
Zálohovanie na Slovensku píše mimoriadne úspešný príbeh, podľa prieskumu agentúry 2muse ho využíva až 95 percent respondentov a 80 percent v tom chce pokračovať aj v budúcnosti. Správca zálohového systému považuje zvládnutie logistických procesov za predpoklad bezproblémového fungovania celého systému. „Neustále optimalizujeme celý logistický ekosystém – od strategického rozmiestnenia medziskladov a triediaceho centra cez efektívne trasy zvozu medzi odbernými miestami a skladmi až po prácu s obchodníkmi,“ uvádza v rozhovore Ján Franek, riaditeľ logistiky Správcu zálohového systému.
Ako Správca zálohového systému v čase zefektívňuje svoje logistické procesy?
Logistika je kľúčovým pilierom pre fungovanie celého zálohového systému. Správca preto neustále optimalizuje celý logistický ekosystém – od strategického rozmiestnenia medziskladov a triediaceho centra cez efektívne trasy zvozu medzi odbernými miestami a skladmi až po prácu s obchodníkmi. V uplynulom období sa napríklad zaviedol systém fixných dní zvozov a zvoz všetkých pripravených vriec, nielen tých zaevidovaných v systéme. V spolupráci s obchodníkmi sa zároveň pracuje na lepšom napĺňaní vriec, aby sa maximalizovalo využitie zvozových áut a znížila uhlíková stopa. V rámci optimalizácie infraštruktúry došlo aj k relokáciám medziskladov, napríklad z obce Žirany do Lužianok, čo prispelo k efektívnejšiemu zberu a preprave materiálu.
Čo bolo alebo stále je v tomto smere najväčšou výzvou?
Na začiatku bolo výzvou nastavenie efektívnych zvozových trás, budovanie siete medziskladov a optimalizácia triediacich procesov. Systém musel zvládnuť prudký nárast objemu – mesačne až o 20 miliónov obalov – a rýchly nárast počtu odberných miest. Dnes už Správca obsluhuje viac ako 3 500 odberných miest, pričom stále platí potreba úzkej spolupráce s obchodníkmi na zabezpečenie správnej prípravy materiálu na zvoz.
Môžete popísať fungovanie nového medziskladu v Lužiankach? Čo a ako sa v ňom spracúva?
Medzisklad Lužianky ročne spracuje približne 2 800 ton plastov a 850 ton hliníka z takmer 490 odberných miest. Materiál z prevádzok s ručným zberom sa tu najskôr prepočíta na sčítavacom zariadení, skontroluje a následne stlačí. Zlisovaný plast sa pripravuje do balíkov, hliník do veľkých big bagov. Takto pripravený materiál potom smeruje do triediaceho centra. Zhutnením sa zabezpečí efektívnejší prevoz, čo znamená viac materiálu na jeden transport.
Aké procesy v medzisklade sa vylepšili, v čom je efektívnejší?
Zásadným rozdielom oproti predchádzajúcej prevádzke v Žiranoch je aj samotné uskladnenie materiálu. Kým v Žiranoch sa obaly skladovali pod holým nebom, v Lužiankach je všetko pod jednou strechou v moderných a krytých priestoroch. Vďaka tomu už naši zamestnanci nemusia manipulovať s materiálom vonku. Pracujú v hale a v suchu, čím sa zlepšili aj pracovné podmienky. Zároveň to znamená, že materiál nie je vystavený poveternostným podmienkam, čo priamo ovplyvňovalo jeho kvalitu. Obaly sú čistejšie a vhodnejšie na ďalšie spracovanie, čo zefektívňuje celý proces spracovania materiálu. Zrýchlenie vykládky obalov a optimalizácia prepravných trás prinesie úsporu približne 28-tisíc kilometrov ročne a efektívnejšie využitie vozidiel na zber obalov.
Aké má medzisklad parametre?
Medzisklad má 1 453 metrov štvorcových vnútorných skladových priestorov a 653 metrov štvorcových vonkajšej manipulačnej plochy. Disponuje dvoma nakladacími bránami pre prepravu materiálu do triediaceho centra a jednou vykládkovou bránou pre zvozové autá. Predpokladá sa, že medzisklad ročne odbaví 59 475 návštev zberových vozidiel.
Koľko medziskladov má dnes Správca zálohového systému k dispozícii a ako sa bude situácia vyvíjať do budúcnosti?
Správca v súčasnosti prevádzkuje päť interných medziskladov – v Kočovciach, Strečne, Vlkanovej, Novej Polhore a Lužiankach – a jeden externý medzisklad v Bratislave. Okrem toho má triediace centrum v Kočovciach. V blízkej budúcnosti sa neplánujú zásadné zmeny v sieti, no optimalizácia systému zostáva prioritou aj naďalej.