Výrazný pokles počtu nehôd na obzore
Allianz predpovedá, že automatizácia by mala viesť k výraznému poklesu počtu nehôd spôsobených ľudskou chybou, ako je únava, rozptýlenie alebo nesprávne posúdenie situácie. Počet nehôd v Európe by podľa Allianzu mal do roku 2035 klesnúť o 20 percent a od roku 2060 o viac ako 50 percent. Autá poháňané pokročilými systémami asistencie vodiča s automatizovaným núdzovým brzdením už dnes predstavujú vysoký bezpečnostný potenciál.
Na základe analýzy 20 000 nárokov na poistné plnenie Allianz zistil, že zadné kolízie v plynúcej premávke klesli v priemere o 30 percent po tom, keď sa automatizované núdzové brzdenie začalo inštalovať ako štandard. Najpokročilejšie systémy obmedzili nehody pri cúvaní až o 66 percent. Menej nehôd bude znamenať menej poistných nárokov. Hodnota každého nároku sa však zvýši, keď sa autonómne vozidlá stanú technologicky komplexnejšími. Nové formy rizika totiž budú vyžadovať nové druhy krytia.
Prieskum ukázal dôveru aj opatrnosť
Spotrebiteľský prieskum, ktorý Allianz realizovala v siedmich európskych krajinách (Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Švajčiarsko, Česká republika a Spojené kráľovstvo), ukázal dôveru v zlepšenie bezpečnosti, ale aj neistotu ohľadom technologickej zrelosti. Viac ako polovica respondentov (56 percent) očakáva, že autonómne autá budú bezpečnejšie alebo aspoň rovnako bezpečné ako vozidlá riadené ľuďmi.
Spotrebitelia tiež oceňujú benefity v oblasti pohodlia, ako je využitie času cestovania na iné aktivity (50 percent respondentov), ako aj väčšiu mobilitu pre seba (40 percent) a pre ľudí so znevýhodnením a starších ľudí (65 percent). Zároveň pretrvávajú obavy, keď až 69 percent sa obáva spoľahlivosti systému v neočakávaných situáciách a 72 percent vníma technológiu ako stále „príliš novú a netestovanú“.
Traja zo štyroch respondentov by sa cítili pohodlne v autonómnom aute len v prípade, že by mohli nad ním kedykoľvek prevziať kontrolu. „Náš prieskum o dôvere v autonómne vozidlá ukazuje, že Európania sú zvedaví a dôverčiví, ale tiež opatrní. Autonómne vozidlá by mali byť schválené len vtedy, keď bude technológia fungovať bezpečne a spoľahlivo,“ uviedol Röhler.
Určenie vinníka
Keď sa zodpovednosť za riadenie presunie z ľudí na stroje, určenie zodpovednosti po nehode sa stáva zložitejším. V zmiešanej doprave môže zodpovednosť zahŕňať viaceré strany.„V Allianzi zostáva ochrana obetí v centre nášho záujmu. Sme odhodlaní podporovať obete prostredníctvom pokračujúceho poistenia zodpovednosti, aby nemuseli sami riešiť spory o zodpovednosť a dostali náhradu škody rýchlo a jednoducho od svojej poisťovne. Tá si následne môže uplatniť regres od výrobcu,“vysvetlil Röhler.