce a spoliehajú sa tiež viac na povianočné výpredaje. Hoci bežne vianočné predzásobenie trvá od augusta do novembra, tento rok sa nápor na cestnú prepravu zúžil do štyroch týždňov pred Black Friday,“ vysvetlil Ivan Ďuriš, National Road Logistics Business Development Manager, Kuehne+Nagel Slovensko.
„Zákazníci častejšie využívajú aj „bookovanie“, čiže rezerváciu vozidiel a ich monitorovanú prepravu, napríklad ak ide o prepravu drahšej elektroniky, alebo citlivých látok. Náš zákazník tak vie spoľahlivo sledovať polohu vozidla, čas prekládok a samotné doručenie. Vyššie poplatky za využívanie diaľnic a ciest pre automobily nad 3,5 tony budú meniť ceny prepravy a sekundárne sa tak zdraženie mýta premietne aj do cien spotrebného tovaru a potravín,“ dodal.
Námorná preprava: Ceny rapídne klesajú, ale stúpa tlak na tranzitný čas
„Tranzitný čas námornej prepravy výrazne ovplyvňuje situácia v prístavoch. Tento rok napríklad prebehla najdlhšia odstávka za ostatnú dekádu, a to na železničnej spojnici severná – stredná Európa. Úsek bol odstavený v oboch smeroch na 10 dní. Vďaka intenzívnej príprave však samotná odstávka spôsobila oveľa menšie meškania, ako sa očakávalo. Do roku 2026 sa však bude rekonštruovať vlaková trať medzi mestom Divača a prístavom Koper v Slovinsku, čo komplikuje a najmä predlžuje prepravu kontajnerov,“ uviedla Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager, Kuehne+Nagel Slovensko.
Kým pred dvomi-tromi rokmi firemní zákazníci presúvali dopravu z námornej na leteckú prepravu aj za vyššiu cenu, dnes veľmi starostlivo kalkujú, aby sa preprava čo najmenej premietala do ceny prepravovaného tovaru. Ceny prepravy pritom výrazne klesli, od roku 2021 zhruba zo 17.000 USD za kontajner na cca 1.200 – 1.300 UDS za kontajner. Avšak zároveň prudko klesol dopyt. Lodiarske spoločnosti robia všetko preto, aby vyťažili lode, a zároveň dodržali tranzitný čas. Firemní zákazníci v snahe optimalizovať náklady a výrobu očakávajú, že aj lodné zásielky prídu načas a výroba nebude stáť. Plánovanie však stojí na mnohých premenných, pričom stačí, ak sa zmení len jedna a má to zásadný vplyv na čas prepravy.
„V snahe vyjsť klientom v ústrety ponúka Kuehne+Nagel službu kombinovanej prepravy Sea-Air, ktorá využíva rýchlosť leteckej a úspornosť námornej prepravy. Zároveň je vhodnou alternatívou železničnej prepravy z Ázie. Kuehne+Nagel realizuje aj prepravu kusových zásielok z celej Ázie. Vďaka službe Book&Claim si klienti vedia vybrať aj ekologickú prepravu, no v ekonomicky neistých časoch ekológia často „stroskotáva“ na cene,“ dodala J. Mošovská.
Letecká preprava: Letecky putuje vyše 2 milióny ton nákladu ročne
Pandémia obrátila pomer v leteckej preprave, keďže štandardne 80 % kapacít tvoria pasažieri a 20 % náklad (cargo). V roku 2023 sme odbavili asi 1700 nákladných letov za rok. Pritom počas bežného roka Kuehne+Nagel realizuje asi 1000 letov a prepraví letecky zhruba 2 milióny ton nákladu.
„Dnes sa situácia dostáva takmer na úroveň spred pandémie. Služba Sea-Air znamená, že z Ázie je preprava čiastočne realizovaná po mori, z prístavov ako Dubaj, alebo Singapur, pričom sa usporí 50 % času ako pri čisto námornej preprave a tranzitný čas sa skráti na 18-21 dní. Kuehne+Nagel letecky prepravuje všetky typy nákladov a nebezpečného tovaru okrem Triedy 7. Divízia Air Logistics redukuje emisie CO2 o polovicu oproti štandardu v sektore a zameriava sa na kvalitu a dodržiavane prísľubov,“ vysvetlil Andrej Tomášik, National Air Logistics Manager, Kuehne+Nagel Slovensko.
Kontraktná logistika: Najsilnejším motorom zmien je automatizácia
Množstvo otáznikov vyvoláva riešenie logistiky pre závod Volvo Cars. Je pravdepodobné, že bude využívať diaľničnú sieť v Maďarsku a aj tamojších dodávateľov. Firmy v sektore automotive sa poučili z pandémie a vytvárajú si dostatočné zásoby, aby mohli kontinuálne vyrábať. Zásoby boli predtým strašiak, no ukázali sa ako nevyhnutnosť. Produkcia elektromobilov však našťastie nie je tak náročná na dodávku komponentov.
„Kým v minulosti boli najväčšími nákladmi logistická budova a ľudia, dnes už musia firemní klienti do rovnice zarátať aj technológie. Stále viac sa v sektore presadzuje umelá inteligencia (AI), robotizácia a automatizácia. To, čo bolo pred pár rokmi nepredstaviteľné, je dnes úplne bežné. Automatizácia pomáha reagovať na dopyt. Dôležité je mať k dispozícii správne dáta a mať ich včas. Dnes už nie je potrebné dodávať veľké objemy sprievodných dát o náklade, logistický provider dokáže mnoho údajov získať vo vlastnej réžii,“ hovorí Rastislav Jány, Cluster Contract Logistics Business Development Manager, Kuehne+Nagel Slovensko.
Digitalizácia v logistickom sektore
Interaktívna a inteligentná online platforma Seaexplorer je nastaviteľná a neustále k dispozícii klientom. Firemný klient si zadá odkiaľ a kam potrebuje dopraviť tovar a platforma mu ponúkne relevantné služby Kuehne+Nagel. Kalkuláciu uhlíkovej stopy môžu klienti použiť ako vstup do reportov pre rôzne certifikácie, reporty a tiež pre environmentálne audity. Klienti vidia tovar na mape sveta a majú kontrolu nad prepravou a nákladom. „Napokon vďaka nastaviteľnému systému notifikácii dostávajú klienti Kuehne+Nagel o preprave zásielky pravidelné reporty na mieru,“ dodala Patrícia Šidlíková, Customer Solutions, Kuehne+Nagel Slovensko.