Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) pod záštitou Ministerstva hospodárstva predstavila v motoristickom areáli v Orechovej Potôni prvý slovenský vodíkový ťahač homologizovaný pre európsky trh.
Nový ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks. Predpokladaný dojazd je 600 až 750 kilometrov. Využíva technológie, ktoré doteraz neboli integrované vo vozidlách dostupných na trhu. Na palube sú štyri 12-kilogramové vodíkové nádrže.
Homologizovaná maximálna technická prípustná hmotnosť ťahača je 45 ton. Poháňa ho elektromotor s výkonom 540 kilowattov a krútiacim momentom až 2 500 newton metrov.
„Tento moment je dôkazom toho, že naša krajina má potenciál prichádzať s novinkami v oblasti udržateľných a inovatívnych technológií, a to nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni. Slovensko sa v posledných rokoch zaoberá aj podporou vodíkových technológií, ktoré môžu byť významným zdrojom energie do budúcnosti. Stále však existujú otvorené otázky pri rozvoji tejto technológie. Preto som rád, že aj na Slovensku posúvame hranice možného. Vývoj v uvedenej oblasti bude pravdepodobne závisieť od aplikácie nových technológií do praxe a aj od schopnosti infraštruktúry prispôsobiť sa novému zdroju energie,“ uviedol štátny tajomník rezortu hospodárstva Szabolcs Hodosy.
„Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce. Projekt by nebol možný bez odhodlania a nadmerného úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali,“ doplnil konateľ MIP Pavel Čulík.
Nový vodíkový ťahač začala testovať spoločnosť Metrans, ktorá s MIP podpísala zmluvu o zámere začleniť vozidlo do svojho vozového parku s cieľom dosiahnuť klimaticky neutrálnu kontajnerovú prepravu.
„Sme radi, že máme príležitosť otestovať nový kamión MIP na vodíkový pohon pre naše kontajnerové prepravy. Prostredníctvom inovácií, ako je táto, môžeme našim zákazníkom ponúknuť prepravu šetrnú ku klíme nielen po železnici, ale aj po ceste. Ide o ďalší dôležitý krok smerom k dekarbonizácii európskych logistických reťazcov,“ povedal Peter Kiss, generálny riaditeľ skupiny Metrans.
Od roku 2022 spoločnosť Metrans zaradila do svojho ekologického vozového parku aj elektronické nákladné vozidlá, popri energeticky účinných elektrických a hybridných lokomotívach a elektrických kontajnerových portálových žeriavoch. Uvedenie nákladného vozidla poháňaného vodíkom dopĺňa toto úsilie a podporuje záväzok spoločnosti Metrans poskytovať dopravné riešenia šetrné ku klíme. Metrans je tiež súčasťou klastra Clean Port & Logistics Cluster, ktorý skúma využitie zariadení na vodíkový pohon v prístavnej logistike.
MIP sa zaoberá výskumom a vývojom bezemisných pohonov pre rôzne vozidlá. Už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s nízkou spotrebou vodíka.