logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

Zlatko Varga: Presťahovanie skladu bol úspech dosiahnutý v poslednej chvíli

21. marca 2024
Spravodajstvo 0
1056
Zlatko Varga: Presťahovanie skladu bol úspech dosiahnutý v poslednej chvíli

Zlatko Varga: Presťahovanie skladu bol úspech dosiahnutý v poslednej chvíli

Trh maloobchodného predaja kozmetiky a drogistického tovaru má na Slovensku jasného lídra. Nemecký reťazec dm drogerie markt prevádzkuje 160 predajní, ktorých zásobovanie stojí na centrálnom sklade v Senci. Dynamický rast siete drogérií si vyžiadal viac miesta. Sťahovanie centrálneho skladu v roku 2022 za plnej prevádzky bolo výzvou. Avšak vďaka dôslednému plánovaniu a precíznej realizácii sa tesný termín podarilo stihnúť, hovorí manažér intralogistiky v spoločnosti dm drogerie markt Zlatko Varga.

Skúsme začať osobnejšie. Čo vás priviedlo k práci v logistike?

Nebola to priama cesta, som vyštudovaný matematik, čo s logistikou na prvý pohľad veľa spoločného nemá. Na východnom Slovensku bolo v tom období náročné nájsť si prácu, a tak som sa vybral do Senca, kde som sa stal stredoškolským učiteľom. Po dvoch rokoch som však zistil, že učiteľstvo nie je práca pre mňa. Vedel som programovať a v dm drogerie markt práve hľadali človeka na IT oddelenie. Odpovedal som na inzerát a prijali ma. O dva roky neskôr sa uvoľnilo miesto vedúceho IT oddelenia v logistike. Odvtedy som prešiel vedúcimi pozíciami takmer vo všetkých oblastiach logistiky. V súčasnosti mám na starosti intralogistiku – od príjmu tovaru až po jeho vyskladnenie vrátane kontroly kvality.

Nachádzame sa v pomerne novom centrálnom sklade spoločnosti dm drogerie markt, ktorý bol otvorený v roku 2022. Ako si však spomínate na firmu v čase, keď ste do nej nastúpili?

V dm drogerie markt pracujem od roku 2005 a v tom čase sme mali na Slovensku 45 filiálok. Firma mala prenajaté dve poschodia v administratívnej budove, ktorú dnes využíva celú. Rozloha skladu bola len 3 500 m2. Samozrejme, aj kolegov som mal výrazne menej a všetci sme sa navzájom poznali. Dnes je to úplne iné. Množstvo kolegov z centrály, s ktorými komunikujem, som nikdy osobne nestretol.

Dnes máme 160 filiálok a rastieme každým rokom. To tempo sme spočiatku považovali za dlhodobo neudržateľné, avšak mierne ho spomalili len veľké krízy, akou bola napríklad tá finančná v roku 2008. Ešte aj v období pandémie sa nám darilo napĺňať plánovaný obrat. Za tých takmer 20 rokov môjho pôsobenia v dm drogerie markt sa rast mierne spomalil, ale naďalej je dvojciferný. Môžem teda konštatovať, že pracujem v úspešnej firme.

Spomínate pandémiu, tá výrazne zamávala dodávateľskými reťazcami. Prejavilo sa to aj u vás?

Prudko stúpol dopyt po niektorých konkrétnych druhoch tovaru, ako sú napríklad dezinfekčné potreby a rúška. Nedostatok ich bol aj u dodávateľov, teda na samotnom začiatku dodávateľského reťazca, a najmä na začiatku pandémie sme museli hľadať popri stabilných dodávateľoch aj rôzne alternatívy. Bolo potrebné preskúmať všetky cesty a spôsoby, ako tovar zabezpečiť. Dôležité bolo, že v rámci nadnárodnej skupiny dm drogerie sme si pomáhali aj navzájom.

dm drogerie markt je pôvodne nemecká spoločnosť. Pochádza odtiaľ aj väčšina tovaru?

Veľmi zjednodušene povedané, dodávame tovar z celej Európy. Máme dodávateľov aj z Rakúska, Španielska, Švédska či Švajčiarska. Samozrejme, máme aj lokálnych dodávateľov, ale gro tovaru z pohľadu objemu a počtu závozov je z Nemecka. Tretinu sortimentu tvorí sortiment vlastnej značky.

Tovar pre slovenských zákazníkov smeruje od dodávateľov priamo sem do centrálneho skladu?

Vlastné značky smerujú najskôr do spoločného skladu v Maďarsku, z ktorého sú následne distribuované aj do okolitých krajín. Najmä v prípade, ak ide o množstvá, ktoré by bolo nerentabilné voziť priamo sem až odkiaľsi z Hamburgu.

Ako vyzerá distribučná sieť na Slovensku? Máte okrem centrálneho skladu v Senci aj ďalšie menšie sklady?

Spoločnosť dm drogerie markt okrem centrálneho skladu v Senci nemá na Slovensku ďalšie vlastné sklady, ale má ich naša zmluvná špedičná firma. Sú to štyri prekládkové sklady, z ktorých je tovar distribuovaný do konkrétnych filiálok. V centrálnom sklade máme systém, ktorý nazývame chaotické loadovanie, čo znamená, že do jedného kamiónu sa nemusí naložiť tovar len pre konkrétnu filiálku. Palety sa nakladajú v poradí, v akom sa vyskladnia na konkrétne smery prekládkových skladov, a nie v ucelených blokoch po filiálkach.

Dopravu tovaru máte tiež zabezpečenú externe, alebo disponujete aj vlastnou flotilou?

Vlastnú flotilu nemáme, všetko zavážame prostredníctvom nášho zmluvného špedičného partnera. To je, mimochodom, oblasť, v ktorej v týchto dňoch prechádzame zmenou. Naším špedičným partnerom sa po novom stane spoločnosť DSV.

Relatívne nedávno ste centrálny sklad presťahovali. Aké signály vám naznačili, že je potrebné túto zmenu podstúpiť?

Svietiť začali prakticky všetky kontrolky. V prvom rade sme mali priveľa ľudí a manipulačnej techniky na malej ploche, čo nie je dobré z pohľadu bezpečnosti a ani efektívne. S rastom sme potrebovali naskladňovať väčšie objemy. Komisionovacie miesta boli malé a bolo nutné ich častejšie dokladať z rezervných miest. V uličkách vznikali zápchy a dochádzalo ku kolíziám medzi vozíkmi a pickermi. Vozíky sa nestíhali nabíjať, a keď sme dostavali ďalšie nabíjacie stanice, tie nám tiež ukrojili zo skladovej plochy. Rovnako ťažko sa aj vyskladňovalo.

Klesol tiež komfort. Zamestnanci sa nezmestili do šatní a museli sme im uvoľniť zasadaciu miestnosť. Nedostatok miesta bolo cítiť aj v administratívnych priestoroch a cez prestávky v kuchynkách. S poklesom výkonu klesá efektivita a stúpajú náklady. V sezónnych obdobiach sme už museli časť celopaliet zaskladňovať u špedičného partnera, ktorý tovar v prípade potreby vozil k nám, či prenajať si dodatočnú plochu a presunúť tam etiketovanie a materiál. To všetko boli náklady navyše.

Takže nebol čas otáľať a rozhodnutie bolo jasné?

Napriek tomu všetkému to nebolo také jednoduché. Niežeby manažment koncernu nevidel našu situáciu. V tom čase však boli na stole aj rôzne iné projekty s dosahom na kapacity skladov v jednotlivých krajinách. Jedným z takých projektov bol centrálny sklad pre vlastnú značku, z ktorého by sa distribuovali palety. My by sme fungovali ako cross-dock, palety by nami pretiekli a nemuseli by sme mať tovar naskladnený. Druhým projektom bolo cezhraničné zásobovanie filiálok. Napríklad česká dm drogerie markt by zásobovala aj niektoré slovenské filiálky. Lenže ukázalo sa, že sklady v okolitých krajinách boli tiež plné.

Aké ďalšie možnosti prichádzali do úvahy?

Napríklad vedľajšia hala bola v tom čase obsadená spoločnosťou, ktorej končila nájomná zmluva. Rozšírenie skladu do tých priestorov by znamenalo, že by sme sa sťahovaniu vyhli. Susedia však napokon nájomnú zmluvu predĺžili. Uvažovalo sa aj o využívaní dodatočných priestorov v iných skladoch. Všetky alternatívy sa ukázali byť píliš komplikované a drahé. Avšak len samotná diskusia o nich trvala bezmála trištvrte roka. Rakúski a nemeckí kolegovia sú veľkí pedanti a snažili sa dôkladne posúdiť všetky možnosti.

V slovenskej pobočke ste mali konkrétne preferované riešenie?

Za nás to bolo od začiatku sťahovanie do novej haly. Museli sme však počkať na výsledok analýz. Pri spätnom pohľade si myslím, že táto fáza trvala veľmi dlho a stratili sme v nej veľa času. Sťahovanie totiž prebehlo doslova v poslednej chvíli. Tesne pred Vianocami, ktoré by sme inak už zrejme nezvládli.

Ďalšou veľkou výzvou bolo zrealizovať sťahovanie za plnej prevádzky. Prečo ste sa rozhodli postupovať práve takto?

Prerušenie zásobovania filiálok čo i len na týždeň je nepredstaviteľné. Silné filiálky tovar potrebujú a na väčší objem nemajú prispôsobené sklady. Nehovoriac o tom, že týždeň by na presťahovanie ani nestačil. Rozdelené totiž bolo do siedmich víkendov so začiatkom vo štvrtok a koncom v nedeľu, čo je dokopy 21 dní. Nezásobovať filiálky taký dlhý čas by znamenalo prísť o zákazníka. Tú možnosť sme preto vylúčili ako prvú.

Mali ste s takou logistickou operáciou nejaké predchádzajúce skúsenosti?

Vo viacerých krajinách už sťahovanie alebo rozširovanie skladov dm drogerie za plnej prevádzky prebehlo. V Rakúsku máme tím, ktorý má takéto skúsenosti a mohli sme sa o ne oprieť. Ja osobne mám skúsenosť so sťahovaním skladu dm z Bratislavy do Senca v roku 2009, keď som ten projekt tiež viedol. Vtedy sme predzásobili filiálky a sklad sme presťahovali zhruba za päť dní, no spôsobilo to množstvo komplikácií a výpadky tovaru na filiálkach. A to sa sťahovali podstatne menšie objemy ako teraz.

Čo všetko samotnému sťahovaniu predchádzalo? Ako vyzerala prípravná fáza?

Definitívne rozhodnutie o sťahovaní padlo v lete 2021, čo bolo dovolenkové obdobie, takže štart bol o to ťažší. Hneď sme však začali konať a komunikovať so spoločnosťou Prologis o výstavbe novej haly, ako aj formovať projekt s rakúskymi kolegami. Príprava to bola opäť veľmi pedantná a dôsledná. Viedol som projektový tím, nad ktorým bol ešte riadiaci tím zložený z členov vedenia na Slovensku aj v Rakúsku. Ten rozhodoval o strategických výdavkoch. Dlhá diskusia bola napríklad na tému, či presťahujeme aj staré regály a len ich doplníme, alebo nakúpime nové.

Ako to napokon dopadlo?

Zistili sme, že zachovanie starých regálov by celý proces skomplikovalo a spomalilo. Regály by bolo potrebné demontovať, previezť a opäť zmontovať. Tovar by sme museli sťahovať po častiach. Vzhľadom na vypočítaný nárast nákladov za zdržanie a prácu bolo efektívnejšie kúpiť nové regály.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 98/2023.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 98/2023, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok