
S rastúcimi nákladmi na zabezpečenie a prevádzku cestnej nákladnej flotily rastie potreba ušetriť na každej zákrute. Minimalizovať prestoje, naviesť vozidlo ideálnou trasou vzhľadom na aktuálnu situáciu na cestách a dynamicky sa meniace požiadavky klientov znamená optimalizovať trasovanie pomocou pokročilých technológií. Experti z praxe však vedia, že ťažšie než nakúpiť účinný softvér, býva presvedčiť o jeho užitočnosti vodičov zvyknutých na rokmi vyjazdené koľaje.
Dovozca a distribútor zeleniny Horti zapriahol do optimalizácie plánovania dodávok moderné technológie, čo okrem nárastu efektivity prinieslo aj významnú úsporu nákladov na dopravu. Prudký nárast objednávok viedol v roku 2020 v spoločnosti Horti k úvahám o potrebe zefektívniť rozvoz. Prax ukázala, že ani vodič, ktorý po danej trase jazdí 20 rokov, nedokáže zoradiť jednotlivé zastávky tak efektívne ako softvér. „Z pár desiatok adries dodávok bolo zo dňa na deň niekoľko sto adries dodaní denne, takže ručné plánovanie sa stalo neudržateľným,“ pripomenul Martin Godora, riaditeľ prevádzok a logistiky v spoločnosti Horti, ktorý inováciu v plánovaní dopravy prezentoval aj na logistickom kongrese Slovlog 16. „Importovanie všetkých dát z ERP systému bolo pomerne rýchle, avšak až vtedy sme zistili, v akom sú zlom stave. V niektorých prípadoch nesedela adresa, prípadne dohoda o mieste vykládky medzi vodičom a zákazníkom nesedela s plánom. Spusteniu implementácie preto predchádzala dôsledná kontrola jednotlivých zastávok,“ priblížil Martin Godora.
Algoritmy v službách systémov na optimalizáciu a plánovanie dopravy sú komplexnými mechanizmami, ktoré pri výpočte ideálneho riešenia berú do úvahy veľké množstvo premenných. Súčasťou vzorca sú geokódy medzi bodmi a vzdialenosti medzi nimi pri danom type vozidla, ktoré sa priebežne aktualizujú podľa mapy. Napríklad, ak sa na trase zmení dopravné značenie a cesta sa zmení na jednosmernú, zmení sa aj samotná trasa. Počíta sa časové okno – zohľadňuje geokód, teda lokalitu doručenia, preferovaný čas príjazdu k zákazníkovi, či už fixný, alebo variabilný na základe váhy objemu. Do vzorca vstupujú aj parametre samotného nákladu, teda hmotnosť, objem a ďalšie parametre.
„Do výpočtu vstupuje aj dopravná situácia. Nevieme síce predvídať, že na trase sa stane nehoda alebo zápcha, ale vieme počítať s priemernou rýchlosťou na trase pri danom type vozidla za posledných šesť týždňov a tú zahrnúť do výpočtu. Ďalej sú to rôzne výnimky z trasy alebo príkazy – napríklad do škôlky, ktorá ma časové okno ráno, nepošleme nákladné auto, aj keď to značky povoľujú,“ upresňuje Viktor Balog, obchodný riaditeľ spoločnosti Rinkai.
Implementácia stojí na dátach
Podriadiť firemnú flotilu automatizovanému systému znamená disponovať spoľahlivou a komplexnou databázou údajov. Potrebné sú dáta o jednotlivých objednávkach s časovými oknami a dátumom požadovaného doručenia a cieľovou adresou, ale napríklad aj kontaktné informácie. Práve časové okná bývajú podľa skúseností experta najväčším kameňom úrazu. Stáva sa, že kým vodič uvedie jeden časový údaj, obchodník kontruje druhým, zákazník odpovie tretím a realita z GPS potvrdí štvrtý. „Kvalita dát je prvá prekážka, ale nemám pocit, že na Slovensku by sme s tým mali zásadný problém. Často sa boríme s tým, ako preniesť dáta. Osvedčenou stratégiou sa ukázalo priamo prepojenie na zákazníka, teda na jeho API. Následne si vytvoríme databázu ERP, ktoré už pri druhej implementácii vieme prepojiť veľmi rýchlo,“ konkretizuje Viktor Balog.
Výzvou praktickej implementácie automatizovaného systému pre plánovanie trás je tiež komunikácia so samotnými zamestnancami. „Za všetkým sú ľudia a pri implementácii je veľmi dôležitý dialóg so zamestnancami, aby pochopili to ratio, ktoré je za tým,“ pripomenul Martin Godora. Najväčší odpor býva u skúsených vodičov, ktorí majú často tendenciu vnímať zmeny ako negatívum. „Pred implementáciou jazdia vodiči po pevných trasách bez ohľadu na to, či je auto preplnené alebo nedoťažené. To je extrémne neefektívne a systém im každý deň vytvorí iné, lepšie trasy, čo vodiči spočiatku nemajú radi. No po integrácii už vodič často ani nechce jazdiť bez aplikácie. Tá mu totiž uprace poradie zastávok na traste, naviguje ho priamo k dverám zákazníka, nájde v nej kontakt na vedúcu predajne, ktorej jedným kliknutím zavolá, aby vyšla von či otvorila bránu,“ rozpráva Viktor Balog. Rovnako ako vodič si na nový systém zvyká aj dispečer. Nezriedkavá je obava dispečerov, že ak systém nastavia svojimi dlhoročne získavanými skúsenosťami, v konečnom dôsledku ich pripraví o prácu. „Rád im hovorím, že kým doteraz kopali jamu lopatou, my im dávame bager. Ak sa naučia tento bagre obsluhovať, budú mať pre zamestnávateľa väčšiu hodnotu,“ vysvetľuje.
Telematiku využíva tretina firiem
Online sledovanie nákladu sa v logistike stalo štandardom a firmy používajú na zlepšenie bezpečnosti vozidiel a zvýšenie efektivity prevádzky vozových parkov čoraz viac aj telematické systémy. Telematika je termín, ktorý zahŕňa množstvo rôznych technológií, predovšetkým telekomunikačné zariadenia podporujúce odosielanie, príjem a ukladanie dát. Súčasťou telematických systémov sú ďalej zariadenia integrované vo vozidlách, ktoré zaisťujú sledovanie a riadenie vozidiel počas jazdy. Nevyhnutným prvkom je potom satelitná navigácia, ktorá zaisťuje komunikáciu medzi všetkými aplikáciami.
Hlavnou výhodou využitia telematiky pre dopravcov, logistické spoločnosti a správcov vozových parkov je predovšetkým detailný prehľad o prevádzke vozidiel. A to v reálnom čase. Vďaka tomu môžu okrem sledovania polohy vozidiel taktiež vyhodnocovať štýl jazdy vodičov a optimalizovať plánovanie trás. Navyše s rozvojom technológií sa využitie telematických systémov stále rozširuje a používateľom je k dispozícii čoraz viac funkcií.
Najmä stredne veľké spoločnosti chcú takéto informácie využívať čo najviac. Vyplýva to z Barometra mobility a flotily 2024, ktorý vytvorila spoločnosť Arval v krajinách po celom svete. Na Slovensku sa do neho zapojilo 250 spoločností. „V súčasnosti má 37 percent slovenských firiem vo svojich vozových parkoch vozidlá pripojené telematickým zariadením. Telematické údaje z nich využíva 18 percent spoločností,“ priblížil výsledky prieskumu Marian Burian, generálny riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia, ktorá pôsobí na trhu operatívneho lízingu. Zámer využívať takéto údaje je podľa prieskumu medzi firmami vysoký. Až 39 percent ďalších spoločností na Slovensku zvažuje využitie týchto údajov v najbližších troch rokoch. Pritom stredne veľké firmy s desiatimi až 99 zamestnancami využívajú telematické dáta viac ako ostatné. Pre porovnanie, v Európe v priemere 15 percent spoločností využíva telematické údaje a ďalších 45 percent firiem o takomto kroku uvažuje v blízkej budúcnosti.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 102/2025.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 102/2025, alebo aj na našej webovej stránke.