logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

IT: Automatizácia pomáha udržať poriadok na dvore

11. decembra 2024
Spravodajstvo 0
475
IT: Automatizácia pomáha udržať poriadok na dvore

Zvládať rušnú prevádzku distribučných centier a logistických parkov znamená vedieť o veciach skôr, než sa udejú. Moderné digitálne nástroje umožňujú zladiť hodinky i kalendáre aj s veľkým množstvom dodávateľov. Vďaka systémom na riadenie pohybu vozidiel v areáli je komunikácia medzi vodičmi a pracovníkmi príjmu tovaru efektívnejšia, čoho výsledkom je väčší komfort, eliminácia prestojov a celkovo plynulejší tok tovarov.

Hlavným trendom v oblasti systémov YMS (Yard Management System) je digitalizácia prehľadu o pohybe dopravných prostriedkov, ako sú ťahače, návesy a ďalšie úžitkové vozidlá v areáli logistického centra, kontajnerového prekladiska či výrobného závodu v reálnom čase. „YMS pod kontrolou zvyšuje výkon firmy vďaka optimalizácii dodávateľských reťazcov,“ konštatuje Petr Šmidlík, riaditeľ IT v českej pobočke spoločnosti Yusen Logistics.

Rozvoj logistických parkov je viazaný na dopravné uzly

„Aby firmy zo svojho systému YMS vyťažili maximum, je dôležité ho efektívne integrovať s ostatnými systémami,“ upozorňuje Petr Šmidlík. Najčastejšie ide o integráciu so systémom WMS (Warehouse Management System) na riadenie skladu a systémom TMS (Transportation Management System) na riadenie a plánovanie prepráv, prípadne systémom ERP na plánovanie podnikových zdrojov.

K nesporným výhodám využitia a správneho nasadenia riešenia YMS patrí zaistenie plynulého a efektívneho toku tovarov a materiálov, rýchlejšie odbavenie na vstupnej bráne, plánovanie optimálneho vyťaženia brán a potrebného personálu a vizualizácia plánu v porovnaní so skutočnou činnosťou. Nespornou výhodou je tiež možnosť získania a hodnotenia spoľahlivosti logistických partnerov.

Prehľad na oboch stranách objednávky

Pickerom našepkávajú moderné technológie

Riadenie vykládky a pohybu vozidiel sa komplikuje priamoúmerne k ich počtu. Kým firma, ktorá využíva malý počet rámp a denne ňou prejde len zopár kamiónov, by digitalizáciu nedokázala naplno využiť, veľké distribučné centrá retailových reťazcov prerástli možnosti ľudských síl. Pre tieto prevádzky je systém YMS nevyhnutnosťou a jasne potvrdzujú, že jeho zavedenie viedlo k zlepšeniu vzájomnej komunikácie s logistickými partnermi.

„Súčasťou systému YMS je aj aplikácia rezervovania časových okien na vykládky tovaru v našich logistických centrách a taktiež terminály DSCI (Driver Self Check-in), na ktorých sa vodiči po príchode do skladu registrujú a nahlasujú si dané rezervované časové okná. Vzájomné prepojenie týchto dvoch systémov poskytuje dodávateľom a dopravcom, ktorí majú rezervované časové okno, prehľad o stave vykládky ich tovaru, nákladného vozidla,“ priblížil Lukáš Kostrab, konzultant oddelenia operatívnej logistiky v spoločnosti Lidl Slovenská republika.

V systémoch si dodávatelia a dopravcovia vedia pozrieť, kedy sa vodič nahlásil, kedy bol zavolaný vykladať na rampu a taktiež kedy bol vodič vybavený a dané časové okno uzatvorené, respektíve rezervácia vybavená. „Vďaka tomu nie je potrebné komunikovať s vodičom, ako je na tom, či ho už zavolali na rampu, či už vykladá tovar a podobne. Taktiež samotná komunikácia s oddelením príjmu a vodičmi sa takto zjednodušila, pretože potrebné informácie alebo dodatočné požiadavky na vodiča je možné cez daný systém poslať priamo vodičovi na mobil,“ dodáva.

Spoza volantu sa ľudský faktor nevytratil

Komunikácia prostredníctvom SMS správy patrí k najbežnejším spôsobom zvolávania vodičov na vykládku. Prepojenie systému s telefónnym číslom vodiča zvyšuje kompatibilitu. „Spoločnosť Metro Cash and Carry SR prevádzkuje niekoľko distribučných centier na území Slovenska a Česka prostredníctvom externých partnerov a aj veľkoobchodné prevádzky Metro slúžia ako distribučné centrá pre rozvoz tovaru profesionálnym zákazníkom. Vzhľadom na to nie je riadenie pohybu vozidiel v areáloch jednotlivých prevádzok jednotné,“ konštatuje Juraj Rimeš, logistický manažér v spoločnosti Metro Cash & Carry SR.

Vo všeobecnosti platí, že časy a často aj konkrétne rampy na pristavenie vozidiel sú rezervované vopred. „Najviac sa na komunikáciu s vodičmi po príjazde vozidla do distribučného centra osvedčilo použitie SMS. Pokyn na samotné pristavenie vozidla k rampe však vydáva personál príslušného skladu, nie automatizovaný informačný systém,“ upozorňuje.

Funkčnosť zavedeného systému YMS stojí vo veľkej miere práve na efektívnom zapojení samotných vodičov. Každé zavedenie nového systému, ktorý ovplyvní alebo úplne zmení proces, na ktorý sú vodiči zvyknutí, sa stretáva s rozličnými reakciami. Aj vodičom však prináša viac výhod ako nevýhod.

„Pozitívom pre vodičov je zmena, ktorá čakanie v rade na odovzdanie papierov zmenila na rýchly check-in vo vyhriatej miestnosti a následné čakanie na vykládku tovaru v pohodlí kabíny svojho nákladného vozidla, kde v prípade rezervovaného časového okna sú uprednostnení na vykládku tovaru,“ pripomína Lukáš Kostrab. Naopak, negatívom je zmena v prípade, ak počas check-inu vodič zabudne registrovať rezervované časové okno, alebo daný krok preskočí a následne čaká dlhšie na vykládku tovaru.

„Všeobecne ale vnímam, že trhový štandard sa v tomto smere stále zvyšuje a vodiči sú zvyknutí na systém rezervácií a na použitie rôzneho vybavenia a systémov na riadenie pohybu vozidiel v skladových areáloch,“ hodnotí Juraj Rimeš s tým, že vodiči z interného prostredia distribučných centier alebo veľkoobchodných prevádzok Metro sa zúčastňujú pravidelných školení o používaní IT systémov.

Poistkou plynulosti je dostupná podpora

Výhodou systémov YMS je, že zvyšujú plynulosť toku tovarov. Vodič si rezervuje konkrétne časové okno, v ktorom plánuje objednaný tovar doviezť a vyložiť. Aj tento proces však musí byť flexibilný, aby dokázal efektívne vstrebať prípadné odchýlky.

„Dodávatelia a dopravcovia majú pri zistení odchýlky možnosť danú rezerváciu operatívne posunúť na potrebnú hodinu, ak sú k dispozícii voľné časové okná. Taktiež v prípade neplánovanej odchýlky, ktorá ovplyvní alebo ohrozí ich rezervovanú vykládku tovaru v značnejšej miere, majú možnosť požiadať o pomoc a spoločnými silami v spolupráci s oddelením príjmu tovaru vyriešime danú situáciu k spokojnosti oboch strán,“ uisťuje Lukáš Kostrab.

Systém riadenia pohybu vozidiel má zároveň používateľské rozhranie, ktoré poskytuje pracovníkom riadiacim vykládky a nakládky prehľadné informácie o pláne aj aktuálnej situácii vrátane stavu vybavenia zaregistrovaných vozidiel. „To sú informácie, ktoré pracovníci skladu potrebujú na to, aby mohli čo najlepšie zareagovať na prípadné odchýlky. Bez tohto nástroja sú odkázaní na telefón, svoju pamäť a poznámky – čo predstavuje väčšiu prácnosť a riziko chýb,“ dodáva Juraj Rimeš.

Napriek tomu, že systém YMS znižuje nároky na zapojenie ľudskej pracovnej sily – priamo pri termináloch DSCI sa ľudský operátor nenachádza, dostupná podpora v prípade problémov ostáva dôležitou súčasťou. „Vodič má možnosť obrátiť sa na pracovníkov vrátnice, ktorí automaticky kontaktujú technikov skladu, a tí podľa možností technickú chybu odstránia. Ak by išlo o systémovú chybu, ktorú nedokážu na mieste odstrániť, technici kontaktujú oddelenie operatívnej logistiky, alebo IT podporu,“ vysvetľuje Lukáš Kostrab. Aj v prípade nezrovnalostí v registrácii alebo vo využití časového okna na vykládku tovaru majú vodiči možnosť osloviť pracovníkov oddelenia príjmu.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 101/2024.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky IT, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 101/2024, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Rozvoj logistických parkov je viazaný na dopravné uzly Pickerom našepkávajú moderné technológie
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok