logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zladiť dodávateľov, skladové procesy a dopravu tovaru k zákazníkom do logistickej symfónie...
  • Slovenský realitný trh znovu ožíva. Len za prvý polrok 2025 sa v komerčných nehnuteľnostiach...
  • Letisko M. R. Štefánika v Bratislave v tomto roku prepravilo na odletoch a príletoch viac ako...
  • Distribučné centrum pri Bratislave s celkovou plochou 68 000 m² a 68 nakladacími rampami je...

Martin Poláček z Muziker: Rozhodnutie automatizovať podkladáme poctivou analýzou

16. júla 2025
Spravodajstvo 0
61
Martin Poláček z Muziker: Rozhodnutie automatizovať podkladáme poctivou analýzou

Zladiť dodávateľov, skladové procesy a dopravu tovaru k zákazníkom do logistickej symfónie vyžaduje proaktívny prístup. Vďaka silnému zázemiu v oblasti vývoja informačných technológií dokáže firma napredovať v digitalizácii logistiky aj pomocou umelej inteligencie. Výpočtovú kapacitu využíva aj v procese rozhodovania o budúcej automatizácii skladu, vysvetľuje riaditeľ logistiky spoločnosti Muziker Martin Poláček.

Spoločnosť Muziker vznikla pôvodne ako hudobniny. Neskôr svoj záber rozšírila a profilovala sa ako špecialista na voľný čas. Kam smeruje trajektória firmy v súčasnosti?

Katarína Dobišová: Dodávateľ logistiky musí byť stabilný profesionál s jasnými hodnotami

K rozšíreniu produktového portfólia viedla akvizícia predajcu golfových potrieb ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu. Pandémia tento proces katalyzovala, keďže v tom období dopyt po voľnočasovom tovare výrazne stúpol. Stratégiou na najbližšie roky je však návrat k základom, ktorým je predaj hudobných nástrojov a techniky.

Čo je dôvodom tohto obratu?

Je extrémne náročné zápasiť v týchto segmentoch s konkurentmi. Je množstvo firiem, ktoré sa špecializujú na predaj športového náčinia, alebo ako tomu hovoríme my, nehudobného sortimentu. Nezriedka disponujú aj vlastnými značkami. Na druhej strane to odvádza pozornosť firmy od hudby, ktorú naďalej považujeme za jadro biznisu. Rozhodnutie vrátiť sa k hudbe padlo zhruba pred rokom a teraz ho postupne realizujeme. Niektoré segmenty sme už vypustili, prípadne realizujeme dopredaj zásob. V budúcnosti chceme investovať všetku energiu a financie do toho, čo robilo Muziker Muzikerom.

Henrich Maťo z Minit Slovakia: Nároky na zamestnancov automatizácia nezmenila

Z domáceho trhu ste sa postupne rozrástli do desiatok krajín. V čom sa z vášho pohľadu tieto trhy líšia?

V súčasnosti tovar predávame do 31 krajín. V krajinách ako Slovensko, Česko, Maďarsko a Poľsko pôsobíme dlhodobo a cítime, že v nich naozaj máme relevantný trhový podiel. V iných krajinách vidíme priestor na rozvoj, ale čím viac sa vzďaľujeme od Slovenska, tým náročnejšie je preraziť. Aj v tomto smere nám dáva zmysel zmena stratégie. Už sa nesnažíme preraziť v toľkých odvetviach, ale sústredíme svoj marketing aj logistiku na hudobné nástroje. Aj vzhľadom na veľkosť firmy nie je v súčasnosti možné bojovať o trhový podiel aj v golfe, cyklistike, rybárstve a ďalších segmentoch. Každopádne sa neplánujeme zo žiadneho z dosiahnutých trhov sťahovať.

V čom je špecifická logistika hudobných nástrojov?

Napríklad pri gitarách sú zvýšené nároky na kontrolu vlhkosti v procese skladovania. Navyše sú to krehké predmety, takže manipulácia musí byť opatrná a balenie také, aby tovar prežil cestu. Nie sú to tenisky, ktoré môžu padnúť z dvoch metrov. U nás taký pád znamená, že tovar je na odpis. Práve počas prepravy vzniká najviac reklamácií, takže sa snažíme získať spätnú väzbu od dopravcov a zistiť, či sme poškodeniu mohli zabrániť a implementovať také opatrenia aby sme neustále zlepšovali zákaznícku skúsenosť s naším e-shopom.

Ak sa pozrieme na dodávateľský reťazec, odkiaľ do Muzikeru prichádzajú hudobné nástroje?

Sú to Spojené štáty, Ázia, ale aj európske krajiny. V segmente hudobnín máme približne 450 až 500 dodávateľov. Gro dodávok prichádza z Európy, možno pätinový podiel má Čína. Tak ako spektrum dodávateľov sú veľmi rôznorodé aj spôsoby dopravy – sú to kontajnery, plne naložené kamióny, alebo len zopár paliet. Máme aj malých dodávateľov, od ktorých nám tovar privezie kuriér. Príjem je preto extrémne náročný a je ťažké ho plánovať. Niektorí dodávatelia navyše nie sú integrovaní do našich systémov a tak sa stalo, že kamión sa zjavil pred skladom naložený tridsiatimi paletami, ktoré bolo potrebné vyložiť a tovar prijať.

Darí sa vám dátovú logistiku postupne zlepšovať?

Je to jedna z výziev, ktorá pred nami stojí. Donedávna sme faktúry zadávali ručne, prípadne sme mali dodávateľov, ktorí boli schopní napísať faktúru perom na papier. Snažíme sa im komunikovať, čo a v akej forme potrebujeme. Na druhej strane, nedokážeme diktovať podmienky veľkým hráčom. Tam často nie je priestor na vyjednávanie. Aj preto sme sa rozhodli trošku ohnúť chrbát a urobiť čo najviac práce na našej strane. Momentálne aktívne riešime digitalizáciu dodacích listov a faktúr zapojením dátových modelov a AI. Efektivita príjmu stúpla týmto rozhodnutím takmer o 15 percent.

Využívate na komunikáciu s dodávateľmi aj EDI?

Kde EDI zaviesť išlo, tam sme ho zaviedli – napokon už to nie je technologická novinka. Ale sú spoločnosti, ktoré sú väčšie ako my, majú vlastné postupy a ísť hlavou proti múru sa oplatí len do istej miery. Ak to poviem jednoducho, od dodávateľov potrebujeme v predstihu aspoň faktúru a dodací list, aby sme tovar mali na príjme s čím porovnať. Ten, kto nie je ochotný komunikovať cez EDI, nám dáta pošle napríklad e-mailom. My následne využívame metódu OCR, čiže učíme náš systém, kde a aké informácie má v korešpondencii hľadať. Nepotrebujeme teda dodávateľov do EDI vyslovene tlačiť, aj keď určite je dlhodobou stratégiou stále kráčať po tejto ceste.

Preferujete vývoj vlastného softvéru pred kúpou hotových riešení?

Máme silné developerské oddelenie a nie sme odkázaní čakať týždne na drahé zapracovanie zmien externým dodávateľom. Externý dodávateľ by nám dodal balíček mysliac, že je riešením nášho problému. Po polroku však zistíte, že robí niečo úplne iné, ako potrebujete, a neviete to zmeniť, pretože zmena je drahá a ľudia sa už zaučili. Vlastný vývoj znamená neustálu sebakontrolu, či naozaj potrebujeme všetky funkcie, alebo vieme aplikáciu zúžiť a v prípade potreby rozšíriť neskôr. Aj keď je to časovo možno náročnejší proces, tá flexibilita nám za to stojí.

Nachádzame sa v sklade spoločnosti Muziker v logistickom parku P3 pri Lozorne. Aká je jeho funkcia v logistickej infraštruktúre firmy?

Je to centrálny a jediný expedičný sklad, z ktorého zásobujeme deväť kamenných predajní aj internetový predaj. Len v oblasti hudobnín máme naskladnených desiatky tisíc SKU a sú to rozmerovo veľmi pestré veci – od gitarových brnkadiel až po klavíry. Kombinácia takého vysokého počtu položiek a troch desiatok obsluhovaných trhov nás núti mať zabezpečené široké možnosti prepravy.

Prepravu tovaru zabezpečujete v spolupráci s externými partnermi?

Máme integrovaných takmer všetkých koncových dopravcov, pretože žiadny z nich nepokrýva naše potreby v plnej miere. Buď nejazdí do všetkých krajín, alebo neprepraví všetky rozmerové a váhové kategórie zásielok. Znie to ako nevýhoda a manažment je trošku náročný, na druhej strane nám to poskytuje flexibilitu a priestor pracovať na neustálom zlepšovaní sa spoločne s našimi partnermi pre doručovanie.

Ako ste sa vysporiadali s triedením takého širokého spektra zásielok?

Sortovanie zatiaľ prebieha manuálne. Konsolidáciu zásielok nevieme vo všetkých prípadoch robiť na „line-haul“, preto prebieha najmä na úrovni dopravcov. Je to najmä špecifickosťou tovaru a kombináciou deviatich dopravcov s 31 krajinami. Našou snahou je doručiť tovar do cieľovej krajiny čo najskôr, ale nie vždy sa nám darí posielať zásielky priamo zo skladu. Zdržanie preto môže vzniknúť v sortačnom depe dopravcu.

Plocha distribučného centra Muziker narástla už niekoľkokrát. Plánujete v blízkej budúcnosti ďalší rast?

Naším šťastím bolo, že sme začali na kraji budovy, takže bolo kam rásť. Začínali sme na osemsto metroch štvorcových a dnes sme na jedenásťtisíc deväťsto metroch. Najmä počas pandémie bol obrovský dopyt a s ním rástla aj ponuka. Nakupovalo sa vo veľkom a my sme potrebovali mať tovar na sklade. Vymýšľali sme riešenia s externými skladmi.

Dnes sa zaoberáme skôr tým, ako robiť väčšiu obrátku skladu, nechceme byť takí preplnení. Centrálny sklad je naplnený možno na 60 až 70 percent. Predpokladáme, že na najbližších päť rokov nám priestor vystačí. Osvedčila sa nám aj poloha, keďže vďaka prístupu na diaľnicu D2 môžeme ľahko zásobovať predajne na Slovensku aj v Česku.

Má na vyťaženosť skladu vplyv aj spomínané zúženie sortimentu?

Akokoľvek sa počet aktívnych SKU zmení, neznamená to, že sa nám vyprázdni sklad. Ak sa nám v minulosti stalo, že niektorý tovar vypadol z dôvodu, že dodávateľský reťazec zaspal, dnes tomu vieme lepšie predchádzať. Chceme mať v sklade vždy správny tovar v správnom množstve. Plánujeme teda udržať trajektóriu, ktorú máme nastavenú v objeme a dostupnosti tovaru.

Ako vyzerá vnútorná organizácia skladu a procesov v ňom?

Sklad riadi WMS, takže procesy sú štandardizované. Príjem prebieha priamo do skladu a na príjme sa tovar delí na malý, stredný a veľký. Prijímame vždy, keď je sklad otvorený, pričom fungujeme na dve zmeny. Podľa veľkosti tovaru určíme zónu uskladnenia, zohľadňujeme obrátkovosť, ale primárne ide o to, aby malé veci neboli na paletách v regáloch. Podľa prichádzajúcich objednávok sa plánuje trasa pickerov, ktorí tovar zbierajú. Niekto pickuje malé položky, ďalší stredné, alebo veľké a postupne sa objednávka konsoliduje na expedícii. To je najväčšia výzva, pretože sú objednávky, ktoré obsahujú napríklad gitaru, čo je veľká vec, a nejaké menšie príslušenstvo, prípadne ešte LP platňu a výsledok sa teda konsoliduje z troch smerov.

Snažíme sa sústrediť tovar pri expedičných stoloch tak, aby každú objednávku balil jeden balič a eliminovali sa tak zbytočné pohyby. Balíme manuálne, keďže automatizovať proces balenia natoľko rozmerovo odlišných tovarov v jednej objednávke by pri našom počte objednávok stále malo otáznu návratnosť. Po zabalení tovar putuje dopravníkom na manipuláciu, kde sa triedi podľa dopravcov a následne sa cez expedíciu dostáva von.

Balíte všetky objednávky do vlastných prepravných obalov?

Vysoké percento tovaru má kvalitné pôvodné balenie už od dodávateľa a vieme, že by sa mu v preprave nič nemalo stať. Avšak napríklad na Vianoce sme zažili pár sťažností zákazníkov, že sme neskryli krabicu od výrobcu, ale len na ňu nalepili štítok a vyzradili tým prekvapenie. Aj preto sa snažíme baliť prakticky všetko.

Ako sa vám darí v procese balenia vysporiadať s rastúcimi nárokmi na udržateľnosť?

Signifikantný vplyv na redukciu nákladov má recyklácia. Na príjme máme robustný proces vybaľovania a triedenia tovaru do menších prepraviek. Použiteľné krabice po kontrole posúvame na expedíciu označené informáciou pre zákazníka, že krabica dostala druhý život. Dokážeme takto opätovne využiť takmer osemtisíc krabíc mesačne. Hľadáme tiež riešenie, ako predajne zásobovať bezobalovo. Rovnako osobné odbery, ktoré aktuálne fungujú v dvoch režimoch – tie v Žiline a v Košiciach idú cez kuriéra, ale v Bratislave, kde ich vozí naše auto, by sme sa chceli obalom vyhnúť.

Hovoríte, že triedenie a balenie je náročné automatizovať. Kde naopak vidíte priestor na zavedenie automatizácie?

Rozmýšľame o pickovaní systémom goods-to-person, aby ľudia nemuseli chodiť po sklade. Keďže najväčšie tovary sú uskladnené na paletách, uvažujeme o autonómnych vozíkoch. V súčasnosti využívame reach-truck vozíky, pomocou ktorých vozičkári palety skladajú. Pohyb hore a dolu dokáže vykonať automatický vozík rovnako ľahko, zároveň bezpečnejšie a s menšou chybovosťou. Navyše sme mali v minulosti veľký problém s vodičmi VZV, keďže v okolí sídlia prevažne automobilové firmy, ktoré v prípade potreby udržania výrobnej linky v chode dokázali uchádzačov preplatiť. Vodičov vozíkov je na trhu extrémny nedostatok, takže nám dáva zmysel ich automatizáciou doplniť.

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 103/2024.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Žena v logistike, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 102/2024, alebo aj na našej webovej stránke.

Súvisiace články:

Katarína Dobišová: Dodávateľ logistiky musí byť stabilný profesionál s jasnými hodnotami Henrich Maťo z Minit Slovakia: Nároky na zamestnancov automatizácia nezmenila Alexander Szalai z Gymbeam: Do zdravého rastu objednávok bola zapriahnutá robotická flotila Na kafe s… Martinom Tokičom, riaditeľom pobočky Geis CZ Air+Sea
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Spoločnosť Jungheinrich si v rámci Stratégie 2030+ stanovila jasné ciele rastu

Cieľom sú tržby vo výške 10 miliárd eur a EBIT ROS vo výške 10 percent na organickom základe do roku 2030, strategické iniciatívy v oblastiach globálnej expanzie, automatizácie, rozšírenia portfólia a transformácie a rast podporovaný cieleným prístupom k fúziám a akvizíciám so zameraním na Severnú Ameriku a Áziu a Tichomorie, ako aj na oblasť automatizácie. […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok