logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Podľa nových pravidiel môžu cez Prístavný most prechádzať vozidlá nad 7,5 tony len v prípade, že...
  • Nový software umožňuje automatizáciu procesov a centrálnu správu dát o vodičoch a vozidlách,...
  • Združenie ČESMAD Slovakia upozorňuje, že od 1. júla 2025 sa nielen zvyšujú sadzby mýta, ale...
  • Trh s priemyselnými nehnuteľnosťami v strednej a východnej Európe (CEE) vstúpil do roku 2025 so...

Úspory na cestách pod chytrým dohľadom

21. mája 2025
Doprava 0
223
Úspory na cestách pod chytrým dohľadom

S rastúcimi nákladmi na zabezpečenie a prevádzku cestnej nákladnej flotily rastie potreba ušetriť na každej zákrute. Minimalizovať prestoje, naviesť vozidlo ideálnou trasou vzhľadom na aktuálnu situáciu na cestách a dynamicky sa meniace požiadavky klientov znamená optimalizovať trasovanie pomocou pokročilých technológií. Experti z praxe však vedia, že ťažšie než nakúpiť účinný softvér, býva presvedčiť o jeho užitočnosti vodičov zvyknutých na rokmi vyjazdené koľaje.

Dovozca a distribútor zeleniny Horti zapriahol do optimalizácie plánovania dodávok moderné technológie, čo okrem nárastu efektivity prinieslo aj významnú úsporu nákladov na dopravu. Prudký nárast objednávok viedol v roku 2020 v spoločnosti Horti k úvahám o potrebe zefektívniť rozvoz. Prax ukázala, že ani vodič, ktorý po danej trase jazdí 20 rokov, nedokáže zoradiť jednotlivé zastávky tak efektívne ako softvér. „Z pár desiatok adries dodávok bolo zo dňa na deň niekoľko sto adries dodaní denne, takže ručné plánovanie sa stalo neudržateľným,“ pripomenul Martin Godora, riaditeľ prevádzok a logistiky v spoločnosti Horti, ktorý inováciu v plánovaní dopravy prezentoval aj na logistickom kongrese Slovlog 16. „Importovanie všetkých dát z ERP systému bolo pomerne rýchle, avšak až vtedy sme zistili, v akom sú zlom stave. V niektorých prípadoch nesedela adresa, prípadne dohoda o mieste vykládky medzi vodičom a zákazníkom nesedela s plánom. Spusteniu implementácie preto predchádzala dôsledná kontrola jednotlivých zastávok,“ priblížil Martin Godora.

DB Schenker zaznamenal nárast počtu online objednávok prepravy

Algoritmy v službách systémov na optimalizáciu a plánovanie dopravy sú komplexnými mechanizmami, ktoré pri výpočte ideálneho riešenia berú do úvahy veľké množstvo premenných. Súčasťou vzorca sú geokódy medzi bodmi a vzdialenosti medzi nimi pri danom type vozidla, ktoré sa priebežne aktualizujú podľa mapy. Napríklad, ak sa na trase zmení dopravné značenie a cesta sa zmení na jednosmernú, zmení sa aj samotná trasa. Počíta sa časové okno – zohľadňuje geokód, teda lokalitu doručenia, preferovaný čas príjazdu k zákazníkovi, či už fixný, alebo variabilný na základe váhy objemu. Do vzorca vstupujú aj parametre samotného nákladu, teda hmotnosť, objem a ďalšie parametre.

„Do výpočtu vstupuje aj dopravná situácia. Nevieme síce predvídať, že na trase sa stane nehoda alebo zápcha, ale vieme počítať s priemernou rýchlosťou na trase pri danom type vozidla za posledných šesť týždňov a tú zahrnúť do výpočtu. Ďalej sú to rôzne výnimky z trasy alebo príkazy – napríklad do škôlky, ktorá ma časové okno ráno, nepošleme nákladné auto, aj keď to značky povoľujú,“ upresňuje Viktor Balog, obchodný riaditeľ spoločnosti Rinkai.

Implementácia stojí na dátach

Timocom zhodnotil uplynulý rok v cestnej nákladnej doprave

Podriadiť firemnú flotilu automatizovanému systému znamená disponovať spoľahlivou a komplexnou databázou údajov. Potrebné sú dáta o jednotlivých objednávkach s časovými oknami a dátumom požadovaného doručenia a cieľovou adresou, ale napríklad aj kontaktné informácie. Práve časové okná bývajú podľa skúseností experta najväčším kameňom úrazu. Stáva sa, že kým vodič uvedie jeden časový údaj, obchodník kontruje druhým, zákazník odpovie tretím a realita z GPS potvrdí štvrtý. „Kvalita dát je prvá prekážka, ale nemám pocit, že na Slovensku by sme s tým mali zásadný problém. Často sa boríme s tým, ako preniesť dáta. Osvedčenou stratégiou sa ukázalo priamo prepojenie na zákazníka, teda na jeho API. Následne si vytvoríme databázu ERP, ktoré už pri druhej implementácii vieme prepojiť veľmi rýchlo,“ konkretizuje Viktor Balog.

Výzvou praktickej implementácie automatizovaného systému pre plánovanie trás je tiež komunikácia so samotnými zamestnancami. „Za všetkým sú ľudia a pri implementácii je veľmi dôležitý dialóg so zamestnancami, aby pochopili to ratio, ktoré je za tým,“ pripomenul Martin Godora. Najväčší odpor býva u skúsených vodičov, ktorí majú často tendenciu vnímať zmeny ako negatívum. „Pred implementáciou jazdia vodiči po pevných trasách bez ohľadu na to, či je auto preplnené alebo nedoťažené. To je extrémne neefektívne a systém im každý deň vytvorí iné, lepšie trasy, čo vodiči spočiatku nemajú radi. No po integrácii už vodič často ani nechce jazdiť bez aplikácie. Tá mu totiž uprace poradie zastávok na traste, naviguje ho priamo k dverám zákazníka, nájde v nej kontakt na vedúcu predajne, ktorej jedným kliknutím zavolá, aby vyšla von či otvorila bránu,“ rozpráva Viktor Balog. Rovnako ako vodič si na nový systém zvyká aj dispečer. Nezriedkavá je obava dispečerov, že ak systém nastavia svojimi dlhoročne získavanými skúsenosťami, v konečnom dôsledku ich pripraví o prácu. „Rád im hovorím, že kým doteraz kopali jamu lopatou, my im dávame bager. Ak sa naučia tento bagre obsluhovať, budú mať pre zamestnávateľa väčšiu hodnotu,“ vysvetľuje.

Telematiku využíva tretina firiem

Online sledovanie nákladu sa v logistike stalo štandardom a firmy používajú na zlepšenie bezpečnosti vozidiel a zvýšenie efektivity prevádzky vozových parkov čoraz viac aj telematické systémy. Telematika je termín, ktorý zahŕňa množstvo rôznych technológií, predovšetkým telekomunikačné zariadenia podporujúce odosielanie, príjem a ukladanie dát. Súčasťou telematických systémov sú ďalej zariadenia integrované vo vozidlách, ktoré zaisťujú sledovanie a riadenie vozidiel počas jazdy. Nevyhnutným prvkom je potom satelitná navigácia, ktorá zaisťuje komunikáciu medzi všetkými aplikáciami.

Hlavnou výhodou využitia telematiky pre dopravcov, logistické spoločnosti a správcov vozových parkov je predovšetkým detailný prehľad o prevádzke vozidiel. A to v reálnom čase. Vďaka tomu môžu okrem sledovania polohy vozidiel taktiež vyhodnocovať štýl jazdy vodičov a optimalizovať plánovanie trás. Navyše s rozvojom technológií sa využitie telematických systémov stále rozširuje a používateľom je k dispozícii čoraz viac funkcií.

Najmä stredne veľké spoločnosti chcú takéto informácie využívať čo najviac. Vyplýva to z Barometra mobility a flotily 2024, ktorý vytvorila spoločnosť Arval v krajinách po celom svete. Na Slovensku sa do neho zapojilo 250 spoločností. „V súčasnosti má 37 percent slovenských firiem vo svojich vozových parkoch vozidlá pripojené telematickým zariadením. Telematické údaje z nich využíva 18 percent spoločností,“ priblížil výsledky prieskumu Marian Burian, generálny riaditeľ spoločnosti Arval Slovakia, ktorá pôsobí na trhu operatívneho lízingu. Zámer využívať takéto údaje je podľa prieskumu medzi firmami vysoký. Až 39 percent ďalších spoločností na Slovensku zvažuje využitie týchto údajov v najbližších troch rokoch. Pritom stredne veľké firmy s desiatimi až 99 zamestnancami využívajú telematické dáta viac ako ostatné. Pre porovnanie, v Európe v priemere 15 percent spoločností využíva telematické údaje a ďalších 45 percent firiem o takomto kroku uvažuje v blízkej budúcnosti.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 102/2025.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 102/2025, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

DB Schenker zaznamenal nárast počtu online objednávok prepravy Timocom zhodnotil uplynulý rok v cestnej nákladnej doprave IT: Automatizácia pomáha udržať poriadok na dvore DB Schenker rozšíril flotilu svojich elektrických vozidiel o dva nové modely Renault
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok