
Nový klient z oblasti automotive priniesol nielen výzvy, ale aj výrazný priestor pre rast. Kontraktnej logistike pribudnú desiatky nových kolegov, počet zamestnancov v danej obchodnej jednotke sa strojnásobí. Citlivo zvládnutý prechod práv a povinností zamestnancov pripravil pôdu pre ich hladký nástup.
V čase, keď je v Bratislavskom kraji nezamestnanosť na historickom minime a na trhu práce výrazne chýbajú aj ľudia z výroby a logistiky, sa spoločnosti Kuehne+Nagel podaril zriedkavý krok: rozšíriť svoj tím o viac než 60 %. Vďaka získaniu klienta zo sektoru automotive sa Kuehne+Nagel Slovensko k 1. júlu 2025 výrazne rozrastie, obchodná jednotka kontraktnej logistiky počet ľudí dokonca strojnásobí. Za uvedeným stojí proces prechodu práv a povinností zamestnancov od predchádzajúceho dodávateľa klienta. Hoci je proces legislatívne rámcovaný, jeho realizácia v praxi môže byť rôzna. V prípade Kuehne+Nagel sa z neho stala príležitosť na budovanie dôvery.
„Forma prechodu práv a povinností zamestnancov sa síce riadi Zákonníkom práce, ale spôsob, akým prechod prebehne, je už na nás. Chceli sme, aby ľudia cítili, že sú u nás naozaj vítaní a že ich v celom procese budeme sprevádzať a podporovať. Preto sme nad rámec zákonných povinností volili opakované osobné stretnutia na prevádzke a individuálne rozhovory. Aj pri veľkých zmenách je možné sprostredkovať zamestnancom úprimný záujem a osobnú starostlivosť. Neoddeliteľnou súčasťou komunikačnej stratégie bolo priebežne poskytovať jasné a pravdivé informácie tak, aby sme pomohli zamestnancom zvládnuť prípadnú neistotu vyplývajúcu z tejto zmeny,“ objasňuje Dušana Kostická, manažérka ľudských zdrojov Kuehne+Nagel Slovensko.
Prechod zamestnancov medzi dvoma spoločnosťami je náročný proces riadenia zmien a zbližovania firemných kultúr. Vyžaduje precízne plánovanie a otvorenú komunikáciu, aby sa minimalizoval vplyv na pracovný výkon, pohodu zamestnancov a aby sa zabezpečila nepretržitá kontinuita práce. Pre nového klienta bolo zachovanie prevádzkového procesu bez akéhokoľvek prerušenia nevyhnutnou podmienkou. „S predošlým zamestnávateľom, klientom aj novými kolegami sme komunikovali prechod veľmi otvorene. Posilnili sme HR tím a pripravili záložné plány, vrátane ďalšieho možného masového náboru. Tento vďaka jasnej a včasnej komunikácii nebolo potrebné spustiť. Väčšina zamestnancov plynule prechádza k nám,“ uvádza Dušana Kostická.
Transparentnosť v hlavnej úlohe
Čo vlastne proces prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov obnáša? Okrem zákonných povinností sa Kuehne+Nagel zameralo najmä na komunikáciu. V úvode sa novým kolegom osobne predstavil vrcholový manažment spoločnosti a otvorene im priblížil plánované zmeny. Ďalšie dve stretnutia prebehli formou tzv. Town Hall za účasti zástupcov klienta aj predošlého zamestnávateľa. Každý zamestnanec dostal prehľad najčastejších otázok a odpovedí, ktorý slúžil ako základ pre ďalšiu komunikáciu a aktualizoval sa priebežne podľa fázy projektu.
„Najdôležitejšie bolo budúcim kolegom ukázať, že ich pracovné podmienky zostanú zachované – v súlade so zákonom. Všetky otázky, aj tie zdanlivo jednoduché či opakované, sme brali vážne a zodpovedali ich. Popri spoločných stretnutiach sme vytvorili aj priestor na individuálne rozhovory, ktoré pomohli posilniť pocit dôvery a psychologického bezpečia. Na ich pracovisku bol celé mesiace k dispozícii náš HR tím, pripravený odpovedať na akékoľvek obavy. Našou opakovanou a plánovanou prítomnosťou sme prejavili súlad s deklarovaným záujmom o ľudí a mohli sme začať vytvárať nové spojenia s budúcimi zamestnancami“ približuje Dušana Kostická a dodáva: „S kolegami komunikujeme nielen o dni samotného prechodu, ale aj o tom, čo príde po ňom – v prvých dňoch a, týždňoch. Vieme, že budú potrebovať našu zvýšenú pozornosť a podporu“.
Prínos pre firemnú kultúru
„S novými kolegami prichádzajú aj nové pohľady a skúsenosti – a práve to môže byť pre nás všetkých obohacujúce. Každá zmena si vyžaduje čas, preto im chceme vytvoriť priestor, aby sa mohli udomácniť a cítiť sa medzi nami dobre,“ hovorí Radoslav Miko, generálny riaditeľ Kuehne+Nagel Slovensko. „Starostlivosť o ľudí vnímame ako prirodzenú súčasť našej kultúry – nie ako jednorazové gesto. Pravidelne sa zamýšľame nad tým, čo a ako zlepšiť. Aj vďaka tomu dosahuje naša obchodná jednotka kontraktnej logistiky vysoké hodnotenia v interných prieskumoch spokojnosti a dôvery zákazníkov. Rastie nielen tímovo, ale aj výsledkovo – a sme radi, že noví kolegovia budú pri tom“, uzatvára.