Tunel Višňové má byť prejazdný už na budúci rok. Pomohol by aj logistike
Tlak na čo najskoršie otvorenie tunela Višňového je opodstatnený, najmä z dôvodu rizika pádu skál popod Strečnom. Višňové môže konečne zapečatiť obávaný nehodový úsek, ukončiť pravidelné zápchy a zlepšiť podnikanie v regióne.
Tunel Višňové sa začal stavať pred 26 rokmi. Nastalo niekoľko prestávok z dôvodu nedostatku peňazí, prerušených tendrov alebo technických problémov. Minister dopravy Jozef Ráž avizuje dokončenie tunela už budúci rok.
Najprv sa otvorí pravdepodobne len jedna rúra v smere na Žilinu. Dôvodom je tektonický zlom v južnej rúre. „Aj zjednosmernenie Strečna nám stále umožní vytvoriť ochranné pásmo na padanie skál a aj nato, aby sa paralelne dali robiť sanačné práce na strečnianskom brale,“ vysvetľuje šéf rezortu dopravy. Postupne sa budú rozširovať oceľové sieťové systémy v rôznych úrovniach brala a zároveň bude prebiehať čistenie starších sieti, aby sa odťažili a zabezpečila sa ich funkčnosť.
Koniec obávaného úseku popod Strečno
Mnoho vodičov už dlhé roky desí úsek popod Strečnom, najmä z dôvodu relatívne častých dopravných nehôd. Posledný prehľad nehodových úsekov na cestách v Žilinskom kraji, ktorý vydáva Krajské riaditeľstvo policajného zboru v Žiline (KRPZ), radí úsek medzi začínajúci za Domašínskym meandrom a končiaci pred ľavotočivou zákrutou pri vjazde do železničných tunelov v smere ZA-MT za nehodový.
„V úseku bolo v hodnotenom období zaznamenaných 6 dopravných nehôd pri ktorých boli 4 osoby ľahko zranené,“ informuje Gabriela Kremeňová, hovorkyňa KRPZ Žilina. Finálne otvorenie obidvoch rúr tunela Višňové môže konečne zapečatiť rizikový úsek popod Strečnom, v ktorom navyše hrozí pád skál. „Vzhľadom k tomu, že sa doprava presunie na smerovo rozdelenú diaľnicu, očakáva sa významný pokles dopravnej nehodovosti, najmä vážnych dopravných nehôd, ktoré sa vyskytujú na smerovo nerozdelených cestách,“ hovorí Eva Žgravčáková z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Logistickým firmám tunel zrýchli prepravu
Cesta medzi Martinom a Žilinou by sa mala skrátiť približne o 15 minút. Sprevádzkovanie tunela Višňové umožní logistickému sektoru oveľa vyššiu spoľahlivosť a presnosť zásielok v rámci využitia cestnej dopravy.
„Vodič kamiónu môže denne jazdiť maximálne 9 hodín a zároveň po každých 4,5 hodinách jazdy musí vykonať 45 minútovú bezpečnostnú prestávku, bez ohľadu na to koľko km prešiel. Každá zápcha teda skracuje jeho dennú prejdenú vzdialenosť. Tunel Višňové zrýchli dodacie lehoty na trase Košice – Žilina/Bratislava. Keďže sa v Žiline aj Košiciach sťahujeme do nových a väčších skladov, otvorenie tunela nám výrazne pomôže,“ vysvetľuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia.
Okrem dopravných nehôd je úsek popod Strečnom známi častými kolónami. „Nárast dopravy vedúci k dopravným kongesciám evidujeme pred dňom pracovného pokoja a začiatkom prázdnin v smere od Žiliny do Martina v poobedných hodinách a rovnako v posledný deň pracovného pokoja v smere od Martina do Žiliny,“ objasňuje Kremeňová.
Vodič Peter jazdí z Martina do Žiliny kvôli práci už 27 rokov. „Časté ranné a poobedné zápchy ma donútili kúpiť si motorku. Dostať sa domov predovšetkým v piatok poobede je bez nej naozaj trápenie. Tesne po mojom nástupe do práce sa začala výstavba a je neuveriteľné, že po toľkých rokoch tunel stále nie je spojazdnený. To, že ministerstvo avizuje otvorenie budúci rok považujem za úsmevné,“ konštatuje.
Budovanie infraštruktúry vnímajú investori pozitívne
Budovanie infraštruktúry láka nových investorov na Slovensko. „Potenciálni aj etablovaní investori vnímajú kontinuálne budovanie infraštruktúry na Slovensku veľmi pozitívne. Kvalitná infraštruktúra, a nielen cestná, patrí k dôležitým faktorom pre firmy z hľadiska času aj nákladov na logistiku,“ hovorí Simona Čerešníková zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu.
Dostavba Višňového môže zohrať kľúčovú rolu. Niektorí investori aktuálne zvažujú príchod do žilinského regiónu, kde prinesú nové pracovné miesta. „Aktuálne pracujeme v agentúre na 69-tich rozpracovaných projektoch, pričom niektoré z nich, v prípade, že si vyberú Slovensko, zvažujú umiestnenie svojho projektu o.i. aj v Žilinskom kraji,“ dodáva Čerešníková.
„Presťahovaním sa do nových a väčších skladov budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do žilinského regiónu,“ dodáva Trnka z Raben Logistics Slovakia. Podľa hovorkyne Žilinského kraja Eve Lacovej sa rozširuje a zároveň vytvára nové pracovné miesta aj CT Park Žilina pri letisku, zaoberajúci sa projektovaním a výstavbou nehnuteľností.
text: Norbert Hoferica, foto: visnovebude.sk