Oneskorenie často spôsobuje nesprávna a chýbajúca prepravná dokumentácia. Kuehne+Nagel pripomína, že zdržania cargo vlakov vznikajú aj pri modernizácii európskych železníc.
Stále platí, že až 80 % celosvetovej prepravy nákladu zabezpečuje námorná doprava. Je súčasťou intermodálnej prepravy, ktorá stále patrí medzi najvyužívanejšiu a z pohľadu nákladov aj najlacnejšiu prepravu. Náklad od odosielateľa k príjemcovi prechádza množstvom kontaktných bodov, pričom v každom jednom môže nastať nepredvídané zdržanie. Z aktuálnych globálnych údajov vyplýva, že každá druhá zásielka prepravovaná po mori mešká oproti pôvodným plánom o viac ako 24 hodín. Pozrime sa na dve oblasti, ktoré spôsobujú meškanie.
Skontrolujte si prepravné dokumenty
„Ak by sa zlepšila kvalita sprievodných dokladov na strane importu aj exportu, výrazne by to pomohlo skrátiť colné procesy a znížiť náklady spojené s riešením nezrovnalostí. Dôležitý je presný a detailný opis tovaru. Vágne označenie „elektronika“, „náhradné diely“ alebo „hračky“ colníci nemusia akceptovať. Môže potom trvať dni až týždne, kým sa podarí spojiť s odosielateľom a chýbajúce údaje doplniť. Žiaľ, často nepomôžu ani dodatočné vysvetlenia a doplnenia, ale iba oprava dokumentácie,“ upozorňuje Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (Manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko).
Pri preprave sú dôležité štyri skupiny dokumentov:
- Commercial invoice C/I – Doklad o predaji tovaru medzi dvomi stranami
- Bill of Lading B/L – Doklad o preprave, o vlastníctve tovaru
- Packing List P/L – Detailný zoznam obsahu zásielky
- Podporné podklady pre colné konanie – napríklad HS kód*, Certifikát o zhode alebo fotodokumentácia
Často sa stáva, že na dokladoch 1., 2. a 3. skupiny sú rozdielne informácie, hoci sa týkajú jednej a tej istej zásielky. V rámci jedného lodného kontajnera (TEU) sa preváža náklad, ktorý pozostáva z rôznych typov tovarov, pričom každý má svoj vlastný desaťmiestny HS kód*. Z podkladov pre colné konanie ale musí byť zrejmé, aký tovar sa v kontajneri nachádza. Z tohto dôvodu sa k zmiešanej zásielke zvykne pridávať aj „Multi HS Code Declaration“, akýsi vysvetľujúci doklad pre colníkov, aby sa ľahšie zorientovali. Takisto Certifikát o zhode, by mal byť už od začiatku prepravy súčasťou sprievodnej dokumentácie. Ide o potvrdenie, že výrobok spĺňa všetky právne požiadavky, normy a technické predpisy. Pri importe do EÚ sa obvykle týka strojov, elektroniky alebo hračiek a poznáme ho ako značku CE alebo C€.
Prepravu komplikuje nekoordinovaná modernizácia
Vedeli ste, že osobná železničná doprava má prednosť pred nákladnou? „Do prepravného času intermodálnej prepravy zasahujú za posledné roky masívne modernizácie železničných trás v Európe. Na viacerých kľúčových úsekoch od prístavov do vnútrozemia sú výluky a náklad smeruje náhradnými trasami. Náhradné trasy však nie sú dimenzované na tak dlhé vlaky a takú záťaž a často nie sú ani elektrifikované, čiže vozne s cargom musí ťahať dieselová lokomotíva. Kým štandardne premávajú vlaky dlhé 650 metrov, vezúce okolo 100 TEU s hmotnosťou 2000 ton, na obchádzkovej trase to môže byť iba 80 TEU a 1400 ton. Namiesto jedného strojvodcu sú na dlhšej trati potrební dvaja a pochopiteľne sa predlžuje aj doba prepravy,“ uvádza Miloš Mervart, Chief Commercial Officer, METRANS a dodáva: „Pre železničného dopravcu to znamená tiež dodatočné náklady na spotrebu elektriny, trakčné poplatky, náklady na personál a dodatočné opotrebovanie lokomotív a vagónov.“
Faktom je, že aj i tak rozvinutý trh, ako je nemecký, celé dekády len udržiaval železnice v chode. Dnes už je modernizácia nevyhnutná. Avšak napríklad uzavretím trasy Hamburg – Berlín vzniká pre nákladné vlaky obchádzková trasa do prístavov Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven od 50 až do 300 km. V prípade nehôd na trase v Nemecku, naložené vlaky z Českej Třebovej prakticky ani nevyštartujú. Treba zdôrazniť, že cez Prahu a Českú Třebovú a cez hraničný priechod Děčín / Bad Schandau putujú i nákladné vlaky zo Slovenska.
Vzhľadom na to, že jednotlivé krajiny nekoordinujú výluky, tak súbežné so spomínanou modernizáciou trasy Hamburg – Berlín beží aj rekonštrukcia úseku Kúty – Bratislava (aktuálne Kúty – štátna hranica SR/ČR). Znamená to zníženú priepustnosť pre železničnú nákladnú dopravu a pri úplnej výluke nutnosť využiť obchádzkovú trasu: Břeclav – Hohenau – Viedeň – Kittsee – Bratislava. Netrpezlivo sa tiež očakáva dokončenie rozšírenia železnice o ďalšiu koľaj na trase Koper – Divača – Ljubljana. Keďže tu neexistuje obchádzková trasa, vlaky sa zhromažďujú vo vnútrozemí alebo v slovinskom prístave Koper.
Kým na čas a cenu prepravy vplývajú denne prakticky desiatky nepredvídateľných faktorov, rezervácia kapacít železničnej infraštruktúry pre cargo sa musí uskutočniť rok vopred. Flexibilnejšou časťou intermodálnej prepravy preto zostáva námorná doprava.




